Gå til innhold
Arkivverket
Solfrid Vestaberg

Finnes det bygdebøker for Herdla i Hordaland?

Recommended Posts

Solfrid Vestaberg

Jeg har prøvd å søke på nettet etter informasjon om to gårder, Bratshaug og Lille Fauskanger, men jeg finner ikke mye. Ikke finner jeg at det er skrevet noen bygdebøker for Herdla heller. Noen som vet hvor jeg eventuelt kan finne informasjon om gårdene? Jeg skriver en oppgave om bygden Herdla :)

På forhånd takk!

Solfrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eli Randmo

Lokalhistorisk avdeling ved Bergen Off, Bibliotek har laga gardsregister til bygdebøkene i Hordaland og Sogn og Fjordane. Dette er nyttige hjelpemiddel.

http://bergenbibliotek.no/lokalhistorie/gardsregister/hordaland

I databasen til Bergen Off. Bibliotek finn du omtale av Herdla i m.a. desse bøkene:

http://bergenbibliotek.no/cgi-bin/websok?avsok_txt_005=herdla&avsok_kval_005=&avsok_avgrens_001=ff=l&avskjema=1&hpid=27817&mode=vt&st=a

Med helsing

Eli Randmo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Solfrid Vestaberg

Hei Eli

Takk for linkene, men jeg har allerede bestilt flere av de bøkene og har brukt mye info fra de, men jeg finner fortsatt svært lite om de to gårdene som mine tipp oldeforeldre er ifra og som jeg tenkte å fokusere litt på :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Ludvig Kvamme

Hei

Gården Bratshaug hører nå til Meland kommune og er beskrevet i bygdeboken "Mellom bakkar og berg, gard og ætt i Meland", bind 1 av Geir Kleiveland og Beate Homlong.

Lille Fauskanger hører til Askøy kommune og har ingen ættebok.

Med vennlig hilsen

Johan Lidvig Kvamme

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Solfrid Vestaberg

Hei Johan

Tusen hjertelig takk for informasjonen, da skal jeg se om jeg får lånt meg den bygdeboka så jeg ihvertfall finner litt informasjon og Bratshaug. Vet du om det er noen sted jeg kan henvende meg for å få vite noe som helst om Lille Fauskanger?

Mvh

Solfrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive