Gå til innhold
Arkivverket
Bjarne Rosenstrøm

Soldat 1905

Recommended Posts

Bjarne Rosenstrøm

Vet ikke om dette er korrekt sted for en henvendelse om militære ruller, men forsøker meg!

Min oldefar Marcus Fredrik Hansen [skiftet senere navn til Verling] (f. 23. februar 1880 i Moss) var utkalt til tjeneste i 1905. Hvordan går jeg frem for å finne ut av hvor han var stasjonert?

M.v.h. Bjarne Rosenstrøm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Halvorsen

Våre militærarkiver er tidkrevende å finne frem i, og det er huller i personelloversiktene. Det er ikke alltid lett å vite i hvilket arkiv man skal lete først, og en del av de relevante arkivene er i Riksarkivet. Man kan kanskje starte med materiale fra utskrivningsprosessen. En av de enhetene som hadde mannskap fra Mossedistriktet var 1. Akershusske infanteribrigade, 1. korps (Smålenene) Fredrikstad.  Men det var flere andre aktuelle militære enheter. Arkivportalen har vært litt så som så de siste dager, derfor har vi ventet med svaret. Portalen er i skrivende stund fortsatt i et vanskelig humør, men katalogene finnes stort sett der. Veiledning gis ved lesesalen, som også betjener Riksarkivets arkiver. En grovkornet oversikt over den militære organisering i denne perioden finner du i et tidligere svar fra Riksarkivet i deres forum.  

Vennlig hilsen
Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjarne Rosenstrøm

Takk for svar. Regnet heller ikke med at det skulle være lett!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjarne Rosenstrøm

Via min grandonkel (f. 1920) og hans familiepapirer (vedlagt bilde, oldefar til høire) fant jeg ut at oldefar i alle fall har vært på Gardermoen i 1905. Så letingen fortsetter. post-5217-0-38040500-1408876095_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.