Gå til innhold
Arkivverket

Ivar Apelseth død 21.02.1955 - Etterkommere.


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.


la samme tekst ut på Statsarkiver for Bergen, men legger samme sak ut på brukerforum også.


 


"Finner i Fylkestidende for Sogn og Fjordane den 23.02.1955 en dødsannonse,  hvor det står:


" Min kjære mann, min far, vår bror, svoger og onkel.


       kjøpmann


  Ivar Apelseth


  døde idag på sykehuset i Flørø


        62 år gammel.


  Iglandsvik den 21. feb 1955.


   Katrina   -----  Otto.


søsken, svoger, svigerinne."


 


Jeg antar at Katrina er Ivars kone,


og Otto er Ivars sønn.


 


Mitt spørsmål er om noe kan gi meg opplysninger om Otto er den Otto som er født den 11. september 1924, og senere giftet seg med en Dagmar, og fikk 5 barn med henne.


Det døde en Otto Apelseth den 02.12.2012 på laksevåg.


Er dette samme Otto?


 


Takkmnemmelig for svar."


 


 


mvh


 


Per Aase Andresen


Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skattelistene er det to Otto Apelseth, den eine av dei er fødd 11/9 1924 og busett i Laksevåg. Dette må vere han som døyr i 2012. Den andre bur i Naustdal i Sunnfjord. Otto Apelseth gjev fleire treff i aviser hos buyandread.com. Det er m.a. nemnt eit syskenbarn. Kjenner du til ho?

 

Iglandsvik er forresten på Bremangerlandet i Bremanger kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BB Naustdal.

 

Ivar Lars Larsen Apalset, f. 1892 på Apalset, gift med Katrina Eriksdtr. Thingnes (fødd Vevring 1893), bst. Bremanger.

 

I følge Firda Folkeblad dreiv han Foretning i Iglandsvik.

 

BB Bremanger har sikkert meir.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forretninga er nemnd i "Det norske næringsliv, 14 Sogn og Fjordane fylkesleksikon" frå 1953. Det ser ut som om forretninga gjekk konkurs på slutten av 50-talet. Søk på "Kathrine Apelseth" i nb.no gjev fleire treff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld "naustedølen" (innlegg #2) får eg treff i Firda Folkeblad frå 1967, og slekta til kona finn eg att i bygdeboka under garden Vassbotnen i Vevring. Det står ikkje kvar han kom frå, men namnet til eldste sonen kan tyde på at dette er rett person. Dette reknar eg med at Egil alt har funne fram til (innlegg #4)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Torbjørn og Egil.

 

takker for interessante innlegg.

 

Den Otto jeg var på jakt etter er

Otto Kristoffer Apelseth var født 11. september 1924 i Selje som sønn av Ole Jonassen Apesleth, født 1878, og Kristofine Aslaksdatter, født 1885. Han ble gift med Dagmar Søgnen, og de flyttet til Laksevåg.

konf svar fra Yngve Nedrebø ved Statsarkivet i Bergen

 

Jeg skal imidlertid sjekke ut om det er noen slektssammenhenger mellom de to Otto-ene.

 

Skal også sjekke ut den nettsiden, bayandread.com du viser til Torbjørn.

 

Til Egil.

har sendt deg et svar på din PM.

 

Til dere begge:

Jeg har sett at en kan finne mye interessant stoff via nb.no, bare en gir seg tid til å søke.

 

 

Ha en fortsatt god påske.

 

mvh

 

Per A

 

 

 

 

Endret av per aase andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er nok dette foreldra i 1910, og sonen Johannes vert døypt som nr. 27 her:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Selje i Selje, Ministerialbok nr. B 3 (1908-1923), Fødte og døpte 1909, side 9. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2966&idx_id=2966&uid=ny&idx_side=-13

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følgje matrikkelutkastet frå 1950 er det ein gard i Selje som heiter Apalslette, så namnet Apelseth har ikkje noko å gjere med Apalset i Vevring (Naustdal). Det må forresten vere far til Otto f. 1924 som er oppført som eigar av br. nr. 4 i 1950, og dette er faktisk same garden som dei er på i 1910. (Eg må leggje til at personinformasjon frå matrikkelutkastet kan vere feil, så for alt ein veit kan han likevel vere død lenge før 1950.)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.