Gå til innhold
Arkivverket

FINCH HATTON -RICE


haugland
 Del

Recommended Posts

Kom over en sak som jeg syntes vær svært intr. Mange kjenner til Denys Finch Hatton fra b l a bøkene til Karen Blixen, mange mener at han var hennes siste store kjærlighet. I de to biografiene:

"To Close to The Sun" av Sara Wheeler og "Silence will Speak" av Eroll Trzebinski, står det at Denys og familien,særlig på hans mor, Ann (Nan) Codrington (1852-1924)side. (Hennes mor var forøvrige født Rice,Fanny), var de store begivenhetene hvert år oppholdet i Norge. Det kommer frem der at Rice familien hadde eiendom i Norge, Vestlandet event Trøndelag. Videre så står det at Denys arvet eiendom i Norge fra en av disse slektningene, og at inntekt av skogssalg fra denne b l a ga ham muligheter til å kjøpe sin første farm i Kenya.

Alt dette var fullstendig ukjent for meg, og jeg har aldri hørt noe sted at disse familiene, Rice og Finch Hatton, hadde eiendom (er) i Norge ?

 

Er det noen som kjenner til dette, og hvor lå i tilfelle denne (disse) eiedommene. Dette bør være en intr sak for de som befinner seg i samme området, da jo Denys ble en verdenskjent person b l a gjenom filmen "Out of Africa" m Merly Streep og Robert Redford !

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Er gått 1 år siden jeg postet dette første gangen, og prøver igjen å løfte den frem, kanskje det har kommet noen nye brukere inn som kan kjenne til dette ?

 

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i mitt første innlegg var Denys Finch Hattons bestemor f Rice, og etter mye graving har jeg kommet frem til at hennes yngste bror var den som hadde eiendom i Norge, se nedenfor:

 

 

""Lionel Knight Rice. [3]

Born April 17th 1844 at Dane Court.

 

Lionel was educated at Cheltenham College, and when old enough, went off to Australia to seek his fortune.

 

He had a restless disposition and was never inclined to settle for long in any one place – his wife (Eleanor Augusta, daughter of Robert Hay Murray J.P. D.L., of Godington Park, Kent – whom he married on October 17th 1876) used to declare that she spent half her married life packing and unpacking her boxes. They had no children and were a very devoted couple.

 

Lionel's nephew, Bertram Osmaston, wrote of him: 'He was a giant of six feet three inches, and broad in proportion. He spent most of his life in Australia. When he retired he returned to England, but soon after purchased a property in Norway, where for a good many years he fished and shot game. He was exceedingly keen on birds and animals, which love he retained to the end.'

 

He was a very successful water colour artist. He possessed a youthful zest for life well into his old age – at the age of eighty, tired of Sussex, he toyed with the idea of buying a house in Bournemouth. The agent, no doubt as he thought tactfully, suggested, 'Don't you think Sir, that at your age it might be better to rent a house?' Lionel was much put out. 'Stupid fellow,' he said angrily, to a niece. 'Could he not see that at eighty it is about time to settle down?' Probably attracted by the good fishing ..""

 

Så nu er spm hvor var det han hadde denne eiendommen. I noen av bøkene som omhandler Denys og hans bror Toby så står det at når de skulle til eiendommen i Norge så tok de båt til Bergen og dro så videre til Ålesund og Trondheim, så eiendommen må nødvendigvis ha ligget nord for Tr heim.

 

Jeg gjentar at eier av denne eiendommen i utgangspunktet var: Lionel Knight Rice, f 17.4.1844, d 27.6.1929. Om Lionel står det videre at han hadde sagbruk im Norge og skipet matr til England, derfra !

 

Dette skulle ha gitt litt mere "kjøtt på beina" når det gjelder å lokalisere hvor denne mannen holdt til i Norge !

 

Mvh

 

 

Jan_Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Kari ! Nu fikk jeg svar på det spm som jeg har hatt lenge ! Det er intr å lese i engelske kilder at Denys Finch Hatton fikk midler fra sin bestemors yngste bror, Lionel, til å etablere seg i Kenya, og at han, Denys, intr for jakt, fiske og friluftsliv kom fra hans ungdomsår i Bindalen i Norge, dette iflg han selv !

 

Takk for hjelpen og hils til PØ !

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.