Gå til innhold
Arkivverket

Claus Johannesen,f ca 1778 i Sverige,bosatt Rygge/Moss


Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

I et nettforum fant jeg følgende:

 

"Underretning om fremmede der bor i Fredrikshald, Kragerø,.....Moss i 1793", beroende hos Stats/Riksarkivet.

 

Jeg er ute etter en svenske som var bosatt på Rygge i alle fall i 1818, da han giftet seg der.

(får ikke lagt ved linken av en eller annen grunn).  KB for Rygge, mini 3 (1814-1836), ekteviede 1816-1818, s. 387, lp.nr. 2 i 1848:

"Ungkarl Claus Johannesen, tiener paa Store Støtvig og født i Sverrig 40 aar gml."

Bruden var Else Jørgensdatter, 26 aar.

 

Ved FT 1801 for Moss finner jeg en Claus Johannesen (får heller ikke her lagt inn lenke):

"Moss bydel Gieløen Hus: Kubberod nr. 2  Claus Johannesen  24 aar  tienestefolk"

 

Det kan passe med alderen oppgitt under vielsen.  Han flyttet for øvrig fra Rygge til Jeløya med familien senere, så det kan jo være en forbindelse der fra hans tid før giftemålet.

 

Det jeg er ute etter er Claus sine aner, hvor han kom fra i Sverige.  Har ikke noe andre opplysninger som tilsier at han er svensk enn det som er oppgitt under vielsen; heller ikke annet fødested.

Dere har kanskje de ovennevnte "underretninger" for rundt 1800.  Siden jeg går ut fra at det er min Claus vi finner i FT 1801, så har han altså måtte komme til Norge før den tid.

 

Denne min tipptippoldefar har vært en stor nøtt i flere år når det gjelder aner siden der er så sparsomt med opplysninger.  Nå håper jeg dere finne spor etter ham i nevnte "underretninger".

 

På forhånd takk!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg om materiale i arkivet etter Kristiania stiftamt. Dette er lister samlet inn i forbindelse med frykten for svensk spionasje eller femtekolonnevirksomhet. Dessverre gir de som regel ikke den type opplysninger du er ute etter. Og det dreide seg om spredte lister, ikke om noen samlet oversikt over svensker i Norge. Vi kan ikke se noen Claus Johannesen der, i 1793. Tore Vigerust transkriberte i sin tid en oversikt over de svensker som ble nevnt under Moss som han la ut på nett

 

Vennlig hilsen
Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar.  Der svant det håpet!  Med et sånt navn blir det som å lete etter den berømmelige nåla!

 

Hilsen Berit Carlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.