Gå til innhold
Arkivverket

Hans Thomas Riberg, skipsbyggmester fra Svelvik.


Torbjørn P. Hagen
 Del

Recommended Posts

Dette var spennende! Riiber-slekten omtales som et skipsbyggerdynasti. I Øyestad og Fjære er vi mange som på en eller annen måte tangerer denne slekten - og den er ganske ofte omtalt i lokal litteratur. Jeg skal respondere mer hjemmefra i kveld!

Endret av Jarl V. Erichsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#26

Flott med lokale krefter, Jarl!

 

#25

Fra NST Bind 3 1931–1932, s. 135-136:

 

«Spørsmaal 85:

Birthe Marie Fredrikdtr. Bloch, født 8/5 1765 i Sem, blev gift 10/4 1792 i Tønsberg med skibsbygmester Halvor Thomassen Riber, eier av gaarden Røed i Øiestad. Hvem var hendes far, og var han av norsk eller dansk herkomst?

Halvor Ribers datter i dette ægteskap, Anne Christine Riber, født 7/12 1794 paa Røed, blev gift med Jens Hansen, likeledes fra Røed, og denne hadde en bror ved navn Thomas Riber. Nu spørres:

hørte disse brødre til samme slegt Riber som nævnte Halvor Thomassen, og hadde de ret til navnet Riber som slegtsnavn?

I. Slure, Stavanger.

 

Svar:

Som bidrag til oplysning om Riber kan meddeles at familien med dette tilnavn ved Arendal formentlig oprindelig skriver sig fra Ribe'egnen i Jylland, og ikke fra gaarden Ribe i Fjære.

Syver Torgrimsen Røed i Øyestad efterlot ved skifte 27/6 1722 enken Susanne Simonsdtr. og to døtre: Gunhild Syversdtr., som da var enke efter Thomas Hansen Løvold, stamfar for en stor efterslegt, og Maren Syversdtr., som var enke efter Tellef Bjørnsen, da hun 4/1 0 1693 blev gift med: Hans Thomassen Riber, som blev eier av sin værfars gaard Røed i Øyestad, vel 18 ½ skind, og en meget velstaaende mand. Efter hustruen, Maren Syversdtr., holdtes skifte 15/3 1730; nettoformuen blev 851 rdl, (ca. 9000 kr.). Barnene var da:

Thomas, 33 aar, Syver, 26, Peder, 24, Christen, 22, og Susanne, døpt 13/9 1699 og gift 20/7 1721 med Nils Andersen Munkestø.

Sønnen: Thomas Hansen Riber, døpt 2/11 1696 i Øiestad, gaardbruker paa ed, begr. 1/1 1778, blev gift med Barbara Halvorsdtr., døpt 23/1 1709, datter av Halvor Gundersen i Sandviken og Johanne Thomasdatr. Riber. Deres n var:

Halvor Thomassen Riber, døpt 23/3 1744 i Øiestad, gaardbruker paa Røed og skibsbygmester i 1801; gift 1. gang med Anne Christensdtr.  og 2. gang 10/4 1792 i Tønsberg med Birthe Marie Fredriksdtr. Bloch, som da tjente der i byen og angives 36 aar gl. i 1801. Datteren Anne Christine Riber blev gift med Jens Hansen Riber.

 

Peder Christensen og Anne Thomasdtr. i Kolbjørnsvik hadde sønnen:

Hans Pedersen Riber, født 13/10 1760 i Øiestad, blev skibsbygger og kranmester i Sperreviken, og hadde med sin hustru Anne Jensdtr. flg. barn i 1801:

Peder, 14 aar, Jens Hansen Riber, 13, Thomas Hansen Riber, 6, Anne Elisabeth, 4, og Else Christine, 1 aar gl.

Ved skiftet efter Hans Riber paa Røed 13/1 1820 levde enken Anne og flg. barn: Jens paa Røed, Thomas, Else Christine samt Johanne Maria, da 16 aar, og Abel Sophie, 13 aar gl.

At der er en blodsforbindelse mellem Hans Pedersen Riber og forann. Hans Thomassen Riber er neppe tvilsomt.   

F.-G.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riiber-slekten er omtalt i de to Øyestad-bygdebøker:

a) "Gamle gårder i Øyestad" b2 s413f (Utgitt v Arne Myrdal & Co)

b) "Øyestad bygdebok" b2 s118 mv (Forfatter Kjell J. Bråstad)

 

Det vil nok føre for langt å skrive av dette stoffet her. Jeg skal sjekke litt mer om det er antydet noen Svelvik-linjer...

Endret av Jarl V. Erichsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for mange svar mede mykje informasjon.

Av det som har kome fram i denne tråden går det fram at Riberg navnet i Svelvik/Strømmen kjem frå Riber slekta på Røed i Øyestad. Skipsbyggmester Hans Thomas Jensen Riber, som kom til Strømmen endra navnet frå Riber til Riberg i tida mellom 1829 og 1836. Skipsbyggmester Hans Thomas Riber/Riberg var ganske sikkert barnlaus. Han kjøpte eit bruk i Høyen i Strømmen i 1838.

Dette solgte han i 1843 til Christian Eriksen Vang frå Røyken. Året etter at han kjøpte gardbruket i Høyen får Christian Vang og kona Inger Dorthea Lous ein son som dei døyper Hans Edvard Riberg. Inger Dorthea og Christian får to sønner til Anton Marinius fødd 1848 og Christian Sigvard f 1849, men ingen av desse vart døypt Riberg. Det at eldste sønnen blir døypt Hans Edvard Riberg må vera for å ære skipsbyggmesteren. (Kanskje var det ein del av gardhandelen i 1843?)

Min ane Nils Nilsen fødd 1785/1790 tok ibruk Riberg navnet i 1847 eller før. Nils er nevnt som tømmermand i 1816. Gardbruker på Høyen i 1820. Inderst på Knem i 1824. Bodde på Ulfbjørnsknem som fattiglem i 1865. Sønnen Nils Andreas Riberg var skibstømmermand i 1865. De fleste som brukte Riberg som slektsnavn i Svelvik/Strømmen var etterkommere av Nils Andeas.

Kva grunn Nils Nilsen hadde for å ta Riberg som slektsnavn er ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ane Nils Nilsen fødd 1785/1790 tok ibruk Riberg navnet i 1847 eller før. Nils er nevnt som tømmermand i 1816. Gardbruker på Høyen i 1820. Inderst på Knem i 1824. Bodde på Ulfbjørnsknem som fattiglem i 1865. Sønnen Nils Andreas Riberg var skibstømmermand i 1865. De fleste som brukte Riberg som slektsnavn i Svelvik/Strømmen var etterkommere av Nils Andeas.

Kva grunn Nils Nilsen hadde for å ta Riberg som slektsnavn er ukjent for meg.

 

Kjenner du foreldrene til din ane Nils Nilsen og har du funnet han i 1801-tellingen? Kunne vært interessant å finne ut om han har aner tilbake til Riber han også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du foreldrene til din ane Nils Nilsen og har du funnet han i 1801-tellingen? Kunne vært interessant å finne ut om han har aner tilbake til Riber han også.

 

Ja det kunne vore interessant!

Eg er usikker på om eg har funnet han i 1801.

Nils Nilsen og Berte Thomasdtr(feil for Tønnesdtr) bodde på Ulfbjørnsknem i Strømmen i 1865. Nils var da 80 år og fattiglem. Fødestad: Hurum. Nils Nilsen Riberg, enkemann døde på Knemsgrunden i 1871 og var da 85 år.

Berte Tønnesdtr.  hans kone 76 år også fødd i Hurum.Berte Tønnesdtr, Nils Riberg's kone døde 1867 og var da 74 1/2 år. Bustad: Grunden. Berte er fødd 1792, far Tønnes Andersen 47 år i 1801 husmann under Rød, østre i Hurum.

Dersom ein kan stole på opplysningen om fødestad i 1865, skal altså NIls vera fødd i Hurum. I folketellinga for Hurum i 1801 er det berre ein Nils Nilsen i nokonlunde passe alder. Denne Nils Nilsen er 12 år i 1801(dåp 15 aug 1790) og son til dagarbeider Nils Olsen og Aase Nilsdtr. under garden Hof i Hurum.

Enkemann Nils Olsen og pige Aase Marie Nilsdtr (Dramstad) gifta seg i Hurum 30 mai 1790. Eg finn ikkje Nils Olsen sitt første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig har du funnet de rette foreldre til Nils Nilsen Riberg.

 

Jeg finner følgende barn av Nils Olsen og Aase Maria Nilsdatter, alle døpt i Hurum:

  • Nils, f. 1790 på Dramstad
  • Karen Kirstine, f. 1793 på Bougen
  • Jøran, f. 1796 på Hofs Ejet, d. 11 mnd. gml på Bougen i 1796
  • Ole, f. 1797 på Hofs ejer af Bogen
  • Jørgen, f. 1801 på Bogen (Hof ejet)

Her er familien i ft 1801.

 

Når man studerer fadderne Nils Nilsen og Berte Tønnesdatter brukte, ser vi både ei Kari (Karen) Nilsdatter og en Jørgen Nilsen blant fadderne. Siden det er vanlige navn er ikke dette noe godt «bevis», men da ei Karen Nilsdatter fikk datteren Aase utenfor ekteskap i 1821 var «lottebruger paa Høyen gaard» Nils Nilsen og en Jørgen Nilsen faddere. I den transkriberte ministerialboka og klokkerboka (som er en kopi av ministerialboka) står det Maren, men er ganske sikker på at det står Karen i ministerialboka, og at dette må gjelde Karen Kristine, f. 1793.

Jeg tror derfor dette er søskenflokken fra 1801-tellingen.

 

Legger også merke til at sjømann Morten Røder Bovitz (Riberg) er Nils Andreas’ fadder i 1816 (nevnt i innlegg 12-17).

 

Aase Maria Nilsdatter ble født på Grina, døpt 19. mars 1761 i Hurum, og døde som husmannsenke i 1825. Jeg har ikke funnet ut mer om Ole Nilsen, f. ca 1745, kan ikke finne han døpt i Hurum eller finne hans første vielse – innflytter?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig har du funnet de rette foreldre til Nils Nilsen Riberg.

 

Jeg finner følgende barn av Nils Olsen og Aase Maria Nilsdatter, alle døpt i Hurum:

  • Nils, f. 1790 på Dramstad
  • Karen Kirstine, f. 1793 på Bougen
  • Jøran, f. 1796 på Hofs Ejet, d. 11 mnd. gml på Bougen i 1796
  • Ole, f. 1797 på Hofs ejer af Bogen
  • Jørgen, f. 1801 på Bogen (Hof ejet)

Her er familien i ft 1801.

 

Når man studerer fadderne Nils Nilsen og Berte Tønnesdatter brukte, ser vi både ei Kari (Karen) Nilsdatter og en Jørgen Nilsen blant fadderne. Siden det er vanlige navn er ikke dette noe godt «bevis», men da ei Karen Nilsdatter fikk datteren Aase utenfor ekteskap i 1821 var «lottebruger paa Høyen gaard» Nils Nilsen og en Jørgen Nilsen faddere. I den transkriberte ministerialboka og klokkerboka (som er en kopi av ministerialboka) står det Maren, men er ganske sikker på at det står Karen i ministerialboka, og at dette må gjelde Karen Kristine, f. 1793.

Jeg tror derfor dette er søskenflokken fra 1801-tellingen.

 

Legger også merke til at sjømann Morten Røder Bovitz (Riberg) er Nils Andreas’ fadder i 1816 (nevnt i innlegg 12-17).

 

Aase Maria Nilsdatter ble født på Grina, døpt 19. mars 1761 i Hurum, og døde som husmannsenke i 1825. Jeg har ikke funnet ut mer om Ole Nilsen, f. ca 1745, kan ikke finne han døpt i Hurum eller finne hans første vielse – innflytter?

Takk for svar.

Du har kome fram til det samme som eg, det tek eg som eit tegn på at eg kanskje er på rett spor.

Kan legge til at foreldra til Aase Marie Grina var Nils Larsen(ca1709-1786) gift 1754 med Jøran Arnesdtr. (ca 1723-1770).

Nils Andreas Riberg's andre sønn vart døypt Jørgen dette kan vera etter farbroren.

Det er ingenting å finne om Nils Olsen før hans giftemål i 1790. Han var enkemann i 1790, men eg finn ikkje hans 1. giftemål. Det kan godt vera han er innflytter.

Nils Olsen døde i 1804 på Hofseie 56 år. (f ca 1748). Er også 56 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.