Gå til innhold
Arkivverket

Bo Flemming til Nessøya


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Denne tråden har jeg egentlig lagt bak meg, og har ikke flere opplysninger enn de jeg gitt tidligere. Jeg regner den norske Flemminggreina for uløst. jeg finner ikke  kildene som kan gi svar. Andre kan jo fortsette hvis de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2019 den 6.04, Einar Sørensen skrev:

Hei!

Jeg kom over denne meningsutvekslingen nå og våger å kaste frem et kjapt spørsmål, om noen vet hvor jeg kan ha kommet over utsagn om en gods- og eiendomsmessig tilknytning mellom Nesøya hovedgård (1400-tallet?), Fossnes i Stokke og Herre-Skjelbred i Høijord.

mvh Einar Sørensen

 

Einar,

 

Utsagn? Vel, på trykk finnes det lokalhistorisk litteratur ved Lorens Berg: Andebu (1905) og Stokke (1928), hvor sistnevnte ble utgitt posthumt. Det er en nyere bygdebok for Andebu utgitt ved Arne Gallis på 1970-tallet (vel 3 bind), samt for Stokke kom det 3 bøker 1978-1988, ved Olav Hagelund og Nils Steen Christensen. Det beste er nok å starte med Lorens Bergs utgivelse. Du finner nok disse via Nasjonalbiblioteket, men en raskere og lettere navigerbar portal finnes via nettsiden til Ketil Firing-Hanssen: http://www.vestfold-slekt.net

 

Hos Firing-Hanssen er Bergs eldre bygdebøker er tilpasset nettbruk. Du bør også skaffe deg et eksemplar av Geirr I. Leistads artikkel om Nesøya fra 1997:

 

Forfatter: Leistad, Geirr I.
Tittel: Nesøya og Nesøygodsets eiere i middelalderen og tidlig nytid
Deweynummer: 929.209482241 
Tidsskrift: Skrift / Asker og Bærum historielag
ISSN: 0571-3242 [Sjekk beholdning] [Om tidsskriftet]
Hefte: Nr 37 (1997)
Side: S. 311-346 : ill.

 

Leistads artikkel legger føringer på hvordan nesøyagodset kan ha oppstått, men går ikke i analytisk detalj om hvilke forhold som gjaldt på 1600.tallet. Man kommer ikke utenom Preben von Ahnen, som fra 1630-tallet og utover skaffet seg endel eldre Rosenkrantzgods i Vestfold, blant annet Fossnes, som ble en setegård. Du kan med fordel også lese deg opp på Kristian Hunskaars masteropgave i Historie fra 2007: Jordeiendom i Stokke 1624-1750 : interesser knyttet til å eie jordegods. Den  kan lastes ned her: https://www.duo.uio.no/handle/10852/23653

 

Med dette skulle du ha en viss grunnutrustning til å delta fullt ut i alle debatter om Herre-Skjelbred og Fossnes. Herre-Skjelbred er forøvrig av enkelte antatt å ha vært et herresete i middelalder, men det foreligger foreløpig ikke samtidige kilder som kan bekrefte dette.

 

Det finnes en aristokrat "Anunðr a Skiælldbræid" nevnt blant riddere i 1323: https://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/regest_vise_tekst.prl?b=3606&s=n&str=Skjelbred

 

Dog er det usikkert hvilken Skjelbred-gård han skal knyttet til.

 

Det kan avslutningsvis passe å spørre hvorfor du er interessert i Herre-Skjelbred og Fossnes. Du arbeider kanskje med en artikkel om disse gårdene?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.