Gå til innhold
Arkivverket

Tomes Jakobsen, f. Stokker, på Østre Onsrud i Ullensaker - Kilder


Morten Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Hei, 

 

(flyttet fra DISNorge, på anbefaling)

 

Jeg er litt forvirret om kildebruk. Jeg ser at Ullensaker Bygdebok B 3 viser til Tomes Jakobsen på Østre Onsrud, og har med følgende informasjon. 

 

I 1742 oppga Tomes bruket til eldste sønn og gjorde skifte. Arvebeløpet blev 182 riksdaler, hvortil det kom 100 riksdaler som de gamle holdt tilbake til eget bruk. 

 

Når jeg så ser på DigitalArkivet så finner jeg ikke noen skifteprotokoll for denne perioden for Øvre Romerike, og det er ikke noe hull i nummerserien - selv om det er hull i årstallet. Videre finner jeg ikke noe i skifteregisteret før eller etter dette årstallet. 

 

Skifteprotokoll 5 (Hb 0005) 

14.06.1735 - 24.02.1740 

Skifteprotokoll 6 (Hb 0006) 

24.10.1744 - 23.09.1751 

 

 

Det er heller ikke noe panteregister for denne perioden på DigitalArkivet. 

 

Så, er det noen som kan tenke seg hvor jeg finner denne informasjonen? Eller er det rett og slitt noe som er gjengitt i et senere skifteoppgjør eller lignende? 

 

Tar i mot alle tips med takk!

Endret av Morten Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi overfører denne saken til Statsarkivet i Oslo, da det er de som har dette arkivmaterialet.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har av skifteprotokoller er digitalisert. Skifteprotokoll for perioden 1740-1744 er ikke avlevert til oss. Dessverre er det ikke uvanlig at det erlakuner for arkivmateriale rundt denne perioden.Det har vært en pantebok for tidsrommet 21.11.1708-28.11.1743, eller antagelig til 1748, autorisert 08.03.1751; se smussblad i pantebok 1:http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21668&uid=ny&idx_side=-2  Denne har nok også gått tapt.Det er heller ikke panteregistre for Ullensaker før 1748. Jeg vet ikke om bygdeboka oppgir kilder, men det kan jo ha vært referert til det aktuelle skiftet i senere skifter, eller i andre sammenhenger.

med vennlig hilsen

Jon Sandven

Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon,

 

Tusen takk for bekreftelsen. Bygdebøker oppgir jo nesten aldri kilder, så det er også tilfellet her!

 

Men da er det trolig informasjon fra senere dokumenter som er grunnlaget for dette.

 

Takk igen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.