Gå til innhold
Arkivverket
Jon Harald Haug

"Morger", gårds- eller plassnavn i eller rundt Nes på Romerike?

Recommended Posts

Jon Harald Haug

Jeg legger ved henvisning til trolovede og viede i Nes på Romerike (Akershus) 1753-1755. Se øverst under året 1754. Skriften er tilsynelatende ikke veldig vanskelig å tyde, og jeg har bevisst valgt dette forumet istedenfor tydeforumet, da jeg oppfatter dette først og fremst som en lokalgeografisk nøtt. Så vidt jeg kan se, er brudgommen bosatt på "Morger", kanskje "Morgen". Men jeg får ikke dette til å stemme med noe gårds- eller plassnavn i Nes eller bygdene rundt. Mørdre er det ikke, det navnet kan leses noen linjer lenger opp på samme side. Kan "Morger" være noe så sjeldent som et arvelig etternavn, uten tilknytning til gård eller plass?

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 3 (1734-1781), Trolovede 1753-1755, Ekteviede 1753-1755, side 186.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7651&idx_id=7651&uid=ny&idx_side=-195
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061103030100.jpg

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karin Moen  Oslo

Det er en Gård nr. 213 i Nes som heter Horgen  kan det være den ?

 

Det står i Historielagets liste  Gå inn på gårder i Nes     så finner du den i bind nr. 5 / V

 

http://www.raumneshistorielag.org/?page_id=126

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

2. januar troloved Poul Mangen med Pige Berte Ouli, viet 28. mars 1754.

 

På de samme sidene som Karin lenket til, har Raumnes historielag transkribert en mengde kirkebøker.

http://www.raumneshistorielag.org/?page_id=801


Mangen er i Aurskog, mener jeg.

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Det kan kanskje være dette paret som døper datteren Kari 16. juni 1754 og da er patronymene skrevet opp:

Poul Halvorsen Ouli og Berte Thorsdatter.

25. mars 1758 døper Poul Halvorsen Løken og Berte Thorsdatter en ny datter med samme navn, Kari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Flere barn (fra FS - må sjekkes i kirkeboka) - alle døpt i Nes:
Anne døpt 29. februar 1756: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWDW-GXX
Hans døpt 27. april 1760: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWD4-SZK
Mari døpt 8. august 1762: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWD4-4PJ
Kari døpt 14. september 1766: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWD4-ND6
Mari døpt 15. november 1767: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWD4-LG4
Gudbjør døpt 5. februar 1775: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWDH-4T5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

I bygdeboken 'Aurskog og Blaker' bd 1 s. 89, finner jeg under gården 'Mangen Nordre'  Paul Halvorsen Mangen f 1726 (alt som står skrevet om ham). Han var sønn av Halvor Paulsen Mangen 1687-1735 g 1719 med Kari Einarsdatter f i Eidskog 1692-1772.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars.O.Wangensteen

Fra Nes Bygdebok bind  4 side 306:

 

I futens skattelister og andre papirer ble plassen alltid kalt
Mageli, men presten brukte navnet Mangen i kirkeboka. Av
og til skreiv han «Nepmangem), således fikk TORER barnet
Kari i «Nepmangem i 1690, men Ragnhild i Mangen i 1689.
Nepmangen kan ha vært husmannsplass, for ANDERS var husm.
der i 1720-åra. Barn: Anders 1722- 23, Lisbet 1721-22. STEFFEN
Nepmangens barn Ragnhild f 1690 og Ole f 1692. PÅL
Mangen. Barn: Valborg, f 1729.

ANDERS PERSEN Netmangen var g m Kari Andersd., som døde
i 1746,59 år. Barn: Gunhild ca. 1725- 37. Fra 1740-åra og
utover skreiv presten som regel Nitmangen i kirkeboka. Disse
blir nevnt: SIVERT MIKKELSEN, d 1750,40 år, g m Berte Hansd.
Barn: Ragnhild, f 1749, Sivert, f 1751. Lisbet Persd., d 1752,
85 år (g m GULBRAND ANDERSEN). PÅL Mangen ble 1754 gift
med Berte Auli
og HANS ANDERSEN Mangen i 1756 med enke
BoeL Saksesd. Husrno.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Når man sammenligner med teksten ellers på aktuelle side, så er det ingenting som tilsier at navnet ikke kan leses og forståes som Mangen. Det er flere eksempler på bokstavene a og n like ved som er skrevet på akkurat samme vis.

Endret av Espen Tjernshaugen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Harald Haug

Tusen takk for god hjelp! Pål Halvorsen Mangen (født 1726 i Aurskog) passer godt aldersmessig - han ble konfirmert i Aurskog i 1746, tydeligvis som 20-åring. Nes bygdebok oppgir at han var født ca. 1724 (hvis det dreier seg om samme person), og da har de nok brukt aldersangivelse ved begravelsen i 1784 som grunnlag. Men utdraget fra Nes bygdebok i #7 har jeg ikke lest tidligere, og det gjør meg litt usikker igjen. Var den Pål Mangen jeg refererer til, likevel fra en plass i Nes, og omtrent når var han i så fall født? Hva het faren hans? Jeg klarer ikke helt å få Pål Mangen inn i sammenhengen slik det står i sitatet i #7. Hvis han fikk en datter i 1729, er han altfor gammel til å være den som ble begravet i Nes 1. nyttårsdag 1784, angivelig 60 år gammel.

Jeg kjenner for øvrig godt til Mangen i Aurskog - det er ikke så lenge siden jeg var der!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne Thorsen

Jeg holder det for mest trolig at Pål Halvorsen Mangen var den som var født i Aurskog, men som ble gift i Nes. Han er omtalt på en rekke plasser i bygdebok IV for Nes, men ingen steder finner jeg foreldre som matcher. I tillegg til #7.finner vi giftermålet nevnt s. 285 under Norde Auli g.nr 158  der kona Berthe Torersdtr. f. 1730 var fra. Hennes foreldre var Torer Børgersen 1701 - 40 og Gudbjørg Børgersdtr. fra Nordre Fyri 1702 - 69. Pål og Berthe var brukere på Eie g.nr 142 s. 29 Her blir det nevnt et skifte på Auli i 1769 som  vel var etter Berthes mor. . Den neste plassen der familien oppholdt seg var Nordre Løken g.nr. 150  s. 169..  Barn født her er Kari 1758-66, Hans 1760, Mari 1762-65 og Kari 1766-66.   

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Harald Haug

Jeg holder det for mest trolig at Pål Halvorsen Mangen var den som var født i Aurskog, men som ble gift i Nes. Han er omtalt på en rekke plasser i bygdebok IV for Nes, men ingen steder finner jeg foreldre som matcher. I tillegg til #7.finner vi giftermålet nevnt s. 285 under Norde Auli g.nr 158  der kona Berthe Torersdtr. f. 1730 var fra. Hennes foreldre var Torer Børgersen 1701 - 40 og Gudbjørg Børgersdtr. fra Nordre Fyri 1702 - 69. Pål og Berthe var brukere på Eie g.nr 142 s. 29 Her blir det nevnt et skifte på Auli i 1769 som  vel var etter Berthes mor. . Den neste plassen der familien oppholdt seg var Nordre Løken g.nr. 150  s. 169..  Barn født her er Kari 1758-66, Hans 1760, Mari 1762-65 og Kari 1766-66.

Jeg heller også til at Pål Halvorsen som ble gift med Berte Torsdatter (evt. Torersdatter) kom fra Nordre Mangen i Aurskog. Det ville nesten være for rart om det var en til i passe alder med den forholdsvis uvanlige navnekombinasjonen, og jeg har gått gjennom konfirmerte i Nes i aktuell periode uten å finne noen Pål Halvorsen. Det kan heller ikke ha vært mer enn ett ektepar der mann og kone het hhv. Pål Halvorsen og Berte Torsdatter. Det blir derfor rart når det under Pålstua (Vennevålstua) i Nes bygdebok under Vennevål (jeg noterte dessverre ikke bind- eller sidenr. da jeg fotograferte dette) står følgende:

 

TORER ANDERSEN var trolig husm. her fra ca. 1760, g. m. Berte Olsd. Av barn nevnt Hans (d. 1762, 13 år), Lars (d. 1772, 26 år), Berte (se neste), Anders 1761-62. Det ser ut til at en svigersønn tok over plassen:

PÅL HALVORSEN ca. 1724-84 var husm. fra 1770-åra, g. m. Berte Toresd. f. 1729. Barn: Hans (se neste), Gudbjørg, f. 1775. Sønnen ble husmann:

HANS PÅLSEN ca. 1761-1801 g 1788 m Kari Nilsd. fra Bryn u. Henni 1760-1809. (etc.)

 

Det ser ikke ut til at bygdebokforfatterne har oppfattet at Pål Halvorsen, Berte Tor(e)sdatter og deres barn må være samme familie som nevnt under Nordre Auli. Under Pålstua/Vennevålstua står Berte oppført med en annen far. Jeg har ikke funnet noen Berte Torsdatter født i Nes i 1729, og det virker underlig at Berte skulle være så mye eldre enn brødrene sine (født omtrent 1746, 1749 og 1761). Dette blir et spenn på 32 år mellom den eldste og den yngste, nesten for mye hvis det dreier seg om helsøsken.

En annen sak er når Berte Torsdatter døde. Den eneste mulige kandidaten jeg kan finne, døde som legdsfattig på Auli i april 1826. Hvis dette er samme person som ble født på Auli i 1730, ble hun altså 96 år gammel. Oppgitt alder i kirkeboken er 87 år. Ikke uvanlig at oppgitt alder på gamle personer avvek ganske mye fra den reelle, men min erfaring er at alderen helst ble overdrevet. Her ser vi altså det motsatte, så sant antagelsen stemmer.

Endret av Jon Harald Haug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne Thorsen

Mye taler for at familien i Pålstua, Vennevål flyttet dit etter oppholdet på Løken og at sønnen Hans var den de fikk i 1760 under oppholdet der. Berte Torsdtr. døpt 1. november 1730 var datter av Torer Børgersen Auli og ikke av Torer Andersen. Bygdebokforfatterne har trolig trukket feil slutning med hensyn til slektforholdet siden husmannen foran hadde et parinymikon som passet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.