Gå til innhold
Arkivverket

Søgning af norsk dame


Kai Ole Petersen
 Del

Recommended Posts

Er det sikkert at datteren ville blitt nevnt, siden hun var bortsatt og det ikke var noe å skifte?

 

 

Det er eit godt spørsmål. Kirsten ser ikkje ut til å vere å finne i Vår frelsers menighet sine kyrkjebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har søkt i registerkort for utflyttede og for utvandrede fra byen i tidsrommet 1906-1930, i Oslo folkeregisters arkiv, men vi har ikke funnet noen opplysninger om ovennevnte Christen/Kristen Møller. Søket i registerkort for folk som flyttet til ukjent adresse har heller ikke resultert i noen treff.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - tak for hjælpen.

Jeg fik ikke skrevet tekst på, så jeg prøver igen.

Fotografiet er Anna Engh. Årstal ukendt.

På bagsiden af billedet står der:

Atelier ”Exellent”

Grændsen 2, Kristiania

Tlf. 12085

 

post-5905-0-61491000-1402613639_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anna-Lise

 

Du sendte denne ansøgning 11. juni 13:52:

 

”Dette gjelder denne skilsmissebevillingen av 16. juni 1913.

Mannens navn er Christen (Hansen) Møller, født i Svendborg, Fyn 1863. Spørsmålet er hva kvinnens navn er og det vil vel fremkomme om en finner bevillingen til skilsmisse, forhåpentligvis. Fødested og fødselsdato hadde vært flott også... 

 

Vil registeret her inneholde navn på de som søker bevilling?”

 

Vil det hjælpe at gentage ansøgningen nu da kvindens navn – Anna Engh – er kendt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et par ting er gået op for mig vedrørende Anna Engh:

 

Vi ved, at datteren Kirsten Alfhild blev født i august 1913, det vil sige undfanget (concieved) i november/december 1912. Vi ved også, at hun blev født i Oslo, så moderen Anna må være flyttet tilbage til Oslo i perioden december 1912 – august 1913.

 

Da Anna flyttede tilbage til Oslo hed hun Anna Møller (altså ikke pigenavnet Engh). Om hun nogensinde skiftede navn tilbage til Engh er uvist.

 

Kirsten Alfhild er døbt 4. September 1913. Sandsynligvis som Kirsten Alfhild Møller og mest sandsynligt i Oslo.

 

Kan de informationer bruges til noget ? (for eksempel folkeregister/flytteregister, dåbsattest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg spekulerer på følgjande: Veit ein sikkert om Møller og Engh nokon gong var gifte. Eg legg merke til at ved konfirmasjonen til Kirsten Alfhild (innlegg #2) er mora kalla pike, og spørsmålet er om Kirsten Alfhild var eit uekte barn. I så fall er ho kanskje også "årsaka" til skilsmissa 16/6 1913?

 

Dersom det var mogeleg å finne papir på denne skilsmissa ville dei ha kunna avklart fleire av dei spørsmåla som står ubesvarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn. Jeg fortstår din spekulation, men jeg er sikker på, at de (Christen Møller og Anne Engh) var gift.

Christens hustru - FØR Anna Engh - døde i 1908, så en skilsmissebevilling 16/6 1913 kan kun betyde, at Christen har giftes sig igen i årene derefter - in casu med Anna Engh.

 

På vielsesattesten for Kirsten Alfhild står der, at hun er født i Oslo af forældre "skibsfører Christen Møller og h. Anna f. Engh". Derfor tror jeg, at hun skiftede efternavn til Møller ved ægteskabet og

- At hun hed Anna Møller da hun returnerede til Oslo.

- At Kirsten Alfhild blev døbt Kirsten Alfhild Møller.

 

Jeg ser nu at de tre bedste muligheder for at identificere Anna Engh/Anna Møller er:

- At finde skilsmissebevillingen.

- At finde registering af flytningen tilbage til Oslo (flytteregister - folkeregister).

- At finde Kirsten Alfhilds dåbsattest.

 

Jeg er taknemmelig for al den hjælp og information, som jeg har modtaget indtil nu, og håber at flinke folk fortsat vil prøve at hjælpe. Dere har klart stor viden om hvordan man navigere rundt i de norske registre, og det har jeg ikke.

 

Til Torbjørn: Fint profil billede !

 

Til Anne-Lise: Kardemommeloven er rigtig god !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om skilsmissebevilling kan forhåpentligvis bli besvart av Riksarkivet. Først da vil man vite hvem Christen Møller var gift med før 16.6.1913.

 

Kirsten Alfhild ser uansett ut til å være født utenfor ekteskap, noe som kanskje kan forklare hvorfor moren blir registrert som "pike" ved Kirsten Alfhilds konfirmasjon i Lørenskog. Det virker imidlertid uvanlig å omtale en fraskilt som "pike". Informasjonen innført i vigselsboken ved Kirsten Alfhilds vielse, virker ikke korrekt.

 

For å undersøke om det er registrert noen opplysninger om Anna Engh eller Anna Møller i folkeregisterets arkiv, må vi kjenne til dato og sted for hennes dødsfall eller utflytting fra en kommune i vårt distrikt. Registerkort avlevert i folkeregistrenes arkiver, er som regel ordnet etter avgang (dødsfall eller utflytting/utvandring).

 

Søk etter dåpsinnførselen kan være veldig krevende, særlig når en ikke vet hvor i Oslo Kirsten Alfhild er døpt, og om hun faktisk er døpt i Oslo. Dåpsdatoen er ikke helt vanlig (når man undersøker dåpslister i 1913, ser man gjerne dåpsinnførslene fra 31.8, 7.9, 14.9,...). Kanskje ble hun hjemmedøpt, og dåpen ble stadfestet en god tid senere... Før 1916 fantes det - som tidligere nevnt - ikke noen fødselsregistre. De kirkebøkene vi har mottatt for årene 1913-1928, er som regel tilgjengelige i Digitalarkivet.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Jolanta Akre.

Tusinde tak for et godt og fyldestgørende svar.

Jeg krydser fingre for, at Rigsarkivet kan finde skilsmissebevillingen, og forsøger at være tålmodig  :)

Venlig hilsen

Kai Ole 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom det svar etter at Torbjørn purret. :)

 

Anna Othilie Marie Møller, født Olsen, bosatt på Lerdal i Østre Aker, er født i 1881 og hun og Christen ble viet 21. september 1910.

Separasjonsbevilling fra Akeshus Amt 15. februar 1912. Det står også at 'de har ingen barn'.

Gunerius Olsen og Henriette Olsen, Lerdal Ø. Aker er vitner.

.

Møllers vitner er fiskehandler Jacob Sørensen i Schæffers gate 8 II og Alf J. Andersen i Aksjeselskapet Andersen & Søn.

.

Anna hos foreldrene i 1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037045003925

Anna er født i Moss og det stemte at foreldrene var Gunerius og Henriette Olsen.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har komme svar i den andre tråden. På side 5 finn ein det fulle namnet hennar, Anna Othilie Marie Møller f. Olsen. Ho skal vere f. i 1881 og (i følgje side 1) busett saman med foreldra på Lerdal, Østre Aker. På side 14 finn ein namna Gunerius og Henriette Olsen , Lerdal, Ø. Aker oppførte som vitne.

 

Dermed finn eg følgjande familie i 1910 og i 1900.

 

(Eg vart visst for sein med svaret  :)) 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed kan ein vel (nesten) utelukke kandidaten i #27.

Eit interessant spørsmål: Vart born fødde etter at foreldra var skilde rekna som "uekte"?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 9/10 1919:

 

post-77-0-13145100-1403535754_thumb.jpg

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hvaler i Hvaler, Klokkerbok nr. I 1 (1901-1930), Døde og begravede 1919, side 265. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3450&idx_id=3450&uid=ny&idx_side=-267

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mogeleg kandidat i 1959: Aftenposten 29/12 1959:

post-77-0-73013800-1403536005_thumb.jpg

Dødsfallista i Aftenposten 30/12 1959: "(...) Enkefru Anna Othilie Mane Amundsen, f 1881 (...)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 23/12 1939:

 

post-77-0-50339500-1403536998_thumb.jpg

 

Aftenposten 30/12 1939: "Anmeldte dødsfall ved Akers skifterett fra 18. til 24. desember 1939: (...) Pensjonist Henriette Gustava Olsen, f. 1855"

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg gikk, la jeg visst inn dette i feil tråd:

Det blir veldig viktig å finne dåpen til Kirsten, for jeg tror ikke fru Møller er Kirstens mor. Hun ville vært gravid ved utstedelsen av separasjonsbevillingen i februar og da ville hun sannsynligvis ikke avstått fra bidrag fra Christen Møller. Det spørs også om separasjonsvilkårene ville blitt ansett som oppfylt, dersom det hadde vært Anna Møller, f. Olsen som ventet barn.

Sven Hjortlands funn av Anna Engh i København (f. 17/12-1882 i Christiania) er derfor veldig interessant.

(Må være borte fra datamaskinen en stund - skal ut for å få reparert den gamle som har oppført seg rart de siste ukene..)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke seperasjonsbevillingen fra 15 febr 1912 ?

Da var ikke Anna gravid ....

 

Kirsten Alvilde er født i august 1913 så da kan man jo stille spørsmålet:

Var Christen Møller hennes far eller.....

 

Fødsel/Dåp må finnes ett sted,men hvor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.