Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Vielse Johan Andersen og Anne Hansdatter, Aurskog, korrektur -tydehjelp

Recommended Posts

Vielse Johan Andersen og Anne Hansdatter

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 6 (1829-1853), Ekteviede 1852-1853, side 313.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=477&idx_id=477&uid=ny&idx_side=-309

1852 ækteskap

nr 84- 19 october enkemand Johan Andersen Hellebakken og

pige Anne Hansdatter Hellebakken

Brugommen er 32 år, far er Husmand Anders Bergersen Tangen und. ??,

hun er 29 faren er Hans Olsen Hagen u ?.

Forlovere:

Ole Haneborg u P.

Øaurud???

Så står det noe i rubrikken helt til høyre jeg ikke kan tyde.

Mvh

Inger

Rubrikken helt til høyre klarer jeg ikke å tyde ordrett, men det ser ut til at det ble sluttet et skifte 18/9-1852 etter forrige kone Ingeborg Hansdatter. Du finner henne begravet i 1851.

Navnet til den første forloveren leser jeg som Ole Garberg m h. P (med holdt Pen), Jeg finner ingen Garberg i folketellingene, men Garsjøen finnes.

Den andre forloveren er J: Toverud, trolig identisk med Johan G. Toverud i 1865-tellingen. Bokstavene J:T er skrevet så tett i sammen og med en penneføring som gjør at de lett kan tas for en stor Ø. Han opptrer flere ganger fremover som forlover, og det kan være lettere å se på noen av disse (det ser ut som enkelte av forloverne selv har ført inn sin signatur i kirkeboka).

Endret av Espen Tjernshaugen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.