Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok Vågan 1866-1877


Marit Helene Pedersen
 Del

Recommended Posts

Jeg tyder det slik: Peder Julius var født 27.12,1867, og døpt 26.07.1868. Han var uekte, og det vil si at foreldrene ikke var gift. Foreldrene var "pige" Inger Julianne Pedersdatter Haverdal, og ungkarl Magnus Holdal.

Det var begges første leiermål, og fadderne var: Ellerine Pedersdatter, Alvilde Holdal, Riborg Nilsdatter, Kristen Svendsen, Jørgen Pedersen alle "af Haverdal", Kristian Pedersen Bjørndal. Barnet var hjemmedøpt i

kirken av Martin Haverdal. Kanskje noen andre kan hjelpe på kommentaren i margen med 19.06.1871? Jeg finner han ikke død eller gravlagt fra den datoen og til november 1871 iallefall

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tyder det slik: Peder Julius var født 27.12,1867, og døpt 26.07.1868. Han var uekte, og det vil si at foreldrene ikke var gift. Foreldrene var "pige" Inger Julianne Pedersdatter Haverdal, og ungkarl Magnus Holdal.

Det var begges første leiermål, og fadderne var: Ellerine Pedersdatter, Alvilde Holdal, Riborg Nilsdatter, Kristen Svendsen, Jørgen Pedersen alle "af Haverdal", Kristian Pedersen Bjørndal. Barnet var hjemmedøpt i

kirken av Martin Haverdal. Kanskje noen andre kan hjelpe på kommentaren i margen med 19.06.1871? Jeg finner han ikke død eller gravlagt fra den datoen og til november 1871 iallefall

 

Hei Anne Lise.

Takk for hjelpen,lurer fortsatt på hva kommentaren i margen betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1875-telling for 1865 Vågan

 

2572 6   Inger Julianne Pederssen* k Kone g Budeie 1846 Vågan b

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f71865&gardpostnr=381&personpostnr=2572&merk=2572#ovre

 

 

Er Magnus Høidal på lista egentlig Peder Julius?Det var vel faren til Peder Julius som het Magnus Høidal.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...,lurer fortsatt på hva kommentaren i margen betyr.

 

 

Hei, merknaden i margen leser jeg som:

 

Ansøgt

Amtet

af mig

19-6-71

 

Hva det ble ansøkt om fra prestens side står ikke.

 

Ellers forstår jeg innførselen under rubrikken «Om og af hvem hjemmedøbt» som at han ikke var hjemmedøpt. Det står «i Kirken», altså en kirkedåp, i de tilfellene hvor det var hjemmedåp er navnet på døperen ført i samme rubrikk, det er det ikke her. Navnet Kristen Svensen Haversdal står i rubrikken: «ved uægte Børn af hvem Opgaven er skeet, enten Barnemoderen eller hvilket bekjendt og troværdigt Medlem af Menigheden», altså hvem som meldte fra eller leverte opgave om det uekte barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe her om Peder julius.

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Vågan
  • Kommunenummer: 1865
  • Navn på bosted: Sjolvær under Helland
Antall personer registrert på bostedet: 5
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Martinus Krestofersen hf e Strandsidder og Fisker 1831 Lødingen n n Karen Bergithe Krestofersen* %Kone% ug Tjenestepige 1845 Stegen n n Peder Julius Martinusen* s   Barn 1870 Vågan n n Karoline Martinusdatter* d     1872 Vågan n n Josephine Martinusdatter* d     1875 Vågan n n

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.