Gå til innhold
Arkivverket

Kari Rudlang født 8-7-1877 Nord-Aurdal Døpt 16-9-1877 Død 27-7-1926


Anita Bjørkmann
 Del

Recommended Posts

Min grandtante Kari Rudlang bodde i Kjerschowsgt. 5 i folketellingen 1910.

I adresseboka for Kristiania 1918 bodde hun i Grimstadgt. 6.

Jeg finner henne ikke i de kommunale folketellingene i Kristiania 1920-1934.

Hva gjør jeg galt. Jeg søker med de kriterier jeg har tilgjengelig. Slik som fødtselsdato og sted. Yrke.

Grimstadgt. 6 skulle være en trevilla på Sagene har jeg blitt fortalt av et familiemedlem. 

Kari bodde der hos sin bror som eide huset og en annen bror og søster.

 

På forhånd takk for svar

 

Mvh Anita

 

Jeg så etterpå at det er en telling for Kristiania. 1923. Men jeg fikk 0 på søk der også.

Endret av Anita Bjørkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der er nok forklaringen. 37435 mennesker i Kristiania i 1923 er ikke mange mennesker.  :D

Tusen takk for svar og hjelp, Sven. Du er fabelaktig. 

 

Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Solveig. Dere er alle så snille og flinke til å hjelpe her inne. Da er det håp om å finne både grandtante Kari og grandtante Marie om ikke alt for lenge.  :D

 

Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anita Bjørkmann.

 

Du har valgt å plassere denne tråden i forum "Spør Statsarkivet i Oslo". Kan du eventuelt presisere hvilke opplysninger som du er ute etter?

 

Vi kan ikke hjelpe deg med kommunale folketellinger fordi dette er materiale som oppbevares i Oslo byarkiv. Når det gjelder våre kilder, kan du sikkert finne noen opplysninger om Kari Rudland registrert i anledning hennes dødsfall. Oslo skifteretts dødsfallsprotokoller med tilhørende registre er tilgjengelige i tjenesten Skannet skiftemateriale. Det kan hende at vi har andre kilder som kan være aktuelt å undersøke, men det er vanskelig å gi deg veiledning uten å vite hva du leter etter.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jolanta.

 

Jeg ville vite hvor Kari Rudlang bodde før hun døde. Prøvde å finne ut gjennom den kommunale folketellingen for Kristiania 1923.

Men det ble blindskudd. Jeg fikk forklaringen av Sven og Solveig. Jeg fikk også hjelp av Solveig som fant min grandtante Marie i dødsfallsprotokollregisteret. Og da fant jeg ut etter mye prøving hvordan man søker der. 

Så da fant jeg grandtante Kari i både dødsfallsprotokollregisteret og i dødsfallsprotokollen. Og så har Espen og Åsbjørg hjulpet meg med å tyde dødsfallsprotokollen. Kjempeflinke og hjelpsomme folk her inne.

Så nå vet jeg hvor hun bodde når hun døde.

 

Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dødsfallsprotokollen inneholder som regel opplysninger om avdødes bostedsadresse. Den kan også være kilde til andre opplysninger, for eksempel om avdødes yrke, etterlatte m.m.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.