Johnny Vevang Skrevet April 22, 2014 Del Skrevet April 22, 2014 MIn farmor m/ fam. ble i 1944 evakuert fra Honningsvåg til Lenvik, Troms, hvor ho døde av tub i 1945, og er gravlagt der. Deres yngste datter, f. 1941, ble satt på barnehjem og senere adoptert bort til et par i Oslo. Der vokste ho opp, og ble også gift der senere, og bor nå i Stockholm. Vi har ikke klart å finne ut hva som skjedde før ho ble adoptert bort, og hvilket barnehjem ho event. var på etter moras død i - 45. Kan noen si oss hvilke arkiver vi kan leite i ? Mvh Johnny Vevang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toril Basberg Skrevet April 25, 2014 Del Skrevet April 25, 2014 Tror ikke dere kan lete selv sånn uten videre i disse arkivene. For det første er det for privat og for ferskt. Datteren kan ha krav på innsyn i og med at moren er død. Jeg vet ikke hvor disse arkivene befinner seg eller hvem som har ansvaret for oppbevaring, men det lar seg jo finne ut. Det går an å ta kontakt med noe som heter Foreningen adopterte. De vet kanskje hvordan man går fram. Ellers kan det kanskje være noen tips å få ved byarkivene. Mvh Toril Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Vevang Skrevet April 25, 2014 Forfatter Del Skrevet April 25, 2014 Tror ikke dere kan lete selv sånn uten videre i disse arkivene. For det første er det for privat og for ferskt. Datteren kan ha krav på innsyn i og med at moren er død. Jeg vet ikke hvor disse arkivene befinner seg eller hvem som har ansvaret for oppbevaring, men det lar seg jo finne ut. Det går an å ta kontakt med noe som heter Foreningen adopterte. De vet kanskje hvordan man går fram. Ellers kan det kanskje være noen tips å få ved byarkivene. Mvh Toril Takk for svar, det var da noe. Tar kontakt med min tante som dette gjelder, har god kontakt med ho, så er det æ som liksom styre slektsgranskinga. :) mvh Johnny Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne-Lise Hansen Skrevet April 25, 2014 Del Skrevet April 25, 2014 (endret) http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Personlig/Biologisk-opphav/Adopsjon "Samtlige adopsjoner tilbake til 1917 er registrert i Det sentrale adopsjonsregisteret. Dette registeret føres i dag ved Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufetat), tidligere Statens ungdoms- og adopsjonskontor. Ved å kontakte dem kan man få ytterligere informasjon." . Om innsyn i taushetsbelagte opplysninger: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Taushetsbelagt/Soeke-om-innsyn Endret April 25, 2014 av Anne-Lise Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå