Gå til innhold
Arkivverket

Utvandring, trolig fra Skien 1868, Karen Marie Johnsdatter Aabøe


Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har kontakt med en amerikansk familie (fjern familie til meg selv) som ønsker å finne ut hvorledes deres formor Karen Marie Johnsdatter Aabøe (Aabøe i Tørdal, Drangedal) emigrerte.

 

Her er litt av det vi har blitt fortalt fra eldre personer i slekten (opplysningen om skipet er fra Norwegian Heritage):

 

I 1868 emigrerte familien Gunleik Aslaksen (Lauvika, i Kviteseid)

og kona Kari Sveinsdtr, Svein Torjesen, (Karis far) og 4 andre barn:

Gunhild f.1847, Anne f.1850, Aasta f.1856, Tor f.1859.

De reiste med skipet Rjukan fra Skien 19ende april, 1868 og ankom Quebec, Canada 14ende juni, 1868.

Det fortelles at deres eldste datter som også het Anne (f.1844), nylig var gift med John Johnsen Aabøe (f.1840), også reiste sammen med dem. Siden begge foreldrene til John var døde så hadde han med sin lillesøster Karen Marie (Maria) Johnsdatter Aabøe (f.1857)

 

Jeg finner familien Gunleik Aslaksen i Norway Heritage:

 

http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=rjuka

 

Men de andre personene som etter sigende skulle ha reist sammen med dem, finner jeg ikke.

 

Det er særlig opplysningene om Karen Marie Johnsdatter Aabøe som er vitigst for oss å bringe klarhet i.

 

Jeg ønsker derfor å vite om det finnes skipslister eller andre fortegnelser over skip som kan kaste lys over detaljene rundt emigrasjonen til denne familien. Eventuelle andre tips rundt dette mottaes med takk.

 

m.v.h. Gunnar Aabøe

Endret av Gunnar Aabøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gunnar Aabøe

 

I kirkebøkene kan det finnes lister over inn- og utflyttede. Du kan finne dette både i Kviteseid (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=5976) og Drangedal (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=1356) for denne perioden. Disse listene er imidlertid ofte ikke komplette.

 

Kilder som skipslister har vi lite av.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Melding slettet. Skrevet i feil forum.

 

 

 

Endret av Gunnar Aabøe
Beklager ble skrevet i feil forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.