Gå til innhold
Arkivverket
Berit Knudsen

Tyding av vielse i Aker 1762 eller 1763 ?

Recommended Posts

Atle Brandsar

Kongel: Brev. | Godberg Poulsen, ungk: Pig: Regina Henrichsdr Sandager – \bægge nu hos Frue Nielsen i Møllen/ NB: meldt Sl – Fogden, til hans Regnskabs belæg i hense(e)nde til Copulations Pengene, d[en] 29 Apr 1763. | d[en] 25 Nov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Kongel: Brev. | Godberg Poulsen, ungk: Pig: Regina Henrichsdr Sandager – \bægge nu hos Frue Nielsen i Møllen/ NB: meldt Sl – Fogden, til hans Regnskabs belæg i hense(e)nde til Copulations Pengene, d[en] 29 Apr 1763. | d[en] 25 Nov.

Hei Atle, det er vel Kongel. Bev. (eller Bew. – ikke alltid så lett å skille v og w).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Brandsar

Flott, Espen! Det er heilt klart ein e etter B-en, og ein fylgjande lang v. Det var nok ordet "kongebrev" som stod i hovudet mitt der, gitt! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Flott, Espen! Det er heilt klart ein e etter B-en, og ein fylgjande lang v. Det var nok ordet "kongebrev" som stod i hovudet mitt der, gitt! ;)

Bare kjekt når man kan utfylle hverandre, og jeg forstår kommentaren din

som en bekreftelse på bokstaven som en enkel (men lang) v. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Brandsar

Det er nok helst ein w som er meint her, trur eg. Eg er kanskje litt for "liberal" når eg transkriberar det som ein v... (jamfør vedlagt bilete)

post-2959-0-93167000-1390431448_thumb.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Jepp, tror du har rett i det. Dette problemet med å skille mellom de to har

jeg slitt med en del, spesielt i tekstene til enkelte penneførere på 1700-tallet.

Jeg har ofte da konsekvent ført enkel v, men det kan jo godt være ukorrekt og

det har ikke gitt meg selv noen god følelse.

Endret av Espen Tjernshaugen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Flott , tusen takk til dere begge to igjen. Nå skal jeg bare føre det inn, og så får jeg finne senga mi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Brandsar

Jeg har ofte da konsekvent ført enkel v, men det kan jo godt være ukorrekt og

det har ikke gitt meg selv noen god følelse.

Kjensla er ikkje god, men om det er til trøyst, er det berre estetikken og ikkje innhaldet det går utover. Det brukar no eg til trøyst, særskilt om avskrifta skal gå litt fortare, og ein ikkje naudsynleg skal bruke ho i nokon publikasjon e.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.