Gå til innhold
Arkivverket

Fangefotoalbum 1857-1913 for Botsfengslet i Kristiania


Morgan Wesström
 Del

Recommended Posts

Hej.

 

Detta ska vara min farmors morfar (Haakon Olsen Kjelgren):

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/84/pc00000000327667

 

Och detta en av hans söner (Albert Leonard Olsen Kjelgren):

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/84/pc00000000326123

 

Går det att få fram mer detaljerad information om vad de begått för brott och vilka straff det fick? Finns det foton på dem?

 

Mvh

Morgan

Endret av Morgan Wesström
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morgan

 

Databasen du har funnet Haakon og Albert Leonard Olsen Kjelgren er et register over fangefotografier fra Botsfengslet.

Så bildet av Haakon finner du i Botsfengslets fangefrotografier Album nr 3 (1887-1891) side 30.

Albert Leonard er i Botsfengslets fangefortografier Album nr 25 (1891) side 21.

 

I Christiania Politikammer, Kriminalavd, Fotografier, Rekke 1, Album 2 (1887-1891) foto nr.3036 er også et bilde av Hakon Olsen Kjelgreen.

 

I Christiania Politikammer, Kriminalavd, Fotografier, Rekke 1, album 7 (1901-1902) foto nr.7114 er også et bildet av Albert Leonard Olsen Kjelgren.

Jeg regner med at bildene fra Botsfengslet og Christiania Politikammer er identiske.

 

Tom Larsen

 

 

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morgan
 
Jeg vet ikke om dette er samme familie, men i arkivet etter Akershus festning Slaveri  finnes en domsakt på en Anders Kjelgreen,
som skal ligge i pakke nr.11 (1781-1810)  hylle nr.3C-060-32.

 

Tom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns dessa arkiv digitaliserade och tillgängliga online? Jag hittar i de svenska arkiven men har ännu inte lärt mig hur alla de norska arkiven är organiserade och var jag finner dem. Jag ska titta igen på arkivverket.no och arkivportalen.no men tar tacksamt emot en länk som leder mig rätt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack för informationen Tom.

 

Angående Anders Kjelgreen så känner jag inte till att något av Haakons barn hade detta namn men jag noterar informationen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne domsakten ligger i en pakke som inneholder saker fra tidsrommet 1781-1810, 2 generasjoner før Haakon og Albert, kanskje en bestefar, etc.

 

Tom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morgan

 

Databasen du har funnet Haakon og Albert Leonard Olsen Kjelgren er et register over fangefotografier fra Botsfengslet.

Så bildet av Haakon finner du i Botsfengslets fangefrotografier Album nr 3 (1887-1891) side 30.

Albert Leonard er i Botsfengslets fangefortografier Album nr 25 (1891) side 21.

 

I Christiania Politikammer, Kriminalavd, Fotografier, Rekke 1, Album 2 (1887-1891) foto nr.3036 er også et bilde av Hakon Olsen Kjelgreen.

 

I Christiania Politikammer, Kriminalavd, Fotografier, Rekke 1, album 7 (1901-1902) foto nr.7114 er også et bildet av Albert Leonard Olsen Kjelgren.

Jeg regner med at bildene fra Botsfengslet og Christiania Politikammer er identiske.

 

Tom Larsen

 

Några frågor.

 

Hur gör jag för att beställa kopior på just dessa sidor ur fotoalbumen? Jag hittar volymerna på arkivportalen.no och kan lägga dem i min kundvagn (tralle) men jag hittar inget sätt att specificera vilka sidor jag vill ha. Vilket leder till nästa fråga..

 

Hur visste du vilka sidor i volymen som Haakons och Alberts fotografier fanns på?

 

Kan jag, som i Sverige, beställa forskarhjälp från någon arkivarie på Riksarkivet för att hitta sidorna i en volym som är intressanta för mig och hur gör jag isåfall det? Nu fick jag lyckligtvis sidnumren av dig Tom men alla släktforskare har kanske inte sådan tur. :) Jag är också intresserad av att hitta något dokument som bekriver vilka brott dessa individer satt fängslade för men jag är okunnig om i vilka arkiv jag kan hitta dessa och skulle mer än gärna köpa några timmars forskarhjälp för att hitta sådana protokoll.

 

Tusen tack på förhand.

Morgan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morgan

 

Registret på fange fotografier er det jeg som har laget privat, derfor vet jeg hvilket album, side, fotografi nr.

Ved bestilling på arkivportalen må du selv komme til arkivet å lese originalen, så hvis du bor i Sverige er det et problem.

 

Du kan skrive en mail til Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo å bestille kopi av fotografiene og mulig kopi av fangeprotokollen om de har kapasitet til det nå i ferien, 

eller hvis du kan vente til neste uke, da har jeg ferie og har tid til å finne det som måtte være i fangeprotokollen evt. i domsakten hvis den er bevart.

 

 

Tom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, då förstår jag. Trallen är bara till för att arkivpersonalen ska kunna plocka fram rätt volymer från arkivet innan man kommer på besök. Det är 30 mil till Oslo från där jag bor i Sverige så det får jag skriva upp på listan över saker att göra när jag blir pensionär. :)

 

Jag tackar inte nej till din hjälp Tom och jag är beredd att ersätta dig för eventuella utlägg men en snäll person som du riskerar att bli överhopad av förfrågningar om hjälp från andra släktforskare och jag får dåligt samvete av det, men du bestämmer själv.

 

Hur ser det ut rent praktiskt för släktforskare som besöker Riksarkivet? Har arkivet personal och teknisk utrustning (scannrar, digitalkameror m.m.) så att forskarna kan få hjälp att göra professionella kopior eller får forskarna göra allt själva och ta med sig den utrustning som behövs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan,

 

Det finnes en skanner hvor brukeren tar med egen minnepinne, ellers er det 2 bord m/lys til fotografering med eget kamera, 

Det er også et kamera som fotograferer og printer ut i sort/hvit A4 format, jeg vil anbefale å ta med eget kamera ellers kan det bli mye venting på ledig utstyr. dette er til selvbetjening av brukerne,

 

Tom

 

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.