Gå til innhold
Arkivverket
Are S. Gustavsen

1853 -- glassverksarbeidere fra Hurdal til Bergen?

Recommended Posts

Are S. Gustavsen

I forbindelse med en gjennomgang av noen av mine glassverksfolk, ser jeg at det var flere som meldte flytting fra Hurdal til Bergen i 1853 (og vel i 1854). Blant disse var murmester Johan Isaksen og Lena Embretsdatter. Innen 1865 er de tilbake på Østlandet og ved Berger bruk i Eidsvoll.

Hvor i eller ved Bergen reiste så disse folkene fra Hurdal?

Det eneste jeg kommer på i farten er et glassverk ute ved Flesland, men jeg synes å ha sett at dette først kom i gang nærmere 1870 eller 1880.

Er det noen som kjenner til hvilke aktuelle glassverk som fantes i Bergen og omegn i 1850-årene?

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke noe som tyder på drift av noe glassverk i Bergen i 1850-årene. Bergens Glasværk ble opprettet i 1875.

Det var imidlertid mange glassmestere i sving. Se i 1865-tellingen, der du finner fem i Hosanger, 2 i Lindås, men underlig nok ingen med tittelen i Bergen. I borgerboken vil man finne ganske mange "glarmestre" i Bergen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are S. Gustavsen

Yngve,

Takk for rask tilbakemelding. Det kan være at referansen Bergen i flyttelistene er mer omtrentlig. Jeg får underslke litt nærmere med hensyn til andre som reiste og hvorhen de havnet. Siden Eidsvoll mangler kirkebæker eldre enn 1877, så kan jeg ikke spore mine folk bakover i tid fra Eidsvoll mht 1865-tellingen.

Mvh Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Minken

Det dreier seg om Hesteviken eller Gravdals glassverk som lå i Laksevåg. Det var i drift fra ca 1850 til 1857. Eieren var August Konow.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.