Gå til innhold
Arkivverket

Elisabeth Jonsdater, 1.kone til nordlandshandler Hans Hansen Hagerup?

Gine Olsen Danmark
 Del

Recommended Posts

#70,75

Det var godt å få dette avklart, og takk for det, Grete.

Ikke så greit med de sidehenvisningene (45, 46) som istedet skulle vært (s.79b-80a).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo muligheter for forveksling mellom de ulike Hans Hagerup i kildene, og det er ikke usannsynlig at det kan finnes en tredjemann i kildene. Siden det er litt perifert så jeg har ikke tatt med alle utdragene fra NST som påviser relasjonene bedre.

Skiftet etter Rasmus Krag i 1719 omtaler en sønn Hans Hagerup, f. ca. 1713.

NST 29 s. 310

1/8 1719. [avdøde] Rasmus Krag, død 25/2. E. Maren (Maria)
Angel, (39) lagv. Johan Luchesen. B.: Knud 19, Gidschen 14,
Maren 11, Jens 9, Claus Peter 7 og Hans Hagerup 6 år og i 1.
ekte Anders 28 i Kbh., Gjertrud Cathrine 24 hos morbror Jens
Jensen Schanche, Anne 26 hos hr. Petter Dass's enke på Herrø,
deres morsarv iflg. sk. 24/10-17 brorlodd 152 rd. E. fragikk arv
og gjell. 5 rundrammede skillerier. 3.851 - 2.864 rd.
(39) sk. efter far 23/3-83 bd. XVI side 296, se også VI side 295 og Finne-Grønn:
Norges adv. og prok. I side 132. Sk. 1717 ukjent.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 8 (3A 0008), 1716-1722, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25084/543/

Det er vel da snakk om Rasmus Krag som var gift med datter av Claus Pettersen Angell (sk. 23. Mar, 1683) gm. Aleth Pedersdatter Holte (sk. 4. Mai, 1697). Aleth er vel datter av Peder Johansen Holt(e) gm. Maren Carstensdatter Esche (sk. 2. Des, 1691). Dermed har nok Hans Hagerup f.~1713 blitt oppkalt etter inngift slekt (søsteren til hans mors mormor var gm. Hans H. Hagerup d.eldre) (er det andre muligheter for oppkalling?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Hansen Hagerup gm. Karen Poulsdatter Birch ser ut til å være død allerede før 17. januar 1698, og dermed kan antakelig hans død føres til 1697.

TPH bind 2 s.13

Det betales for bryllup i Vor Frue sogn 1698: "17/1 monsr. Johan Lückesen, i huset, bøssen"

Jeg kan ikke se for meg at det er noen andre med samme navn som betaler for bryllup. Kan forøvrig ikke finne dem i søknader om bevillinger (1689 -1710)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referat emnet.

Det forsøkes å identifiseres hvem som har hatt bibelen før den dukket opp i min famile som hører til Hagerupslekten med Hans Hansen Hagerup, gift med Ellen Ejlersdtr Schøller. Her har den vært meget lenge.

Men eieren viser seg å være Hans Hansen Hagerup Gibestad jr, sønn til Hans Hansen Hagerup, mulig nordhandler på Gibostad, gift med Anne Carstensdtr Esche, dvs den andre slekten Hagerup med samme opprinnelige tilknyttning til Trondhjem, uten at de to slektene kan knyttes sammen. At det dreier seg om disse Hagerup'ene kan bl.a. ses på teksten som er håndskrevet foran i bibelen hvor det bl.a gjentatt Gibostad og viten av flere av deltakerne om at HHHGibestad jr har vært gift to ganger, først med en ukjent hustru som nevnes med navn Elisabeth Jonsdater i bibelen og så Karen Paulsdtr Bierch. Jf bibelen har HHH den yngre giftet seg med Elisabet i 1678 som gudfrygtig Matrone, dvs at hun har vært gift før. I innlegg 31 er det sitert fra Simon Ellefsen som refererer fra Karen Bierchs skifte og her er nevnt en sølvgjenstand med navnene Henning Jansen - Elisabeth Jonsdater, dvs her er navnet på den som var gift med Elisabeth før og grunn til at hun var nevnt matrone da hun ble gift med HHH Gibestad jr. I innlegg 32 sier Leif at det det står Lisbeth Joensdtr og Heming Joensen/Jansen og i innlegg 34 nevner Grete Singstad at gjenstanden arves av Karen Paulsdtr Bierchs datter i sitt andre ekteskap med Johan Luytkis, Ribor og at det er en sølvkanne.

I innlegg 32 nevnes at Hemming Jansen har vært foregjenger til HHHagerup jr på Gibestad og Grete Singstad nevner i innlegg 45 at han alt har vært på Gibestad i 1661, jf jordebok. I 1666 er han i sitt 40. år. 

Vi tenker at man kan ha overført bibelen via HHHGibestads barn, men som Grete sier i kommentar til Karen Berchs skifte at hun og Hans Hansen Hagerup jr ikke kan ha hatt overlevende barn sammen og Gine mener at det ville være notater om barn likesom om vielsen mellom HHHGibestad jr og Elisabeth Jonsdater i bibelen , om de hadde noen felles. Også Leif nevner i innlegg 59 at det vel ikke er noe som tyder på at HHH Gibostad hadde livsarvinger. Dog mener Grete at det står i en eldre kilde at HHH Gibostad hadde barn i begge ekteskap. Mulig har han hatt barn, men ikke livsarvinger virker det til? 

Pga mangelen på barn har vi vært innom bror til HHH Gibostad, Christen og hans sønn som het Hans Christensen Hagerup og ble borgermester i Trondheim.  Men jeg syns ikke vi har kommet noen særlig vei med det dette. 

Leif har i innlegg 59 omtalt et skifte 1708 etter lensmann Niels Didrichsen fra Skognes fra Lenvik hvis etterlevende kone omtaler sin “sl Søster paa Gibostad. Dette har jeg bedt om å få hjelp til en oversettelse rundt frasen, men ikke fått det enda. Det finns en litt dyr transkripsjon av hele skiftet, men det er egl ikke relevant. Det finns også i Digitalpensionatet en nevnelse av de folkene som er nevnt i skiftet og der er HHH Gibestad jr nevnt som svoger, så det er nok ikke tvil om at Signille Jonsdater som avdøde Niels Didrichsens kone er søster til Elisabeth Jonsdater, derfor var det litt spennende hva som står i skiftet rundt det om det med Elisabeth. Blandt Signilles barn, dels fra første ekteskap er begge Elisabeths menn oppkalt Dette kunne mulig og tyde på at det ikke er barn etter Elisabeth.

Mvh Gine

PS. Tilføy og endre gjerne om dere syns det mangler eller er galt fremstilt i referatet. Jeg har fx ikke fått nevnt alle i resymeet, men har satt stor pris på alles input! Det har jo vært et emne som var litt høyt for meg og da er det så godt når noen kommer med noe og jeg er med på det. Jeg har vært overrasket over at det har vært så mange som har fulgt med.
Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et par ting:

I oppsummeringen får man inntrykk av at Hans Hansen Hagerup d.e. (d. ca 1664) drev handel på Gibostad. Mulig det, men har noen sett det dokumentert?

Handelsmann, rådmann og borgermester Hans Hagerup (1685 - 1753) var sønn av Christen, ikke Carsten (selv om også Carsten hadde en sønn Hans.)

Det var skifte etter Carsten Hansen Hagerups kone Karen Christensdatter i 1703. Men ingen ting der som tyder på at de har overtatt noe bo fra broren Hans. http://arkivverket.no/URN:sk_read/24794/58/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Leif for kommentarene. Tror jeg har fått rettet det viktige. Mest viktig var den om at Hans Hansen Hagerup den eldre ikke nødvendigvis var Nordlandshandler på Gibostad. Jeg mener det er noe Finne-Grønn skrev i sin artikel om å få de to slektene lenket sammen Hvorfra stammer slegten Hagerup? (Borgermester Adrian Rockertsens slegt av Trondhjem.), S.H. Finne-Grønn, (Norsk Personalhistorisk Tidsskrift 3. bind. 

Mvh. Gine Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Så har jeg fått tydehjelp av Gunnar Sigdestad ang henvisningen til Leifs innlegg #59 om Signille Jonsdatters uttalelse i mannens, Niels Didrichsens skifte der hun nevner sin søster Elisabeth Jonsdtr på Gibostad.

Det lyser slik ."...Moderen hertil svarede at hun ikke vidste af nogen Arv, men i sin første Sl. Mands Tiid at være langt meere skyldig end Boen kunde tilstrække; Ikke heller at være noget Skiftebrev oprettet efter ham, hende vitterlig; Men skulde dem i saa Maade noget være tillagt, var det skeed af Sal. Skriveren og sin Sl. Søster paa Gibostad hende uafviidende, og kunde derfore herom udi ikke giøre noget oplysslig." Moderen må være Signille og det må vel dreie seg om barn fra hennes første ekteskap som vi konstaterte at det var en del av, jf Jørgen, innlegg #63 og Grete lenger nede på siden.

Vi må vel antakelig se oss slått mht til om hvordan bibelen har krysset fra den ene til den andre Hageruplinjen. Om noen engang finner et skifte hvor bibelen omtales eller liknende er det vel eneste veien. Den kan jo også være gitt bort uten at det kan følges i skriftlige kilder i det hele tatt, for den saks skyld. Men tusen takk for all hjelp med dette arbeidet som jeg ikke hadde klart alene, det ville krevd mye mer øvelse først. Det håper jeg å gå i gang med nå, særlig tydning av 1700- og 1600-tallsskrift. Men det har vært spennende og lærerikt. Og finner noen en brikke til puslespillet er det jo veldig artig.

Med vennlig hilsen fra Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen i innleg #81 må vel ha rett ang dødstiden for den Hans Hansen Hagerup vi har arbeidet med?

Mvh Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En ting til, jeg går ut fra at ingen har funnet dødsåret eller evt skiftet til Elisabeth Jonsdtr.? Jeg husker desverre ikke om det sto i skriften til HHH foran i bibelen som jeg fikk hørt for år tilbake. Det hadde gitt en fin sløyfe på saken.

Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Hei og tusen takk for begge innlegg. Jeg må innrømme at jeg syns det kunne være noe med hva Jørgen sier, men hvem skulle ellers enken sal: Hans Gebusta være? Og det passer jo bra med det forventede årstall han skulle være død. Jeg er ikke flink nok til å tyde koppskatten 1692, desverre, håper noen som er prøver å løse den gåten, om det er en gåte.

Jeg har enda litt problemer med at ikke det er skrevet inn barn av Elisabeth og Hans Hansen Hagerup i bibelen. Jeg ville trodd det var vanlig om det kom barn? Men Grete sier jo at en trolig kilde sier at Hans fikk barn i begge ekteskap. Jeg ville gjerne visst hvilken kilde.

Med vennlig hilsen Gine.

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1a, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650762.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20227&uid=ny&idx_side=-291

Hvem enken Hans Gebusta var går klart frem her...

"Christen Hansen Hagerups og medarfuingers afkald til Karen Bierch"

"Kiendes vi underskrefuen nemblig jig Christen Hans. Hagerup paa egen og effter fuldmagt fra min fraværende K: (?) broder Carsten Hans. Hagerups veigne, Anne Hansdatter Hagerup. Jig Claus Kemlers (Kimblers) effter fuldmagt paa min svoger Jørgen Rejers: veigne og hermed gjør vitterligt at effter som voris broder og svoger nu sl: Hans Hans: Hagerup i høst(?) ? fra Nordland og hans boe pell Giboestad, ?kommende med Jegt og fisch, sambt anden boehafue...."

Hans (livs)arvinger var hans søsken. Se også:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1a, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650753.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20227&uid=ny&idx_side=-282

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Skiftet etter Rasmus Krag i 1719 omtaler en sønn Hans Hagerup, f. ca. 1713.

NST 29 s. 310

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 8 (3A 0008), 1716-1722, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25084/543/

Det er vel da snakk om Rasmus Krag som var gift med datter av Claus Pettersen Angell (sk. 23. Mar, 1683) gm. Aleth Pedersdatter Holte (sk. 4. Mai, 1697). Aleth er vel datter av Peder Johansen Holt(e) gm. Maren Carstensdatter Esche (sk. 2. Des, 1691). Dermed har nok Hans Hagerup f.~1713 blitt oppkalt etter inngift slekt (søsteren til hans mors mormor var gm. Hans H. Hagerup d.eldre) (er det andre muligheter for oppkalling?)

Takk for interessant info.  De fleste kilder oppgir 3 ekteskap for Rasmus Krag, og ekteskapet med Maren Angell var altså det tredje. Sønnen Jens i det tredje ekteskapet var vel oppkalt etter Jens Jensen Schanche (d. april 1745), som var Anna Kiemlers 1. ektemann. Jeg klarer ikke å se hvor det er opplyst at en datter fra Krags 2. ekteskap, Gjertrud, var niese av Jens Jensen Schanche (morbror). Denne Gjertrud ble så vidt meg bekjent g.m. Jens Joensen Schanche (d. 1766), som kjøpte opp de viktigste eiendommene etter den angivelig barnløse Jens Jensen Schanche.

Ville satt stor pris på å få en tilbakemelding på om noen har funnet skiftet etter Jens Jensen/Jenssøn Schanche (d.1745), og om noen vet noe om slektskapsforholdet mellom Jens Jensen Schanche og Jens Joensen Schanche (sistnevnte oppgis som regel å være en søstersønn av Jens Jensen, mens han i enkelte sekundærkilder omtales som sønnesønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Signild Jonsdatter Skognes var søster av Hans Jonsen
Blanche og Mette Jonsdatter Blanche. Disse hadde en søstersønn Hans Fabian, men jeg vet ikke om dette var en sønn av Elisabeth Jonsdatter eller om det var flere søstre.

Mvh Bjørn H Nyheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Elisabeth og Hans Hagerup hadde ikke felles etterkommere. De satte opp et testamente som sa at hvis en av dem døde og den andre giftet seg igjen, så skulle arvingene til den avdøde ha 200 Rdr. Dette ble bekreftet i kongebrev i 1693.

BHN

Lenke til kommentar
Del på andre sider