Gå til innhold
Arkivverket

Claus Hansen Kiembler/hans svigersønn Balthazar Garben


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Claus Hansen Kiembler og Anne Magdalene Wichmand Hoffmanns

datter Wibeche Clausdatter Kiembler ble gift med Kaptein Balthazar Garben.

 

Hvem er denne person. Han har en navnebror som er født 1794 med foreldrene

Wilhelm Garben og Bolette Dorothea Randulf. Er det noen slektsforhold mellom de.

 

Kan han være en onkel av den sistnevnte.

 

Er det noen også som vet når Wibeche ble født i København.

 

 

Wenche

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kilder har du til disse personene, slik at det er mulig å ha et utgangspunkt (tid og sted)? Har du funnet dem i norske kilder?

.

Jeg fant Wilhelm Garben og familie i Fredrikstad i 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058191000414

(Han var Regiments quartermester ved det nordenfieldske infanterie regiment)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg. Nå har jeg funnet ut at den Balthazar født 1794 er barnebarnet til den eldste Balthazar som ble gift med
 
Wibeche Clausdatter Kiembler. Men jeg vet fremdeles ikke hvem den eldste Balthazar kommer fra.
 
Men deres sønn fikk navnet Wilhelm, så da regner jeg med at det er den eldste Balthazars far het det. Hvem det nå måtte være?.

Det er hans opphav jeg er interessert i.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8224&idx_id=8224&uid=ny&idx_side=-166

 

Her er deres bryllup i Sandar. 13 desember 1758. Høyre side.

 

De bodde sammen med Wibekes stefar Peter Augustinus Flor som var Sogneprest i Sandar etter at hennes mor døde der

i 1757.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for respons. Håper noen der ute vet hans opphav.

 

Wenche

 

 

Fant ut at hans far var Wilhelm Garben - Kjøpmann fra Helsingør.

En opprinnelig tysk slekt som havnet i Danmark.

 

Hvis noen vet noe mere så er jeg interessert i det.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det stemmer, det er sparsomt med opplysninger å finne.

 

Prøver å lokalisere hvor  Balthazar døde 1779. De fikk det første barnet Wilhelm i Sandar og datteren Nille

i Tønsberg, så er det bråstopp i kirkeboken. Men hun var jo 36 år når den første ble født, så hun rakk kanskje ikke med flere. 

Finner han ikke død i Tønsberg, så da blir det ikke lett.

Han var jo i det militære og de flytter jo rundt. Så hvor dette ektepar døde vet jeg ikke.

 

Datteren nummer 3 Henriette til Claus Hansen Kiembler, giftet seg med Johan Jacob Lakier. Der er det like lite opplysninger å finne.

Bortsett fra at han var Sokneprest i Larvik i perioden 1773-1795.

De fikk i hvert fall ingen barn, da hun var jomfru og over 50 år når hun giftet seg med presten.

 

Wenche

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Baltzer ble døpt i St Mariæ Kirke i Helsingør 16 oktober 1724. Fadrene ser ut til å ha vært Hr Pastor Cajus Buchard Zwegius; Hr Camerier Hugo Ditmar [NN]; Consul [?] Msr Robert Sigh; Lars Johannes [NN]; [NN] [NN] [NN] [NN]; [NN] Ziege; Fr. Sophie [NN]; og min hustru [NN] Pastorinne Zwergin. Presten noterte at det var ne måne denne dagen.

 

 

Her er hva Ovenstad har å si:

 

«Garben, Balthazar. – F. ca. 1718/24 i Danmark. – Sønn av kjøpmann i Helsingør Wilhelm Garben. – Stud. Jur. – Regt.kv.mest. og aud. Ved 2. Smål.  nasj. inf.regt. 8/11 1755. – Kpt.s kar. 26/7 1758. – I tiden 1/7 1767 til 1/5 769 vaar de to Smålensregt. slått sammen til ett «Smålænske» regt., og G. var da ansatt ved dette. Fra 1/5 1769 var han på ny ved da gjenoprettede 2. Smål. Nasj. inf.regt. – Den 7/11 sier regt.et, at G. søker omå få sig adjungeret sin sønn Christian Wilhelm Garben, og at denne må ble forbeholdt siden å suksedere faren. – I overensstemmelse med farens ønske blev sønnen ham adjungeret fra 21/12 1775. – B. Garben døde 28/6 1779. Da viste det sig imidlertid å være stort underskudd i regt.ets kasse, og da det var sønnen som hadde forrettet tjenesten, falt ansvaret på ham, og reg.et fant ikke å kunne innstille ham til reg.kv.mest.stillingen. Ved  kgl. res. 11/10 1780 blev det tillatt, at den ledige reg.kv.mest.stilling selges til stud. jur. Søren Bing. – Gift: B. G. fikk 19/7 1758 tillatelse til ekteskap og blev 13/12 s.å. gift i Sandeherred med Wiweke (Vibeke) Kemler, døpt i Gislev 25/11 1722, død 27/3 1789, datter av pastor Claus Kemler.»

 

 

Wiwekes mor hadde, som enke, giftet seg med en annen prest, Peter Flor, som senere fikk Sandeherred i Norge, der de begge ble boende livet ut sammen med hennes døtre. Peter Flor selv ser ikke ut til å ha hatt noen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere Garben som er omtalt i Ovenstad.

 

Foruten Balthazar er det  sønnen Christian Wilhelm gm. Bolette Dorothea Randulf og hans 2 sønner: Christian Wilhelm gm. Catharina Jeanette Blom og Balthazar Nicolai gm. Mariane Siewers.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det en god del om Balthazar den eldre. Ganske artig for det er ikke ofte en før vite såpass mye om selve personen. Lassen http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40136/67/

 

Delgobe har også en del stoff, og for en gangs skyld så er det lesbart.

 

Det er bare så synd at det ingen steder står nevnt hvor han døde. Men han bodde jo i Larvik noen år før, og så finnes det fdet så klart ikke krk.bok for 1779. Jeg har sjekket Hedrum og Langestrand uten å finne han der. Men, det må vel ha blitt holdt et skifte i og med kona ble oppgift.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Baltzer ble døpt i St Mariæ Kirke i Helsingør 16 oktober 1724. Fadrene ser ut til å ha vært Hr Pastor Cajus Buchard Zwegius; Hr Camerier Hugo Ditmar [NN]; Consul [?] Msr Robert Sigh; Lars Johannes [NN]; [NN] [NN] [NN] [NN]; [NN] Ziege; Fr. Sophie [NN]; og min hustru [NN] Pastorinne Zwergin. Presten noterte at det var ne måne denne dagen.

 

Dåpen er innført på folio 353b (bilde 349).

 

Sankt Mariæ kirke i Helsingør ble brukt av den en tysk-nederlandsk menighet. Kirkeboka er derfor ført på tysk, hvilket kompliserer transkripsjonen ytterligere (i alle fall for min del). Det følgende må tas med flere klyper salt:

 

Baltzer. Par: Hr. Wilhelm Garben, Kauf und Handels mann auf der Stein Strasse, und Fr. Nille, gebohren Petersen. Gev: Ihre Husehrwurd...(?) Hr. Pastor Cajus Burchard Zwergius, ...(?) Camerier Hugo Dithmar, der Englische Consul Msr. Robert Sigh, ...(?) Raths Herr Johann Daniel Burghof, die Fr. Camerier Ziege, Fr. Sophie der ...(?) Pastors Johannes Schrøders ...(?), und Jgfr. Abre Catharina Zwergin.

 

Stein Strasse er formodentlig dagens Stengade i Helsingør, et par kvartaler fra Sankt Mariæ kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.