Gå til innhold
Arkivverket
Tom Larsen.

Påskenøtt: Er det noen som kjenner til kunstmaler Vilh. Nordby

Recommended Posts

Tom Larsen.

jeg fant dette bilde på et brukt marked, det er malt av en Vilh. Nordby (1910)
men det ville være artig å vite litt om maleren.
I FT1910 er det nevnt en tegner Wilhelm Nordby, men jeg vet ikke om det er samme person.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392228962

post-3544-0-83245700-1397912998_thumb.jpg

post-3544-0-03975500-1397913034_thumb.jpg

Endret av Tom Larsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tom Larsen.

Hvis den Wilhelm Nordby i FT1910 er den samme, er hans navn Martin Vilhelm Nordbye 10 år gml ved folketellingen 1875, bodde da i Werksgade 116, Østre Aker.

han hadde da en bror Carl Ludvig Nordbye, 8 år f. Norderhov, Ringerike. døpt i vestre Aker 14/6 1867.

Her er familien 1900, http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037045037318

FT1875,Werksgade 116, Ø-Aker..pdf

Endret av Tom Larsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

hei,

jeg har ingen peiling på maleren, MEN ramma kjenner jeg igjen.... (et eller annet sted i kjelleren har jeg "arkivert" et tilsvarende bilde med samme ramme).

Kanskje det er rammeforretningen til Kjellstrøm, jfr. 1900-tellingen?  Nåja, sånne massive "gull"-rammer var nok ganske populære, og det var vel også vanlig å tilby sine malerier for en forholdsvis rimelig penge.

Kos deg med bildet, selv om det ikke er malt av en kjent kunstner,

Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Ein liten kommentar til forrige nnlegg: Eg har høyrt at ungane brukte måleria til målaren Nikolai Astrup som akebrett, og han tente nok ikkje mykje pengar på kunsten. I vår tid vert måleria hans omsette for mange millionar kroner på auksjonar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tom Larsen.

Hei Astrid,  nei han er ikke kjent, så bildene blir solgt for en slikk og ingenting, bet. 200,-kr, så summen var ikke noe å prute på,

bare ramma i dag ville koste ca 1000.- motivet er ikke noe spesielt, men  ok, jeg har sett dårligere bilder som koster flesk.

Hvis han er den jeg trur så er hans farslekt fra Ringerike. hvem vet kanskje han er familie med oss begge.

Hei Torbjørn, Nikolai må ha snudd seg i grava om han viste det.

Tom

Endret av Tom Larsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive