Gå til innhold
Arkivverket

Likprekener

Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Kiereste er her brukt som adjektiv - kjæreste er superlativ av kjær (og ikke som et substantiv - en kjæreste - kjæresten, som vel er en mer moderne konstruksjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiereste er her brukt som adjektiv - kjæreste er superlativ av kjær (og ikke som et substantiv - en kjæreste - kjæresten, som vel er en mer moderne konstruksjon.)

tja... heilt ut moderne er det vel ikkje.

Otto Kalkar fører det opp som "navneord (Substantivum)" og med forklaringa "hustru" http://www.hist.uib.no/kalkar/  (s. 700),

og med døme frå 1671 og 1690.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der var jeg for rask - jeg trodde det ikke var i vanlig bruk i omtale av andre, før i moderne tid. "Kjæresten hennes skal komme til middag",  tror jeg det likevel ikke var så vanlig å si i tidligere tider. Da het det vel helst hennes utkårede, hvis det i det hele ble satt ord på. (Nå har jeg ikke sett dåpsinnførselen, men det står vel alene som substantiv uten f. eks hustru etter, men har sett liknende beskrivelser i kirkebøkene hvor det står som adjektiv.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.