Bjarne Rosenstrøm Skrevet April 6, 2014 Del Skrevet April 6, 2014 Vet ikke om dette er korrekt sted for en henvendelse om militære ruller, men forsøker meg! Min oldefar Marcus Fredrik Hansen [skiftet senere navn til Verling] (f. 23. februar 1880 i Moss) var utkalt til tjeneste i 1905. Hvordan går jeg frem for å finne ut av hvor han var stasjonert? M.v.h. Bjarne Rosenstrøm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Halvorsen Skrevet April 9, 2014 Del Skrevet April 9, 2014 Våre militærarkiver er tidkrevende å finne frem i, og det er huller i personelloversiktene. Det er ikke alltid lett å vite i hvilket arkiv man skal lete først, og en del av de relevante arkivene er i Riksarkivet. Man kan kanskje starte med materiale fra utskrivningsprosessen. En av de enhetene som hadde mannskap fra Mossedistriktet var 1. Akershusske infanteribrigade, 1. korps (Smålenene) Fredrikstad. Men det var flere andre aktuelle militære enheter. Arkivportalen har vært litt så som så de siste dager, derfor har vi ventet med svaret. Portalen er i skrivende stund fortsatt i et vanskelig humør, men katalogene finnes stort sett der. Veiledning gis ved lesesalen, som også betjener Riksarkivets arkiver. En grovkornet oversikt over den militære organisering i denne perioden finner du i et tidligere svar fra Riksarkivet i deres forum. Vennlig hilsenOdd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjarne Rosenstrøm Skrevet April 12, 2014 Forfatter Del Skrevet April 12, 2014 Takk for svar. Regnet heller ikke med at det skulle være lett! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjarne Rosenstrøm Skrevet August 24, 2014 Forfatter Del Skrevet August 24, 2014 Via min grandonkel (f. 1920) og hans familiepapirer (vedlagt bilde, oldefar til høire) fant jeg ut at oldefar i alle fall har vært på Gardermoen i 1905. Så letingen fortsetter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå