Gå til innhold
Arkivverket
Lars.O.Wangensteen

Utstedte førerkort i Vest-Oppland politidtistrikt 1913-1927. Nr 1-3306.

Recommended Posts

Lars.O.Wangensteen

Jeg har fotografert protokollene som viser de 3306 første førerkortene utstedt i Vest-Oppland politidistrikt fra 1913 til 1927

Registeret inneholder opplysninger om fødseldato, fødested og bosted og hva slags førerkort. Det inneholder også den del sensitive opplysninger om fyllekjøring m.m., så derfor publiserer jeg ikke dette ennå.

Men jeg gjør gjerne oppslag.

Her er det en komplett alfabetisk oversikt over alle 3306 personene, og til høyre står det et nummer. Bare gi meg dette nummeret så gjør jeg oppslag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
haugland

Hei Lars Ove !

Har du sett en tilsvarene protokoll over førerkort i fra (Chr) Kristiania el Oslo ?

Vet du om førerkort på den tiden kom med foto ?

Mvh

Jan-Erling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars.O.Wangensteen

Hei Lars Ove !

Har du sett en tilsvarene protokoll over førerkort i fra (Chr) Kristiania el Oslo ?

Vet du om førerkort på den tiden kom med foto ?

Mvh

Jan-Erling

Hei

Det ser ut som det finnes noe i Statsarkivet i Oslo http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-02000000000217, men jeg vet ikke om det ble krevd bilde den gangen, og bilde er i alle fall ikke i protokollene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erlend E. Mæhlum

De originale førerkortene har nok bilde.

Førerkortet til min oldefar fra 1921 har bilde påført førerkortnummer og stempel!

Eksempelet mitt er fra Namdal, men det ser ut til at dette er standard "fører-certifikat"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olaf Larsen

Som en liten tilleggsopplysning hvis man ikke finner de eldste: I begynnelsen var førerkortet knyttet til kjøretøyet, hvis man fikk ny bil, måtte man ha nytt førerkort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.