Gå til innhold
Arkivverket

Falne nordmenn i første verdenskrig


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Norge var jo nøytralt i første verdenskrig, men det brydde ikke alltid de tyske styrkene seg om. Såvidt jeg vet omkom ca. 2000 nordmenn i krigshandlinger i første verdenskrig, jeg vil anta at de fleste var sjøfolk.

 

Er det noen som vet om det finnes kilder med en oversikt over de falne?

 

For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg også poster samme spørsmål i brukerforumet i disnorge.no, det er ikke alle som leser begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Carsten, jeg har allerede sett på den, men informasjonene om hver enkelt person er så sparsomme at det ikke er til nytte i det hele tatt. Personen jeg leter etter finnes ikke med sitt fulle navn, og hvis han bare brukte deler av navnet er det umulig å finne ham der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vedkommende omkom ved krigsforlis fra et norsk skip kan være at han finnes i sjøforklaringene.

De ligger under DA og bokhylla nr.361-364.

 

http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe

 

Jeg har forøvrig en liste på vel 1200 navn med referanse til sjøforklaringene. Utgangspunktet er at man kjenner skipets navn, det går imidlertid an å lete manuelt.

Hvis du forteller meg hva vedkommende heter, kan jeg lete. Listen forteller kun vedkommendes navn, hvor han var fra, stilling ombord og når han omkom.

 

Hilsen

Rolf Kristensen

Åsgårdstrand

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Rolf.

Han het Karl Bomann Larsen, men ikke svar her, jeg lager straks en egen tråd med etterlysning av ham.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Et spørsmål til Rolf Kristensen, Åsgårdstrand.

Dette gjelder en annen sak, men da du opplyser"Jeg har forøvrig en liste på vel 1200 navn med referanse til sjøforklaringene. Utgangspunktet er at man kjenner skipets navn, det går imidlertid an å lete manuelt", og jeg ville satt pris på om du kunne se gjennom denne listen om det finnes en Anton Hansen.

Jeg leter etter opplysninger om en Anton Hansen, som etter sigende omkom ved forlis i første verdenskrig, da opplyst å være mannskap ombord på m.s" Eika". Jeg har sett gjennom sjøforklaringen for "Eika II", der han ikke er nevnt. Jeg undres om det kan ha vært et tidligere skip, kalt "Eika", som ikke er ført i sjøforklaringene.

" Det ble videre sagt at enkemannen Anton Hansen havde været fraværende til sjøs, uten at man hadde hørt fra ham siden den 1.juni, da hustruen havde hatt telegram fra ham, hvorefter han antages at være taget til sjøs i Dieppe med dampskibet "Eika". Anmelderen forklarede videre at et dampskib "Eika" var torpedert og at det i den anledning var omkommet et mandskab Anton Hansen af Tønsberg. Ved forretningen var tilstede Anton Hansens søster og hennes mand. Sistnevnte oppgav at den 25. d.m have tilskrevet dampskibets Eikas rederi i Ålesund og modtaget dette svar at 27.ds, og det framgår derav, at det er muligheter for at Anton Hansener ombord i "Eika" og at dette skib ikke er torpedert, men at dette sansynligvis gjelder et andet skib "Eika II". ( Notat: fra nettstedet Warships.com opplyses det at "Eika II" ble torpedert den 19.08.1917 utenfor Utvær fyr. Et mannskap omkommet; "Anders Herman Anderson" fra Hjelmedalen, Sverige).Ut fra dette er Antons skjebne ukjent, men da dette var under første verdenskrig, er det mulighet for at han omkom til sjøs.

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at tråden er aktiv igjen, så jeg skylder de som fulgte den å opplyse om at opplysningene i boka 'Våre falne' om at Charles Jacob Bomann Bergs far - Karl Bomann Larsen - omkom i første verdenskrig, ikke er korrekte. Han døde så sent som i 1950. Mye tyder på at Charles' mor fortalte ham at faren hadde omkommet i krigen, mens Karl i tiden rundt fødselen i virkeligheten hadde blitt innrullert i marinen, og også giftet seg med en annen kvinne. Det begynte vel som en liten 'hvit løgn' for å skjule at hun hadde et barn født utenfor ekteskap, men det var en løgn som aldri ble rettet opp. Charles Jacob Bomann Berg giftet seg i England i 1942, og han fikk aldri se sønnen Charles som ble født 7 måneder etter at han selv omkom i Atlanterhavet. Jeg har snakket med sønnen Charles, som har bodd i Norge siden '60-tallet, og han kunne bekrefte at hverken han eller hans mor noen sinne hadde fått vite at bestefaren levde, bare noen mil unna...

 

Her er tråden som fulgte opp denne:

http://forum.arkivverket.no/topic/190732-hvem-var-karl-bomann-larsen-som-falt-i-f%C3%B8rste-verdenskrig-l%C3%B8st/?hl=%2Bbomann#entry1613552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne noen Anton Hansen omkommet ved forlis ifm torpedering, minespr. eller annen type senkning under 1.verdenskrig.

Han kan jo som du antyder ha omkommet på annen måte tilsjøs eller i fremmed havn for den saks skyld. Kan ikke finne han i kirkebøkene for Tønsberg, det hendte at sjøfolk ble innskrevet her. Har ikke sett under Sem og Nøtterøy som var de tilstøtende kommuner.

 

M/S EIKA som det her er snakk om må være denne:

Bygget 1903 som REX ved Framnæs mek. Værksted i Sandefjord for A/S Rex (A. O. Lindvik), Kragerø.
1915 Solgt 26/01 Rederi-A/S Kragerø (K. Sandaas), Kragerø. Omdøpt til EIKA.

Hun ble videresolgt i mai til Aalesund Dampskipsrederi A/S (Hj. Wesenberg), Aalesund.
1934 Seilte 06/02 fra Dunston, England med koks og kull for
Murviken, Norge og forsvant.

 

Rolf Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Dette stemmer med mine notater. Har heller ikke funnet noe i kirkebøkene i omkringliggende kommuner. Interessant med mer info om m/s Eika og dens skjebne.

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei og takk for nyttig informasjon i denne tråden, særlig linken som Rolf Christensen (om bokhylle nr.361-364 på http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe ) var meget nyttig. 

 

Dialogbyen Lillehammer er en fredskonferanse som holdes sommeren 2018, og i forbindelse med at det er 100 år siden avslutningen av første verdenskrig, arrangerer vi en minnemarkering til minne om de 2.000 norske sjøfolk som døde ombord norske skip.

Vi trenger å komme i kontakt med deres etterkommere, for å invitere dem til seremonien. Denne pressemeldingen forteller litt mere om dette. Vi takker for alle gode innspill og råd. Send oss tips og forslag til Dialogbyen@peace.no    

Tusen takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.