Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok 1733, Øyestad i Aust-Agder


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9891&idx_id=9891&uid=ny&idx_side=-29

 

På øverste halvdel venstre side står Bryllup mellom Jonas Phillipssøn og Siri Jørgensdatter.  Et sted- eller gårdsnavn står bakerst på linjen.  Jeg trenger hjelp til dette ordet.  Kan det stå Klaavestøl (Kløvestøl) ?

 

Kan jeg får "henge på" et ord til - i samme sak? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9399&idx_id=9399&uid=ny&idx_side=-93 - Barnet Johanes - 23.apr.1729.  Hva er foreldrenes adresse ?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Huusestrø_m_?

2: i Tospedal (fadrane sine adresser: Ejeboe, i Haven og Spirene Oven for Baaraas.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Huusestrø_m_?

 

 

Siden vi befinner oss i Øyestad lurer jeg på om det kan begynne på Hiisest... ?

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. 

 

Jeg sjekket O.Rygh og tror at det må være Huverstø. Udt. hu2verstø.  Det er ikke noe annet som passer. Huverstø ligger i Flosta i Nedenes amt.

 

Tospedal er værre, men kanskje Toskedal. Udt. tå2sskedal. -- Toßkedall, Thorskedall.  Nærmere kommer jeg ikke i Rygh.  Toskedal ligger Landvig.

 

Det var til stor hjelp og nå har jeg mulighet til å sjekke videre i skiftekortene som er sortert på gårdsnavn.

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg sjekket O.Rygh og tror at det må være Huverstø. Udt. hu2verstø.  Det er ikke noe annet som passer. Huverstø ligger i Flosta i Nedenes amt.

 

 

Det er et problem her, som antydet ovenfor: det som dere leser som en u er leser jeg som to i`er.

 

Det finnes flere eksempler å sammenligne med på samme oppslag, bl. a. bruker ikke denne skriveren to prikker over u, men en bølgete eller buet strek. Et eksempel med to i`er (ii) finnes litt ovenfor i navnet Riiseeie. Eksempel på en enkelt i skrevet på samme måte finnes i Pillipssøn.

 

Navnet begynner på Hiisest.... og ender med en forkortelse. Ettersom dette står i kirkeboka for Øyestad, som også sannsynligvis kan være brudens menighet, så er en gjetning at det kan stå Hiisestrømmen, uten at jeg kan være skråsikker på siste del av navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Hiis og Strømmen fantes i Øystad, en gjetning er at en part eller flere av Strømmen kan hørt under Hiis og ha blitt benevnt Hiisestrømmen. Jeg har ikke detaljkunnskap om dette, men er sikker på at det ikke står Huverstø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Jeg får lete videre i Øyestad etter skifte eller pantedokumenter for kb er sjekket ganske så mye i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne debatten på DIS-forum plasserer Oddbjørn Johannesen stedsnavnet Tospedalen/Torspedalen til det som i dag kalles for Torsbudalen. Det tror jeg absolutt det kan være noe i. I samme debatt søkes det etter et bosted som tydes til Nørdallen, og ettersom navnet er knyttet til et dødsfall ført i kirkebok for Tromøy bør jo Nørdallen befinne seg der – og innerst i Bottsfjorden på Tromøy ligger gården Norddal, tror du ikke det kan være stedet du ser etter i nevnte tråd?

 

Til opplysning: jeg har sluttet å bidra med noe på DIS-forum, derfor plasseringen av dette innlegget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du kobler inn tråden på DIS.

 

Jeg er også ganske sikker på at vi befinner oss på Tromøy og ikke noe annet sted.  Når du nå har funnet Norddal så rimer det også.  Tusen takk Espen.

 

Jeg har stilt et spørsmål om skiftekort her http://forum.arkivverket.no/topic/170105-skiftekort/ som gjelder samme sak fordi jeg hadde håpet på å finne personene i skiftekortene.  Som en ser av tråden er trolig ikke skiftekortene komplett så da gjenstår enten å vente til de blir det eller ta jobben selv og bla igjennom alle skiftene. Skifteregistrene er selvsagt også forsøkt.  Det er ganske komplisert å bla igjennom alle skiftene for selv om en har peiling på riktig årstall, så er skiftene ikke ført helt kronologisk.  Noen ganger finner en skifter flere år ette dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på den administrative inndelingen, men antar at det er Nedenes sorenskriveri og skifteprotokoll 21 og 22 som dekker årene 1763-1767 og 1767-1772 som er aktuelle å lete i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående navneforslaget Hiisestrømmen, dumpet over et skifte fra 1765 etter ei Ingeborg Torsdatter som var bosatt nettopp i Hiisestrømmen, litt lenger ned nevnes det pårørende boende i Strømmen. Dette må vel være en bekreftelse på tolkningen av Hiisestrømmen som bosted ved vielsen i 1733:

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri -1824, Skifteprotokoll 21 , 1763-1767, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Merknader: Nytt register foran.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24269/487/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.