Gå til innhold
Arkivverket
Stina Gundersen

Dødsfall 1948 - Hvordan lettest finne kilder

Recommended Posts

Stina Gundersen

Hei

Hva er den beste måten å finne en dødsdato/hendelse fra 1948. Dødsfall er ikke skjermet, men jeg ser at kildene ikke er lagt ut digitalt. Må jeg gå til skannede dødsanonser i aviser eller er det andre måter jeg kan søke på? Litt vanskelig siden jeg vet min oldefar (Ole Anton Gundersen, Snekker) var bosatt i oslo, men muntlige kilder hevder han bodde i vestby når han ble syk og døde i frogn (drøbak sykestue). Han er ikke gravlagt i vestby. Ble mest sannsynlig gravlagt med sin kone i oslo (Nordre aker gravlund)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Hva er den beste måten å finne en dødsdato/hendelse fra 1948. Dødsfall er ikke skjermet, men jeg ser at kildene ikke er lagt ut digitalt. Må jeg gå til skannede dødsanonser i aviser eller er det andre måter jeg kan søke på? Litt vanskelig siden jeg vet min oldefar (Ole Anton Gundersen, Snekker) var bosatt i oslo, men muntlige kilder hevder han bodde i vestby når han ble syk og døde i frogn (drøbak sykestue). Han er ikke gravlagt i vestby. Ble mest sannsynlig gravlagt med sin kone i oslo (Nordre aker gravlund)

Jeg kan ikke se ham i dødsfallsprotokollregisteret for Oslo skifterett for 1948. Du kan henvende deg til Statsarkivet i Oslo og høre om de kan slå opp i dødsfallsprotokollen for lensmannen i Vestby for 1948. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Esperum

Min nåværende utfordring er ganske lik, så jeg henger meg på her. Jeg fant personen jeg lette etter i dødsfallregisteret med et løpenummer. Hvordan får jeg da tak i dødsdato, begravelsessted osv.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Solveig R Håklev

Det er en Ole Anton Gundersen som døde 21/4-1947

Se nr 665

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister 47 (Hbe 0047), 1947-1947, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27258/21/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090513360861.jpg

Du kan be om oppslag hos Statsarkivet i Oslo for å få vite hva som står i dødsfallprotokollen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Min nåværende utfordring er ganske lik, så jeg henger meg på her. Jeg fant personen jeg lette etter i dødsfallregisteret med et løpenummer. Hvordan får jeg da tak i dødsdato, begravelsessted osv.?

Hvis det er før 1935, kan du slå opp i dødsfallsprotokollen, som i de fleste tilfeller er skanna.

Hvis det er 1935 eller senere, kan statsarkivet slå opp i dødsfallsprotokollen for deg. Der vil ikke begravelsesdatoen være opplyst. Hvis den er viktig, kan kanskje statsarkivet slå opp i kirkeboka - hvis kirkeboka er avlevert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Esperum

Hvis det er før 1935, kan du slå opp i dødsfallsprotokollen, som i de fleste tilfeller er skanna.

Hvis det er 1935 eller senere, kan statsarkivet slå opp i dødsfallsprotokollen for deg. Der vil ikke begravelsesdatoen være opplyst. Hvis den er viktig, kan kanskje statsarkivet slå opp i kirkeboka - hvis kirkeboka er avlevert.

Takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stina Gundersen

Det er en Ole Anton Gundersen som døde 21/4-1947

Se nr 665

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister 47 (Hbe 0047), 1947-1947, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27258/21/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090513360861.jpg

Du kan be om oppslag hos Statsarkivet i Oslo for å få vite hva som står i dødsfallprotokollen

Dette er min oldefar, Tusen takk for hjelpen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive