Gå til innhold
Arkivverket
Jørgen M. Steen

Fortegnelse over borgerleier i Nordland - anno 1670

Recommended Posts

Jørgen M. Steen

I boka Sømna: gård og slekt 2 s. 72 står det nevnt en fortegnelse over borgerleier i fogderiet fra 1670. Antar det dreier seg om Helgeland.

Har noen kjennskap til hva disse dokumentene er (i forbindelse med skatt?) og om de eventuelt finnes digitalisert? Kan det finnes liknende nedtegnelser i andre fogderier i Nordland fra den samme perioden?

Endret av Jørgen M. Steen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Ja, den er jo super. Her ser jeg jo kjentfolk, og en jeg har glemt å sjekke.

Ang. 1670-fortegnelsen, kan det være i amtstueregnskapene boka mener det finnes en slik fortegnelse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

# 3 Der er jeg dessverre blank. Jeg ser at det av og til redegjøres for hvem som har jekt i regnskapene, og det går også noen ganger frem av tingboka. Noen systematiske lister har ikke jeg funnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Jeg la inn spørsmålet under Statsarkivet for Trondheim, kanskje det er noen mindre kilder á la 1711-oversikten for Vesterålen og Lofoten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erlend E. Mæhlum

Den for 1711 ligger på Riksarkivet. Litt usikker på i hvilket arkiv det ligger i.

For Nordland sin del, så har vel amtsarkivet brent på 1700-tallet, så mange eldre arkivsaker er nok gått tapt der. Samme gjelder arkivet til Lofoten og Vesterålen fogderi, det brant på slutten av 1800-tallet....

Statsarkivet i Trondheim har vel endel gamle arkivsaker for Trondheim, skattemanntall osv, så kanskje det kan være noe blandt disse sakene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Den har faktisk Vigerust gjengitt (punkt 1-7) i Trondhjems borgerskap 1680-1730 - Utvalgte kilder. Hva som står i punkt 8-13 har jeg ingen idé om, men åpenbart ikke noe som var av interesse for boka.

Denne boka, Norske kongebrev var en ny kilde for meg, så da vet jeg hva jeg skal i mårra. Takk,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

# 7 Her er også en interessant sak fra samme bok: http://www.nb.no/nbsok/nb/ecb50c14f9aa17012ccbb189d3442012.nbdigital?lang=no#115

Se # 128 ".... Over alt i Nordlandene skal det ha nedsatt seg mange kremmere til almuens store skade og fordærvelse. Det fins ingen etterretning om hvor mange kremmere det har vært fra gammelt av. I samarbeid med amtmannen over Nordlandene og med fogden og presten i det enkelte distriktet skal de skaffe opplysning om dette og avskaffe alle overflødige og nyopprettede kremmer- og håseteleier i Nordlandene, og på ny etablere enten de gamle eller så mange nye som man mener det er behov for......"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

...til almuens store skade og fordærvelse. Hehe, ja det var nok ikke bare fryd og gammen. Absolutt interessant at man ville opprette en slik oversikt! Den oversikten som nevnes fra 1670 var nok med andre ord ikke noen oversikt satt i system for hele Nordland (og Troms).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

# 10 Her kan man jo gjette at den store skaden og fordærverlsen gjaldt salg av brennevin og øl..... :)

Endret av Lars Østensen - SKI

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.