Gå til innhold
Arkivverket

Hans Møller /Barber-Stadskirurg-Sønn til Gustavus Møller


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Dette er en sak jeg har hatt liggende i mange år, og prøver nå å nøste opp de løse trådene.
 
Hans Møller flyttet fra Bergen i 1729 og tok tjeneste som Barbier/Stadskirurg i Kragerø.
Har funnet frem til hans barn med hans kone 1. Er usikker på om han hadde 2 eller 3 koner.
jeg mener å ha funnet 2 koner døde. Er usikker på om det er første kona som dør i 1741, men jeg tyder det som Hans Møller K. Se link. (Det betyr vel hans kone).
 
Har gått igjennom hele Kragerø - i en 40 års periode- finnes kun 1 med navn Hans Møller. 
 
Hva hans første kone het har jeg prøvd å finne ut, men finner han ikke gift hverken i Bergen eller Kragerø.
Tror at hennes far het Mads Poulsen, da Hans Møllers første barn het det.
 
Han fikk følgende barn med kone 1. som er ukjent.
 
Mads Poulsen Møller . født 1730 Død som barn
Rachel Hansdatter Møller- født 1731, som da er oppkalt etter Hans Møllers mor 
Kjerstine Hansdatter Møller- født 1732 -antakelig oppkalt etter kone 1s mor. Død som barn.
Kjerstine Hansdatter Møller født 1734.
Mads Poulsen Møller født 1736
Gustavus Hansen Møller født 1739- og oppkalt etter Hans Møllers hans far.
Alle disse barnen er født i Kragerø.
 
Så kommer dødsfallet jeg mener er hans kone 1 som dør. Jeg tror det menes at det er konen som dør her. Det stemmer i hvert fall med at det er bråstopp med flere barn.
 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7834&idx_id=7834&uid=ny&idx_side=-140
Dør 5 april 1741- Kone 1.
 
Så finner jeg kone 2 død- der står det doctor Møllers kone. Er usikker her. Når du er Stadskirurg så kan man vel kalles doctor også på den tiden. Men hvis jeg ikke tar helt feil så dør hun i barselseng etter å ha født datteren Inger.
På datteren Inger som er født samme måned som moren dør, står Hans Møller som far. Som sagt så fantes det kun en Hans Møller på det tidspunkt i Kragerø.

(Jeg finner i hvert fall ingen flere)
Så jeg regner med at det er den riktige Hans Møller.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7834&idx_id=7834&uid=ny&idx_side=-75
Inger døpt 28 mars 1747 i Kragerø

Kan ikke finne noe ekteskap med kone 2.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7834&idx_id=7834&uid=ny&idx_side=-142
Her dør en doctor Møllers kone. Da er hun kone 2 .Død 7 mars 1747 i Kragerø.
 
Nå gifter han seg igjen med det som da vil bli nummer kone 3.
Han gifter seg 30 november 1747 i Kragerø med Birthe Kjerstine Due

 

De får en sønn som kalles Rasmus Due Møller- i 1748 - sikkert oppkalt etter hennes far.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7834&idx_id=7834&uid=ny&idx_side=-24

 

Er det noen som har noen som helst formening om hvem som var kone 1 eventuelt kone 2.

Vet noen noe mere om disse personene -eller deres familie så er jeg takknemlig for hjelp til å nøste opp urklarhetene.

 

Jeg ser også at en del personen med tavler på nettet opererer med at Hans Møller død 1762. Er det en slektvirus eller kan det

dokumenteres, da jeg ikke har funnet han død 1762 men derimot funnet han død 1758 og begravet 5 juli også i Kragerø.

 

 

Wenche
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje finnes det noen som har tilgang til bygdebok eller noe lignede over Kragerø.

 

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.