Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Johannes Larsen, Beiarn i Nordland, 1828

Recommended Posts

Johannes Larsen 1828-1877 (foreldre Lars Svendsen og Kirsti Pedersdatter Dokomo)

gift 1863 med Andrea Svendsdatter  Øynes

Deres barn:

1.Nethof   f.1865  til Nordland

2.Aleksander f.1867

3.Lovise f.1870

4.Ingeborg f,1873  til Tvervik

Familien bodde på Dokmo ved folketellingen i 1875

Øystein Ringsaker

Ref bind 2og 3 Beiarn - natur, kultur og slekt gjennom tidene

side 85

Takk for innspillet, Gunnar!

Er det slik at du har tilgang til Øystein Ringsaker si bok? Kan jeg spørre om det fremgår der hvilke søsken Johannes Larsen hadde? Også hvem som var foreldrene til Lars Svendsen og Kirsti Pedersdatter?

mvh. Bjørnar Duun

Samme bok (Ringaker, bind 2) side 146, under Dokmo:

”Det var skifte etter Peder Bendigtsen 21. september 1812. Sum aktiva i boet 91 daler.

Datteren Christiana hadde da overtatt parten og giftet seg med Lars Svendsen (f. 1769. Foreldre: Svend Larssen og Anne Nielsdtr. Moli).”

Videre:

”Lars Svensen f. 1779 gift 1807 med Kirsti (Christiana) Pedersdtr. d. 1858.

Deres barn:

1. Ingeborg . 1810 (ugift – tj. Soløy)
  2. Peder Larssen 1812-91 (Øynes)
  3. Sven 1814-64 /Dokmo/Agnesli)
  4. Kristiana f.1817 (g.m. Lukas Lukassen f. 1825 Værøy?)
  5. Malene f. 1818 (Øynes)
  6. Maren f. 1824 ugift – tj.
  7. Johannes 1828-77 (Øynes)

Lars Svensen var fra Moli og ble kalt Bystingen (Molie). (Byste, Dyr med Børster eller stridt Haar; ogsaa: hidsigt Dyr (Aasen).”

Det er en mental kraftanstrengelse å gå inn i slektsforhold i Beiarn på denne tiden, med mange like navn og stadig flytting mellom gårdene. Jeg stusser over ting, også hos Ringaker. Jeg vil derfor tilrå at du primært stoler på kirkebøkene, skiftene, militærrullene og deg selv!

Takk for innspillet, Gunnar!

Er det slik at du har tilgang til Øystein Ringsaker si bok? Kan jeg spørre om det fremgår der hvilke søsken Johannes Larsen hadde? Også hvem som var foreldrene til Lars Svendsen og Kirsti Pedersdatter?

mvh. Bjørnar Duun

Foreldre til Lars Svendsen  er Svend Larsen og Anne Nilsdatter fød ca 1740

de giftet seg i 1767

Barn:

Malene f, 1740

Peder f,1769 til Moli

Lars f,1779 til Navjord

Lars Svendsen f.1779 gift 1807 med Kirsti (Christiane) Pedersdatter døde i 1858

Deres barn:

Ingeborg f.1810 (ugift-tj.Soløy)

Peder Larssen 1812-91 Til Øynes

Sven 1814-64 til Dokmo/Agnesli

Kristiana f 1817 gift med Lukas Lukassen f.1825 Værøy?

Malene f.1818 ti Øynes

Maren  f.1824 ugift tjenestep.

Johannes 1828-77 til Øynes

Lars Svendsen var fra Moli og ble kalt Bystingen (Molie)

(Byste, Dyr med Børster elle stridt Haar; ogsaa: hidsigt Dyr (Asen)

Side 146 bind 2 og 3

Foreldrene til Kirsi Pedersdatter vet jeg ikke er ikke,

Gunnar

Tusen takk for innspillene, Leif og Gunnar. Da har Ringsaker kommet til samme konklusjon som jeg har gjort her inne ved hjelp av Anne J og andre. Virker til å være ganske sikkert denne konklusjonen nå. Bygdeboka mangler to barn i forhold til det jeg har funnet pluss at jeg har at dattera Malena var født i 1808, ikke 1818. Uansett betryggende å se det Ringsaker hadde kommet fram til. Ligger en del ulike versjoner av dette ute på nettsider, geni o.l., så det er tydelig at flere syns det er vanskelig å forske i Beiarn på denne tida, eller så er noen bare litt for snare med å kopiere fra andre. 

Takk for all hjelpen:)

mvh Bjørnar D

• 2 år senere...

Lars Svens Moli og Kirsti Pedersdatter er ant mine tipp tipp oldeforeldre.

Så vidt jeg vet, fikk deres datter Kristianna (f 1817) (kan være skrevet på ulike måter) Larsdatter fra Hemminghytt barn utenom ekteskap med Peder Johannesen fra Larsos (1818-1889). Sønnen Peder Pedersen Larsos (f 1841) ble så husmann på Arstad (siden han som uekte barn ikke kunne overta gården på Larsos). Han giftet seg med Anne Jonsdatter fra Rennebu i Oppdal

Peder Pedersen er født 29.12.1841 og døpt 16.05.1842 foreldre Peder Johannesen, Larsos  født 1818 og Kristianna Larsdatter

Dokmo født 1817

Peder gift 1896 med Anna Jonsdatter fra Rennebu i Oppdal. far Jon Iversen

I 1900 var Peder husmann og fisker på Arstad, og hadde to barn, (1)Johan født 08.02.1897- 1975 gift med Kristine Antonsen, Selfors, de har to barn, Bjarne født 12.03.1923 på Arstad,  han ble gift med en dame fra England

Johannes Kristian født 31.08.1924 på Arstad gift med Randi Helmine Hansen, Strand

(2) Minna Pedersdatter født 02.09.1900

Gunnar

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.