Gå til innhold
Arkivverket

Gården Østre Fløystad i Austre Moland

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Brevene indikerer jo at det er Jon Skjulestad som gjør opp krav mot Nils Noddelands bo, noe som tyder på at han er en arving, og trolig eldste gjenlevende sønn. Svend Herveland kjenner jeg ikke, men jeg må spørre om du antar at Nils Torvildsen var gift med Anne Reiersdatter, og om hun i såfall var søster til Ole Skjerkholt ? Når vi så vet at Jon Skjulestad hadde sønner kalt Nils og Anders, så styrker jo det teorien. Den Jon Nilsen som ellers er angitt som Nils Noddelands sønn har imidlertid sønner kalt Nils, Åsuld og Christen, som jeg vet svært lite om, og dessuten ukjent kone.

Ja, jeg mener å huske at det tydelig framkommer i et dokument at Annes patronym var Reiersdatter.  Hvilken familiesammenheng hun dermed hørte hjemme i, vet jeg ikke.  Det andre du spør om, må jeg fundere litt mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Da kan det hende at gåten med Torvild Fløystad er nærmere en løsning enn noen gang før, for jeg har nå fått tilsendt ett dokument fra Gunnerusbiblioteket i Trondheim, datert 15. mai 1577. Der den nevnte mann selger noe gods. Det er en grusom skrift her, så det tar ei tid før jeg får oversatt det. Får se hva jeg får til til uka.

Men følgende kan røpes. Alle gamle historier om en Torvild Håkonsen kan fare, for i dokumentet kan leses:

......anno dominj mdlxxvij hørde vi oc saae at torevijll hobriandss(on) (floysta)dt haffde solt ............... ij vestre gardenom godestat osv.

Dette kan ikke være noen andre enn Torvild Herbrandsen som selger noe i Vestre Goderstad. Følg med ettersom jeg får skrevet av mer tekst. Men dette er gøy.

:lol: :D :P

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det hende at gåten med Torvild Fløystad er nærmere en løsning enn noen gang før, for jeg har nå fått tilsendt ett dokument fra Gunnerusbiblioteket i Trondheim, datert 15. mai 1577. Der den nevnte mann selger noe gods. Det er en grusom skrift her, så det tar ei tid før jeg får oversatt det. Får se hva jeg får til til uka.

Men følgende kan røpes. Alle gamle historier om en Torvild Håkonsen kan fare, for i dokumentet kan leses:

......anno dominj mdlxxvij hørde vi oc saae at torevijll hobriandss(on) (floysta)dt haffde solt ............... ij vestre gardenom godestat osv.

Dette kan ikke være noen andre enn Torvild Herbrandsen som selger noe i Vestre Goderstad. Følg med ettersom jeg får skrevet av mer tekst. Men dette er gøy.

:lol: :D :P

Ja, dette var spennende, Torbjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
På 31.3.2016 den 18.12, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

:lol: 😄 😛

Dette var gøy i 2016, men kanskje enda mer gøy nå når det nærmer seg julen 2018. Grunnen til at jeg tar opp tråden igjen er at vi for aller første gang disponerer et kvalifisert verktøy til å si noe om navnefrekvenser i Agder akkurat midt i den perioden Torvild Herbrandsson var aktiv. Det er bare snakk om dager før jeg lar fem års arbeid materialisere seg i form av registeret Folk i Nedenes, Mandals og Lista len 1560–1611.

Så langt har jeg bare registrert fire bærere av navnet Torvild (samt enkelte som har det som farsnavn). Foruten Torvild Jørgensson på Ljøstad i Vegårshei og Torvild Tjodulvsson på Askland i Gjøvdal har jeg funnet de to nedennevnte (se under). Når registeret inneholder hele 3906 personer betyr det at antallet navnebærere mer eller mindre tilsvarte 1 promille av den kildebelagte befolkningen, dog en noe større andel av befolkningen i østre deler av Agder (siden vi ikke finner navnet i Mandals eller Lista len). Mens Torvild var et uvanlig navn, må navnet på Torvild Fløystads sønn Herbrand kunne karakteriseres som sjeldent. Navnet forekommer bare hos ham og i form av farsnavnet til Torvild Herbrandsson nevnt 1577.

Så Torbjørn, ting tyder på at du kan ha truffet med lanseringen av sistnevnte som Fløystad-ættens stamfar :-)

1. Torvild; Herbrandsson; ; ;. I et brev fra 15.5 1577, skrevet på Brekka, bevitner tre lagrettemenn i Nedenes at de samme dag var på Tromøy kirkegård, da Torewÿll hørbransz solgte halve Godersted Vestre i Holt til nils omonsz. Torvil bekrefter samtidig at Gunnborg, Nils Ommundssons kone, arvet den andre halvparten av Godersted Vestre av sin far, Ola Olsson. Kjøpesummen var 7 "marguls" laget av sølv, 2 "wrindt" kåper og 3 lodd sølv i amundsøre (UBT-diplom 210, perg).
  2. Torvild; ; Fløystad; Østre Moland;. Slekt: Far til Nils Noddeland, Håkon, Herbrand Fløystad, Per Garta, Ingeborg Garta og Birgitte. Også nevnt som farfar til Ivar Noddeland, som var igjen kan belegges som sønn av Nils Torvildsson på Noddeland. Kilder: En prosess om jordegods i Eskeland i Gjerstad behandles under lagtinget på Nedenes 2.10 1611. Lagmann Bendix Olufssøn avsier da dom om at saken skal behandles på arvetuften Eskeland, av sorenskriver og tolv uvillige menn, hvorav seks på hver side. Partene forplikter seg til å holde hver sin side med kost. Lagmannen pålegger dem også å skifte partene i mellom etter Odelsbolkens 7. kap. i 1. arv og deretter kaste lodd etter 3. kap. Selve lagmannsdommen er trolig ikke bevart, men domslutningen er kjent gjennom det avsluttende rettsdokumentet som 6.7 1612 ble utstedt fra Eskeland nordre i Gjerstad. Det siste dokumentet er bevart i form av to fragmenterte (og sammenheftede?) versjoner (1a og 1b), hvor avskriftene har mindre innbyrdes avvik. Begge dokument mangler det samme midtpartiet, men dokument 1a har domslutningen som savnes i dokument 1b. Det siste dokumentet navngir tolv lagrettemenn, mens det i dok. 1a bare opereres med ni. Dok. 1a har imidlertid merker etter tretten segl, noe som viser at intensjonen var at det skulle være rettskraftig. Mens Salve Mørefjær i dok. 1b opptrer på sin kones vegne, er han utelatt i dok 1a. Avvikene kan tyde på at dok. 1a senere ble omskrevet til dok. 1b etter at manglene ble oppdaget. Under følger et saksreferat som inkluderer opplysninger fra begge versjoner: Tingskriver og tolv lagrettemenn i Nedenes kunngjør 6.7 1612 at de etter forutgående stevning av stattholder Enevold Kruse befinner seg på Eskeland nordre i Visedal i Gjerstad. Der møter de brødrene Herbrand (Herbjørn) Fløystad og Per Garta, samt deres brorsønn Ivar Noddeland, som med stattholderens stevning har saksøkt Tomas på ytre Straume i Drangedal på dennes kvinnes vegne med alle deres medarvinger, samt Torgeir Eskeland i Gjerstad, Hallvord Holte, Simen som tidligere bodde på Sunde, men som nå bor på Eskeland og Salve Mørefjær. Hallvord, Simen og Salve opererer på vegne av sine kvinner. Tiltalen gjelder 2 1/2 hud i Eskeland, som saksøkerne hevder er deres rette odel, men som deres far Torffuild Flødjstad skal ha solgt i deres umyndige år uten først å ha lovbudt jorda (til odelsberettigede). Saksøkerne krever å få innløse skyldparten og viser til påleggene i lagmannsdommen (2.10 1611) om hvilke paragrafer som skal være retningsgivende for dommen. Resten av dokumentet mangler i versjon 1b, men i 1a fortelles det at det etter lang forhandling ble inngått forlik om at "de Fløystads folk" og deres medarvinger skal følge 1 1/2 hud i Eskeland mot å gi "de Eskelands folk" (kjøpe)pengene tilbake. Fløystadfolket skal heretter ha halve Eskeland, som i sin helhet skylder fem huder, til åsete. Dersom det ikke lar seg gjøre å dele åsetet på Eskeland, skal Eskelandsfolket være forpliktet til å leie halvparten av Fløystadfolket. Som følge av forliket kasseres og tilintetgjøres det gamle kjøpebrevet på 1 hud, utgitt på pergament i 1564 (NHKI-avskrifter av innlånt diplom papir. I. Fløistad. Moland. 16). I kildesamlingen Aust-Agder-brev finnes det avskrifter av en rekke diplomer som omhandler Fløystad-ætten og arveoppgjøret etter den forlengst avdøde Torvild Fløystad. Disse kildene, som ikke gjengis i detalj her, viser at Torvild var far til Nils, Håkon, Herbrand, Per, Birgitte og Ingeborg. Nils og Håkon Torvildssønner døde etter faren, slik at etterkommernes arverett var udiskutabelt da det endelige arveoppgjøret ble avholdt, flere år etter deres egen død. Det faste jordegodset etter Torvild Fløystad oppgis i 1617 å være 1 1/2 hud i Fløystad, 3 huder i Garta i Holt og 1 1/2 hud i Eskeland i Gjerstad med åsetesrett til 2 1/2 hud. Nils Torvildsson, som var gift med Anne Reidarsdotter, representeres under arveoppgjøret av barna Ivar, Hellek, Jon og Anne samt svigersønnene Nils Fløystad, Eiliv Arnevig, Guttorm Kristensson og Nils Gunnarsson. Nilsbarna ble tilloddet 1 hud i Nødeland. Ingeborg Torvildsdotter, som var gift med Per danske på Garta, arvet den siste halve huden i Fløystad. Håkon Torvildsson var på sin side far til Svein, Elling og Kari, som sammen med farsøsteren Birgitte Torvildsdotter ble tilloddet 1 1/2 hud i Eskeland, samt åsetesrett til 2 1/2 hud i samme gård. Øvre Garta tilfalt Herbrand og Per Torvildssønner. Det faktum at de hver fikk 1/2 hud mer på sine brorparter forklares med at øvre Garta hadde mindre verdifull jord og herligheter enn Fløystad ((NHKI-avskrifter av diplomer folioark. Ivar Fløistad, Ø. Moland, brev nr 19, 23, 24, 25, 26 og 27. Avskriftene gjengitt i AA-brev, bd III, s 90 (datert 22.2 1613 Barbu), 263 (19.5 1617 Nedenes), 266 (11.6 1617 Fløystad), 269 (12.6 1617 Fløystad), 274 (4.10 1617 Fløystad) og 277 (4.10 1617 Fløystad)).
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bevaremegvel. Så fantastisk da. Dette er morro og hva slektsforskning virkelig er. Oppdagelsene som kommer når man minst venter det. Hehe.

Da blei det jul og nyttår i år også. Med Torvild Herbrandsen Fløystad som seilte opp som stamfar til en enorm ætt.

Godt Slektsnyttår alle sammen. 🙂

Mvh. Torbjørn Steen-Karlsen. Trolig en etterkommer. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider