Gå til innhold
Arkivverket
Torbjørn Steen-Karlsen

En skikkelig Skoring debatt

Recommended Posts

Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg stammer fra Nils Åmundsen Songe i Barbu/Færvik. Ble nesten 90 år gammel. Jeg stammer fra hans sønn Åmund Nilsen Ramlet.

Nils skal være sønn av en Åmund Skoringsen Songe, født ca. 1490 og død ca. 1553. Antagelig tatt rett ut av lufta. Her har jeg en tekst (fra Dypvågsboka?). Amund Skoringsen og søskenbarnet Oluf Tollefsen eide hver sin halvart (2 huder) av Songe og leide som beiteplass hele Hafstad som" var fremdeles øde uden annet hus enn en skogsbu" av Gundulf Åkvåg, senere av Nils Tingsaker som eide Hafstad og tredjeparten av Tveit i Moland. Gården omkring Songe var bare beiter og skog, ikke oppdyrket.

Åmund skal ha hatt en bror Gullof Skoringsen Songe, ca. 1490 - ca. 1560, vel også tatt rett ut av lufta. De var begge sønner av en Skoring Olufsen Songe, ca. 1450 - ca. 1520 som skal ha eid 2 huder i Songe. Denne var igjen sønn av Oluf Songe som også skal ha hatt sønnen Tolluf Olsen hvis sønnesønn Thore Olufsen Høvåg i Høvåg levde i 1576. Denne skal ha hatt en søster gift med Halvor Jonsen fra Ø. Moland.

Hvor finnes disse kildene hen. Kan Skoring-navnet bevises i det hele tatt, eller er det bare oppspinn ut fra noe noen har trodd at de kanskje har lest. Jeg finner ingen kilder. Vet noen hvor dette, som står i Dypvågsboka, kommer fra.

Jeg trenger litt fastere bevis eller i hvert fall noe som kan sannsynliggjøre at noe av det kan være riktig. Og jeg kan ikke finne at dette er diskutert noe sted før. Kast dere over. Hva finnes i gamle avskrifter.

Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Berntsen

Hei Torbjørn, det er sjelden slektsopplysninger er "tatt ut av lufta", og jeg tror det er mange som har forsket både mye og seriøst for å finne informasjon om de menneskene du refererer til. Teksten du gjengir er nok i stor grad tatt fra Dypvågbøkene, og ikke "funnet på", og ellers bør du finne frem til sjefsarkivar ved Aust-Agder arkivet O.A. Aalholms omfattende redegjørelse for Tromøy-slektene i boken "Sørensens fra Bratteklev, Gjervoll- og Songeætten", basert på lensherre Erik Munks etterlatte papirer og et stort antall andre kilder. Aalholm skrev også en artikkel i 1972 om "Ambjørnætten i Dypvåg", som også berører Tromøy-slektene. Det ville imidlertid være bra om det kunne fremkomme ytterligere dokumentasjon og bekreftelser på slektsrekken fra Oluff Songe og fremover i tid. Lykke til !

Mvh

Helge Berntsen

Endret av Helge Berntsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Når jeg skrev tatt ut av lufta mente jeg fødsel og dødsår, ikke personer. Men det var kjempeflott at du nevner disse kildene. Erik Munks arkiv skulle jeg gjerne ha gått igjennom. Der er det trolig mye snadder. Der skal det vistnok være brev hvor stamfaren Albret til Berge ætta nevnes også. Jeg skal se hva jeg kan finne og få lånt inn. Hadde vært så fint å visst litt mer, for Dypvågsboka gir veldig fragmentarisk oppsett uten særlig holdepunkter. Jeg stammer vel fra Gjervoll slekta også.

Takk skal du ha Helge. :D :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.