Gå til innhold
Arkivverket

Konvertering til/fra katolisisme på midten av 1700-talet


Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

Eg lurer på om det er nokon som veit noko om korleis eventuell konvertering frå luthersk til katolsk kyrkje vart handsama kring midten på 1700-talet. Eg har eit døme på ein person som vert gift og døyper barn i den Lutherske kyrkja, som seinare er registrer konvertert "fra den Romersk Catolscke til den sande Lutherske Religion" (link, midt på venstre side).

 

Eg har lest om rettssakar mot påståtte katolikkar på 1600-talet, og har vel hatt inntrykk av at det ikkje var noko særleg friare utover 1700-talet. Å vere katolikk var vel forbudt fram til dissenterloven kom i 1845, og i alle fall på 1600-talet behefta med trussel om dødsstraff. Vil ei slik konvertering som vist over vere nok til å klare seg unna straff, eller burde det finnast rettsdokument om ei slik sak?

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1700-tallet kunne katolikker fint konvertere til protestantismen, men ikke det motsatte. Om det var noen formell "opplæring" i den lutherske kristendom før konverteringen, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går ut frå at katolikkar ikkje utan vidare kunne gifte seg eller døype born i ei luthersk kyrkje...? Det verkar for meg som dømet over (eg ser linken har falt ut, får fikse det når eg kjem heim i ettermiddag) har vore medlem i "statskyrkja" og vorten gift etc. for så å ha konvertert for ei periode før han vender attende til den "sande Lutherske" kyrkja...

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik sak i slekta. Ifølge familieopptegnelsene var min 4-tippoldefar Nicolaus Mathias le`Fevre parykkmaker, språklærer, lærer i fornemmelig fekting og katolikk. Svigerforeldrene nektet å godta den hissige franskmannen som svigersønn, men de ble til slutt gift..

 

Av de kildene jeg har funnet fra borgerskapserklæringen som parykkmaker i 1766 og da han giftet seg i 1765, bekjenner han seg til den lutherske religion. Før borgerskapet hadde han arbeidet som haarskjærer i to år (antakelig i lære?).. Hadde vært interessant å funnet ut om det finnes registrert en eventuell konvertering. Han skal ha rømt til Trondheim og unnsluppet fangenskap hos ottomanske sjørøvere, men hva som er riktig er ikke lett å finne ut..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.