Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til å tyde merknad i dødsmelding 17.01.1918 i Bergen.

Recommended Posts

Den 15.01.1918 døde Andreas Berentin Olsen i Bergen. I dødsmeldingen er nevnt enken og hennes to barn fra første ekteskap. Det ble fremlagt et testament 17.01.1918 og det er de merknadene ute til høyre jeg ikke helt klarer å få sammenhengen i. Kanskje noen av dere klarer å sette dette inn i en forståelig sammenheng.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27860/248/

Jeg prøver igjen. Klarer noen å lese merknaden ute til høyre i dødsmeldingen etter Andreas Berentin Olsen?. Jeg men er å kunne lese noe om en livsforsikring på 1000 ? og at enken arver 1/3 av halvparten av eiendommen Dragesmuget 4/6

Et forslag:

Skal være oprettet                                           | Harald Hansen

Testamente

17/1 18 forevist Testamente hvorefter kun

lige ret til Bo. ([Forsikret?] for

1000 dollar og eier af ½ i No

4 og 6 Dragesmuget)

Ta det med en klype salt, for jeg er svært usikker på denne tolkningen.

Takk skal du ha Espen.

Det står etter min mening (livs)forsikret for 1000 dollar og eier 1/3 af 1/2 i Nr 4,6 Dragesmuget. Det med boretten er jeg mere usikker på.

Andreas Berentin Olsen var født og oppvokst i Dragesmuget4/6 (to hus bygget sammen). Han giftet seg med min oldemor som var enke fra 1884 i 1907 og da flyttet de fra Dragesmuget til Lønnesmuget 2. På det tidspunktet Andreas døde bodde de i Sydneshaugen 6 hvor de flyttet til i 1912.

Et forslag:

Skal være oprettet | Harald Hansen

Testamente

17/1 18 forevist Testamente hvorefter kun

lige ret til Bo. ([Forsikret?] for

1000 dollar og eier af ½ i No

4 og 6 Dragesmuget)

Ta det med en klype salt, for jeg er svært usikker på denne tolkningen.

"Skal være oprettet Testamente.

17/1 - 18. Forevist testamente, hvorefter _hun_ (min utheving)

lige ret til Bo. (Livsforsikret for

1000 Dollar og eier af een 1/3 af 1/2 i No.

4 og 6 Dragesmuget.)"

Ifølge testamentet har hun altså lik rett i boet. Den gode livsforsikringen er sikkert noe han fikk opprettet mens han seilte i utenriks fart som maskinist.

Takk for innspillet ditt Terje.
Ja, man må vel si at en livsforsikring på 1000 dollar var en pen sum penger i 1918. Hun velger likevel å flytte til sin datter i Molde 2 år senere. Hun døde et halvt år etter at jeg var født, så jeg fikk aldri anledning til å bli kjent med henne.  Men hun skal ha vært en svært godhjertet og snill person.

post-9-0-49934700-1398765041_thumb.jpg

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.