Gå til innhold
Arkivverket

Diverse Dorph fra Halden.


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Her kommer Fredrik og Nils.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16237&idx_id=16237&uid=ny&idx_side=-33
Fredrik døpt 30 januar 1701 i Horg på Støren

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16236&idx_id=16236&uid=ny&idx_side=-48
Nils døpt i april 1702 i Støren (ikke Horg). Ser ikke datoen.

 

Ikke bry deg med at det står Doppis. Det så jeg presten i Bragenes også kalte Anne Marie Dorphs slekting når de døpte Nils Outzen i 1730.

Doppis og Dorph samme person.

 

Apropå Outzen har flere Outzen i min familie. Blant annet Lauriz Outzen fra Flensburg gift med Marina Bennich fra Danmark

og Jacob Hoyer fra Kolding i Danmark gift med Ingeborg Outzen- de hadde bl.a en sønn Johan.

 

Wenche
 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner Ole Olsen Dorph f. c1685 død etter 1745 gift med Maria Gundersdatter

 

Han Ole Olsen Dorph døde 1758 i Rakkestad og begravet 13 august 1758 på Høland

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7575&idx_id=7575&uid=ny&idx_side=-18

 

Wenche

Ole Olsen Dorph gifter seg som enkemann i Høland 10.03.1745 med Mette Haagensdatter Rakkestad (Heyerdahl).

 

Får ikke lagt inn lenke her av en eller annen grunn.

 

Disse omtales i Slekten Heyerdahl av Henning Sollid, hvor hun nevnes som enke etter lensmann Halvor Andersen på Rakkestad søndre, og datter av Haagen Lauritsen Rakkestad og Anne Jørgensdatter Chortogæa.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror navnet på fadderne er Schøller.  Leser det som Schiøller/Schioller.  Merk også at Ovenstad har Schiller og Schøller som ulike utgaver av navnet.

 

Christian og Ellen Schøller er nevnt her (se 70.33 og 72.33) http://www.nose.dk/Norge/schoeller.html

 

Når det gjelder Anders er det flere alternativer, f.eks. i denne lenken http://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php?title=Slekten_Sch%C3%B8ller men kanskje litt for høyt på strå til å være en av fadderne til Dorph.  Allikevel blir mitt forslag ham (67.33) - i nose-lenken.

 

Mitt tips for 1. hustru til Dorph er Schøller-søsteren Birgitte (73.33) eller Maren (74.33), men kanskje mest sannsynlig Birgitte som ble enke i 1691.  Maren kan også ha blitt enke tidlig, men hun lever til 1742 så det utelukker henne.

 

 

Ps. De fleste av "mine" Otzen har opprinnelse i Roskilde.

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif

 

Hvem Anders mener du. Du mener sikkert Fredrick. Jeg tenker som sånn at denne Fredrick er oppkalt etter Christopher Dorphs

1 kones far. Finnes det en Friderich Schiøller for eksempel. Niels er helt klart oppkalt etter hans far.

 

Tenk om man klarte å løse denne gåten, da får man virkelig lønn for strevet.

 

Jeg vet ikke når første konen dør-må ha vært mellom 1702-1706. Har sett i både Horg i Støren og i Støren, noen ganger nå. 

 

Takk Peter

 

Jeg hadde ekteskapet mellom Heyerdahl og Dorph, men hadde ikke opplysninger om at hun var enke etter Lensmann Halvor Andersen fra Rakkestad. Takk for det.

 

Wenche

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad Dorphs første hustru så mener jeg at de 3 fadderne Schøller er Anders, Christian og Ellen og at dette fører til sterk mistanke om at deres søster Birgitte er 1. hustruen.  Hun ble enke i 1691 så det passer som hånd i handske. 

 

Jeg finner ikke når hun dør, men som nevnt så finnes flere Withe i Horg allerede fra 1695 og Elisabeth Withe opptrer i kb i 1700.  Alt peker i retning av at Birgitte må ha dødd en gang omkring 1700.  Jeg er usikker på om hun ville bli kalt Withe etter at hun var gift, men hvis ikke - så er ekteskapet etter 1700.

 

Jeg har ikke sjekket andre kb enn Horg.

 

Når det gjelder Mette Haagensdatter Heyerdahl 1697-1770 så ble hun gift 9.okt.1713 med lensmann Halvor Andersen Rakkestad 1690-1742, sønn av gårdbruker Anders Halvorsen Haneborg 1666-1731 og Marte Reersen Egeberg 1668-1746.  Mette var datter av lensmann i Høland, Haagen Lauritzen c1660-1698 og Anne Jørgensdatter Chortogæa c1667-1703.  Mette fikk 12 barn i sitt første ekteskap.  Anene kan følges flere generasjoner bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ikke linken du fikk av meg mellom ekteskapet til Elisabeth Withe og Christopher i innlegg 24 der kommer det klart frem at de giftet seg i 1707.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-50

Her har du den igjen.
 
Første konen må ha dødt etter 1702 da de fikk sønnen Niels i 1702, det er han som giftet seg i Oslo Domkirke i 1722. 20 år gammel.
Problemet er at Elisabeth og Christopher bodde i Kvikne fra 1707-1724 - ingen kirkebok, men jeg kan ikke finne noen barn mellom de to, hun var 40 år når de giftet

seg, så hun var vel for gammel.

Jeg skal prøve å finne ut om det går å spore sønnen Niels hvor i all verden han tok veien.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ikke linken du fikk av meg mellom ekteskapet til Elisabeth Withe og Christopher i innlegg 24 der kommer det klart frem at de giftet seg i 1707.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-50

 

Her har du den igjen.

 

Takk for det og det passer fortsatt greit sammen. 

 

Når det gjelder 1. ekteskap så kan det jo tenkes det skjedde i Trondheim hvor moren var i live frem til 1701 (faren døde i 1681).  Birgittes ganske prominente brødre kan også ha holdt bryllupet.  Det virker rimelig at Birgitte dør mellom 1702 og 1707.  Kanske gift 2) allerede i 1692.  Da hun ble gift 1) i 1685 er hun trolig født før 1670.  Hun kan ha fått mange barn i ekteskapet med Dorph - rent tidsmessig. 

 

Er du ikke enig i at Birgitte er rett kandidat?  Jeg ser nå imidlertid at jeg har lest feil mht. søsteren Maren.  Hun er ikke død i 1742, men var gift med kjøpmann Vincentz Meintz i København. Hennes dødstidspunkt er ukjent.  Dette gjør at hun også kan være aktuell.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Karen Rasmusdatter på Hovien i Horg 5/8-1707. Enkemannen Monsieur Christopher Dorph, deres sammen avlede børn Niels og Christopher Christophersønner.

 

Dette er hentet fra avfotograferte kilder (Erlend Mæhlum): Skifteekstrakter Gauldal Fogderi 1690-1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du store, tusen takk Astrid.

 

Det står ikke noe i skiftet når de giftet seg.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse skifteekstraktene er svært korte, inneholder navn på kirkesogn, gård, dato og år, navn på avdøde, eventuell etterlatt ektefelle, dernest navn på arvinger.

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk Astrid

 

Da vet vi i hvert fall at hennes far het Rasmus.

i 1699 blir Christophers kone introdusert  i Horg i Støren- men jeg finner inget barn.(Kan hende barnet døde før dåpen).

 

Så de giftet seg i hvert fall før eller senest 1699.

 

Wenche

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif

Da takker jeg for alle dine innspill og avslutter den debatten med å sende deg dødsfallet til Peder Olsen Dorph

Skriver og vissnok ugift ifølge Delgobe. Ifølge kirkeboken skal han være født 1690 og ikke 1687 som Delgobe skriver,

 

Hvem skal man stole på. Jeg velger kirkeboken.

Han døde i 1756 i Flub på Søndre Land og begravet 30 juli.

Håper jeg en dag klarer å lokalisere hvem Hans Dorph er som jeg etterlyste i mitt første innlegg.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9353&idx_id=9353&uid=ny&idx_side=-21
Peder Olsen Dorph død. Se høyre side.

Ha en god fotball-VM

Wenche




 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.