Gå til innhold
Arkivverket
Kjell Arne Brudvik

Klokkerbok, Horten, 1902

Recommended Posts

Kjell Arne Brudvik

To søstre giftet seg i Horten i 1902 som vist i klokkerboken: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5919&idx_id=5919&uid=ny&idx_side=-231

Det jeg er på jakt etter er hva som står i rubrikken "Når og hvor konfirmeret..." - leter etter hvor deres dåp er innført, og håper at dette kanskje kan sette meg på spor av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jenny Emelia Nikolaisen

Hvis det er nr. 30 og 31 du snakker om, ser det ut til at de er konfirmerte i metodistkirken, hun øverste 21/4 90.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Arne Brudvik

Beklager, ja - det var nr. 30 og 31 ja - metodistkirken; det forklarer en hel del - da er det ut på dissenterjakt - takk så meget! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jenny Emelia Nikolaisen

God jakt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Exam. i Methodistsf. 21/4 90 (Adelaide) og bare Exam. i Methodistsamf. (Dagmar)

Etter å ha sett på andre, liknende innførsler i boken, så står dette for: examineret i Methodistsamfundet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Arne Brudvik

Takk for det Else,

Skulle vise seg å være vanskeligere enn jeg hadde forventet å følge disse barna. Så vidt jeg har funnet ut fikk da Abraham H. Abrahamsen (1858-?) og Jacobine Jørgensen (1849-?) fem barn.

- Adelaide Abrahamsen, visstnok født 8. november 1880 i Oslo, men ikke funnet.

- Dagmar Abrahamsen, ved giftermål opplyst som født 1882 i Horten, men ikke funnet.

- Elisabeth Abrahamsen, født 12. juni 1885 i Horten, dissenter (metodistkirken)

- Adelbarth Wager Abrahamsen, visstnok født 1888 i Horten, men ikke funnet.

- Helge Leopold Angel Abrahamsen, visstnok født 1892, usikkert hvor – kan være Lier.

Det er da bare Elisabeth jeg har klart å gjenfinne, henne fant jeg blant dissentere. De resterende har jeg glatt klart å overse antar jeg. Noen av dere som har noe erfaring med å søke etter personer som da klassifiseres som «dissentere»? Kan det være at jeg må i andre kilder enn de skannede kirkebøkene, eller har jeg rett og slett ikke øynene med meg i kveld? :-)

Endret av Kjell Arne Brudvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sven Hjortland

Nummer 4: Adelhart Wager

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Horten, Ministerialbok nr. 4 (1888-1895), Fødte barn av dissentere 1888-1889, side 127.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3532&idx_id=3532&uid=ny&idx_side=-129

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060516060129.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Arne Brudvik

Hjertelig takk Sven, klarte å se rett forbi ham som jeg var redd for; godt du hadde mer våkne øyne i kveld enn hva jeg hadde! Da begynner brikkene sakte men sikkert å falle på plass!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.