Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Arkivverket publiserte for et års tid siden et utkast til ny versjon av Kyrre-standarden for kirkebokavskrift. I denne sammenheng lurer jeg på følgende:

Finnes det kirkebøker, etter at skjema ble innført i 1812, der det er vanlig å føre ekstra informasjon knyttet til bostedet, dvs informasjon  utover det som skal til for å identifisere bostedet?

Bostedet kan være ført i en rubrikk for Bosted/Oppholdssted, eller i rubrikk for bla. personnavn.

Jeg har gjort mange tilfeldige oppslag i skannede kirkebøker, men jeg har problemer med å finne poster med annen informasjon enn bare et stedsnavn, et stedsnavn og et prestegjeld/område/by, eller info på formen "fra/i/ved Stuslistuen under Berg i Ringsaker".

Finnes det bøker der det er ført annen informasjon i samme "setning" som Bostedet i mer enn et par poster i hver liste (døpte, begr etc)?

Etter å ha bladd i kirkebøker i mange år kan jeg ikke huske en eneste slik bok. Det har også interesse hvis noen kan bekrefte mitt inntrykk.

Endret av Geir Thorud

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.