Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

• 9 måneder senere...

Når det gjelder Ymbjørg Larsdatter er hun sannsynligvis datter av Lars Østensen og Kari Iversdtr . Hun giftet seg i 1819 med Ole Hansen Holen. Det ser en av kirkeboka. Der står det at hun var 19 år. Sannsynligvis er dette feil fordi da hadde hun vært med i folketellingen i 1801. I 1839 velger hun og mannen å reise til Grytten ( Møre og Romsdal ) mest sannsynlig fordi Harlaug ikke var mulig å drive landbruk på ( Storofsen utraderte jordsmonnet på gardene som ligger langs elva ).  I Grytten blir hun registrert når hun kommer og hun er registrert når hun dør. Hun dør i 1844 og er da oppgitt som 40 år gammel i klokkerboka. Det vil si hun var født i 1804. Og det er grunnen til at hun ikke er med i folketellinga fra 1801 fra Harlaug. Hun var ikke født. Men da er hun ikke 19 da hun ble gift, men 15. Hvorfor en skriver 19 i krkrboka har jeg lurt på, men ikke funnet noe godt svar på. Kanskje var det noe lovverk knyttet til alder og ekteskap som en ville unngå. Hun er mor til min tipp oldefar ( Østen Heen ) og i slekta mi har en lenge vist at Estin ( treskæreren ) var slekt noen ledd bakover , men en har ikke helt brakt på det rene hvordan det hang sammen.

Ymbjørg knyttes til Harlaug gjennom ekteskapet, men også gjennom navningen av sine barn. Hun fødte veldig mange barn og mange av de døde. Men stadig velger hun navn som Lars og Kari etter foreldra. Hun velger også Østen og Einar etter farfar. Hun selv heter det samme som sin farmor. Når de ankommer Grytten bruker begge navnet Kjørrn som jo var husplass på Harlaug. Og navnene på barna hun hadde med står også der. Min tipp oldefar står der. Og min tippoldefar hevdet hele tiden at opprinnelsen og fødsel for han stod i Waage. 

mvh

Jørgen Østensen

Endret av Jørgen Østensen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.