Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Noen som kan tyde ordet etter etter Toten og det siste ordet?

post-145-0-89397900-1398446782_thumb.jpg

Endret av Bengt E Vesthagen Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste kan vel være grafset...kanskje.

 

Hadde han og kanskje vært prest i Tjøtta i Nordjand?

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme som jeg selv har kommet til, men jeg var litt usikker. Hjertelig tusen takk for hjelpen.

Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i Store Norske Leksikon og ikke Wikipedia som har årstallet for hans død. Beklager det.

 

Artikkelen skrevet av Terje Bratberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløtte i min høye alderdom oc siukdom op til Hoven(Hoff).

 

Forstår av dette at han døde i 1571.

 

De fleste norske genealoger mener han døde i 1577. Unntaket er Tore Vigerust som sier ca.1577.

 

Hvis jeg tolker dette rett så er jo ikke teksten over kjent fra før, eller så kan 1-tallet til slutt ved andre tekster, likprekener el.l

vise seg og være et sjutall.

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bengt m.fl.

 

Et utgangspunkt bør være å transkribere hele teksten og samtidig markere de usikre tolkningene. Mitt forslag er følgende:

 

«ANNO 1537. blef ieg Mag. Torbiørn | Olsøn en Riddermands Mand, første Evan | = geliske Præst paa Toten, [Fl]ø[tt]e J min Høije Alderdom oc Siugdom op til Hoven der Døde 1571. oc her grafset.»

 

Jeg er ikke 100% sikker på at «[Fl]ø[tt]e» faktisk skal tolkes som «Fløtte», men det synes rimelig ut i fra konteksten. Jeg synes uansett at teksten bør gjengis slik jeg har foreslått inntil det foreligger et bilde med bedre oppløsning eller annet utsnitt som kan fjerne den foreliggende usikkerheten. Det siste ordet skal helt klart være «grafset», altså gravsatt, i betydningen begravet.

 

Legg merke til at Majusklene (de store bokstavene) i øverste og nederest linje avviker fra de for samme bokstaver i hoveddelen av teksten, så er tilfelle for M og H.

 

mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Annar,

 

Dette blir et spørsmål om kildekritikk. Hvilken kilde er nærmest i tid til hendelsen? Er epitafiet samtidig med hendelsen, er det blitt restaurert (dvs overmalt med fare for feil gjengivelse av originalen). Hvilke andre kilder har vi som kan ses i sammenheng med denne kilden?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg tenkte også(overmalt med fare for feil gjengivelse av original), ihvertfall håpet.

 

Man blir litt sjeiki når man prøver konfrontere dere proffer. Føler det gikk ganske bra denne gang. Synes ikke jeg dreit meg så veldig ut.

 

Men synes ikke du Are at 1571 er 1571 og ikke 1577?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Annar,

 

Det som er gjengitt på epitafiet er 1571. Her har du sammenligningsgrunnlag både til det første ett-tallet og til det foranstående 7-tallet. Så blir jo spørsmålet hvordan man kan spore opphavet til opplysningen om årstallet 1577. Muligvis finnes det kallsbøker som kan gi opplysninger, men de er ofte langt senere. Finnes det samtidige brev som omtaler ham? Hva er for eksempel den siste kilden som omtaler ham i live?

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epitafiet er for øvrig omtala i litteraturen opp gjennom åra. Fyrst er vel Oluf Kolsrud sin artikkel "Prestebilderne i Hovs kirke paa Toten og i Vangs kirke paa Hedmarken" i Norsk Tidsskrift for Genealogi, Personalhistorie, Biografi og Literærhistorie (NTP) II i 1920. Hans tolkning er lik Are sin over (med unnatak av at han meiner siste ordet er "graffet").

 

Når det gjeld mester Torbjørn sin dødsdato har eg notert at han skal ha hatt eit vikariat i Hamar Domkyrkje i april 1572 (kjelde ikkje notert) og at han i 1573 er dømt til å betale for sin bortrømte hustrus handlinger i Oslo (Nils Stubs optegnelsesbøker fra Oslo Lagthing). Han er oppgitt død 18. juli 1577. Kjelde for dette siste er L. F. la Cour sin artikkel "Optegnelser om slektene Handingmand, Skaktavl og Paludan" i NST V som refererer Nils Vegles optegnelser.

 

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg stille et spørsmål til alle kloke hodene her.

 

Kortversjon:   Jeg ........ ble gravfestet ?

Hvordan kan en død mann vite det, eller en levende for den saks skyld ?

 

Ha en god helg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig spørsmål fra Berit #16. :)

 

Jeg har allerede forfattet min egen gravstein. Jeg ønsker og gjøre det enklest og billigst mulig for mine etterkommere og andre.

 

Jeg fant en naturstein for mange år siden(den ble egentlig tiltenkt min far, men ble forkastet) som skal representere meg. Det blir ikke en bauta, men et sted som sier i korte trekk hvem jeg var uten religiøse symboler.

 

Etterkommerne har bare og gravere inn dødsdato og år.

 

Med det sparer jeg mine etterkommere(samboer og barn) mange utgifter og grublerier rundt avskjeden.

 

Det kan jo være dette også var tanken i "gamle dager" da epitafier var vanlig.

 

Ps. Takker Are for respons uten at jeg ble klokere.

 

Du, Jo Rune Ugulen,Geirr Leistad m.fl. utgjør det fremste av norges genealogelite. Vi amatører ønsker at dere fortsatt vil engasjerer dere i dette forum, og vil være takknemlig for det.

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.