Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde jente nr 5. Mina Sofie


Liv Jorunn Holt Thorkildsen
 Del

Recommended Posts

Hei. Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde alt som står under denne jenta. Jeg sliter med å finne min Oldefar Anders Andersen. Og det er ikke alt jeg forstår som står skrevet her. Håper på possitivt svar.:-)

 

Se side 40. Jente nr. 5 Mina Sofie

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=45&uid=47269&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2511%25011%2581B%25C5J%25D6%2599V%2526%25A6%25D6%25B5%2500%25BF%25CC%2509%25BC

Endret av Liv Jorunn Holt Thorkildsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde alt som står under denne jenta. Jeg sliter med å finne min Oldefar Anders Andersen. Og det er ikke alt jeg forstår som står skrevet her. Håper på possitivt svar.:-)

 

Se side 40. Jente nr. 5 Mina Sofie

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=45&uid=47269&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2511%25011%2581B%25C5J%25D6%2599V%2526%25A6%25D6%25B5%2500%25BF%25CC%2509%25BC

 

Hei !

 

Da tror jeg du mener på denne ?

 

Døpte 1887.

Mina Sofie.

Nr. 5.

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Øymark i Aremark, Ministerialbok nr. II 4 (1878-1895), Fødte og døpte 1887, side 40.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5444&idx_id=5444&uid=ny&idx_side=-45

 

Lykke til videre.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for tilbakemelding. Det er den jeg mener. Jeg klarer ikke tyde hva som er strøket over foran veiarbeider og alle navnene på fadderne. Og det som står i siste kolonne.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre er: Ungk. (overstrykning) Veiarbeider Anders Andersen og tjenestepige Julie Anette Johannesen. Han er født i Eidsberg 1866, hun i ....by (?)  1867.

Faddere: Veiarb. Johan Kristiansen, do. Hans Andreasen, Skom.(aker)  Iver Nilsen, Kone Olea Andersdatter, pige Marie Iversen..

Uægte.

Anmeldt af Barnets Moder. 1ste leierm.

Endret av Kjell Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell Lauritzen.

 

Tusen takk for god hjelp.:-) Vet du også hva "do" og "leierm" står for?

 

Hilsen Liv Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står under Eidsberg er Krosby, men jeg er usikker på om det er hennes fødested eller en eller begges oppholdssted. Gardsnavnet Krosby finnes både i Eidsberg og i Aremark. Rubrikken det står i er for oppholdssted, men ingen regel uten unntak, så det kan gi noen hypotetiske muligheter.

 

"do" = ditto, som betyr det samme. I denne sammenhengen hvor det står foran navnet betyr det samme tittel som personen foran, altså veiarbeider. "leierm" er en forkortelse for leiermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen Tjernshaugen.

 

Takk for tilbakemelding. Julie Anette vet jeg er født i Skiptvet i 1867(forvekslet årstall på foreldrene). Så jeg vil tro det er foreldrenes bosted som står i den kolonna.

Men jeg viste ikke at oldemor har bodd i Eidsberg eller på Krosby i Øymark i Aremark..:-) Problemet er hvor han Anders Andersen er født

og er fra.:-) Han er en av de "nøttene" som er vanskelig å finne ut av.

Jeg takk for all hjelp denne gang.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.