Gå til innhold
Arkivverket
Johnny Vevang

Adopsjon /barnehjem

Recommended Posts

Johnny Vevang

MIn farmor m/ fam. ble i 1944 evakuert fra Honningsvåg til Lenvik, Troms, hvor ho døde av tub i 1945, og er gravlagt der. Deres yngste datter, f. 1941, ble satt på barnehjem og senere adoptert bort til et par i Oslo. Der vokste ho opp, og ble også gift der senere, og bor nå i Stockholm.

Vi har ikke klart å finne ut hva som skjedde  før ho ble adoptert bort, og hvilket barnehjem ho event. var på etter moras død i - 45.

Kan noen si oss hvilke arkiver vi kan leite i ?

Mvh

Johnny Vevang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Toril Basberg

Tror ikke dere kan lete selv sånn uten videre i disse arkivene. For det første er det for privat og for ferskt. Datteren kan ha krav på innsyn i og med at moren er død. Jeg vet ikke hvor disse arkivene befinner seg eller hvem som har ansvaret for oppbevaring, men det lar seg jo finne ut.

Det går an å ta kontakt med noe som heter Foreningen adopterte. De vet kanskje hvordan man går fram. Ellers kan det kanskje være noen tips å få ved byarkivene.

Mvh

Toril

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johnny Vevang

Tror ikke dere kan lete selv sånn uten videre i disse arkivene. For det første er det for privat og for ferskt. Datteren kan ha krav på innsyn i og med at moren er død. Jeg vet ikke hvor disse arkivene befinner seg eller hvem som har ansvaret for oppbevaring, men det lar seg jo finne ut.

Det går an å ta kontakt med noe som heter Foreningen adopterte. De vet kanskje hvordan man går fram. Ellers kan det kanskje være noen tips å få ved byarkivene.

Mvh

Toril

Takk for svar, det var da noe. Tar kontakt med min tante som dette gjelder, har god kontakt med ho, så er det æ som liksom styre slektsgranskinga. :)

mvh

Johnny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Personlig/Biologisk-opphav/Adopsjon

"Samtlige adopsjoner tilbake til 1917 er registrert i Det sentrale adopsjonsregisteret. Dette registeret føres i dag ved Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufetat), tidligere Statens ungdoms- og adopsjonskontor. Ved å kontakte dem kan man få ytterligere informasjon."

.

Om innsyn i taushetsbelagte opplysninger: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Taushetsbelagt/Soeke-om-innsyn

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.