Anne-Lise Hansen Skrevet August 21, 2014 Del Skrevet August 21, 2014 Kiereste er her brukt som adjektiv - kjæreste er superlativ av kjær (og ikke som et substantiv - en kjæreste - kjæresten, som vel er en mer moderne konstruksjon.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet August 21, 2014 Del Skrevet August 21, 2014 Kiereste er her brukt som adjektiv - kjæreste er superlativ av kjær (og ikke som et substantiv - en kjæreste - kjæresten, som vel er en mer moderne konstruksjon.) tja... heilt ut moderne er det vel ikkje. Otto Kalkar fører det opp som "navneord (Substantivum)" og med forklaringa "hustru" http://www.hist.uib.no/kalkar/ (s. 700), og med døme frå 1671 og 1690. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne-Lise Hansen Skrevet August 21, 2014 Del Skrevet August 21, 2014 (endret) Ja, der var jeg for rask - jeg trodde det ikke var i vanlig bruk i omtale av andre, før i moderne tid. "Kjæresten hennes skal komme til middag", tror jeg det likevel ikke var så vanlig å si i tidligere tider. Da het det vel helst hennes utkårede, hvis det i det hele ble satt ord på. (Nå har jeg ikke sett dåpsinnførselen, men det står vel alene som substantiv uten f. eks hustru etter, men har sett liknende beskrivelser i kirkebøkene hvor det står som adjektiv.) Endret August 21, 2014 av Anne-Lise Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå