Gå til innhold
Arkivverket

Indeksering av tinglysningsmateriale


Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Med stor fare for å starte en diskusjon om prioritering av indeksering av tinglysningsmateriale kan det være grunn til å nevne at noen har, for ikke lenge siden, nedlagt en stor jobb med å indeksere realpanteregistre for Agder og Rogaland. Noen har antakelig stor interesse av disse.

Det er mulig at dette har blitt annonsert på en kanal jeg ikke følger, men en gjentakelse skader ikke.

 

Når jeg først er inne på dette så hadde det vært fint om noen kunne justere et tall i koden for å vise skannede kirkebøker slik at man kan se hva som er lagt ut f.eks de siste 3 mnd. Det skal mye til at nytt materiale man er interessert i er lagt ut siste uke.

Endret av Geir Thorud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stor fare for å starte en diskusjon om prioritering av indeksering av tinglysningsmateriale kan det være grunn til å nevne at noen har, for ikke lenge siden, nedlagt en stor jobb med å indeksere realpanteregistre for Agder og Rogaland. Noen har antakelig stor interesse av disse.

 

Det er mulig at dette har blitt annonsert på en kanal jeg ikke følger, men en gjentakelse skader ikke.

 

Når jeg først er inne på dette så hadde det vært fint om noen kunne justere et tall i koden for å vise skannede kirkebøker slik at man kan se hva som er lagt ut f.eks de siste 3 mnd. Det skal mye til at nytt materiale man er interessert i er lagt ut siste uke.

 

Jeg antar du har lagt merke til at Rogaland og Agder-fylkene har blitt tilgjengelige i den såkalte eiendomsinngangen i løpet av de siste ukene. Det er riktig at vi ikke har annonsert det ennå.

 

Til siste avsnitt er jeg enig i at det kunne vært nyttig, og jeg skal foreslå det for vedkommende som har laget programvaren. Programvaren skal byttes ut, så store endringer vil ikke prioritert, men dette er sannsynligvis kun et tall, som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For de skannede kirkebøkene kan en nå velge siste måneds utlagte. Før var det siste ukes.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinglysning eller kirkebøker, pytt pytt.

 

Er det noen grunn til å begrense dette til en måned. Det legges ut så få nye kirkebøker at det umulig kan ha noen belastningsmessige konsekvenser, og om man har en uke eller en måned er omtrent like unyttig - sjansen for å se noe nytt som er aktuelt er så liten at kommandoen neppe blir brukt - ingen gidder å bruke en kommando som aldri resulterer i noe nyttig resultat. Da er man like langt som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir

 

Hvilken som helst periode er enkelt å få til. Andre som har synspunkter? Dette havnet her grunnet kommentaren lengre oppe :rolleyes:

 

Tinglysingsapplikasjonen er forøvrig under revisjon, det vil si at det lages en helt ny løsning. Den eksisterende bærer nok preg av å være ganske så mangelfull, om jeg skal si det pent. Men all den tid den skal erstattes, bruker vi liten tid på denne gamle løsningen. Da er det bedre å bruke ressursene på det nye.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr.skannede kirkebøker

 

Nye kirkebøker sist måned,vil det si at de kun blir lagt ut en gang i måneden ?

Da kan det bli mange kirkebøker å lese gjennom når man går inn

Kan da risikere å sitte med 10-20 nye kirkebøkeer.......

 

Synes det var veldig greit med en gang i uken,da visste man når de kom og kunne gå gjennom de nye.

Om det er 0,1 eller 4-5 bøker det er overkommelig.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye kirkebøker sist måned,vil det si at de kun blir lagt ut en gang i måneden ?

Da kan det bli mange kirkebøker å lese gjennom når man går inn

Kan da risikere å sitte med 10-20 nye kirkebøkeer.......

 

Synes det var veldig greit med en gang i uken,da visste man når de kom og kunne gå gjennom de nye.

Om det er 0,1 eller 4-5 bøker det er overkommelig.

 

Webserveren oppdateres hver uke med start tirsdag kl. 16 og avslutning onsdag formiddag. Kirkebøker indeksert foregående uke publiseres da.

 

Den endringen som er gjort, betyr at man kan se hvilke kirkebøker som er publisert i løpet av de siste fire ukene - altså summen av det som er publisert de fire foregående onsdagene. Det gjør det litt enklere å følge med for dem som ikke "overvåker" nye kirkebøker ukentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webserveren oppdateres hver uke med start tirsdag kl. 16 og avslutning onsdag formiddag. Kirkebøker indeksert foregående uke publiseres da.

 

Den endringen som er gjort, betyr at man kan se hvilke kirkebøker som er publisert i løpet av de siste fire ukene - altså summen av det som er publisert de fire foregående onsdagene. Det gjør det litt enklere å følge med for dem som ikke "overvåker" nye kirkebøker ukentlig.

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.