Gå til innhold
Arkivverket

Hvorfor finnes ikke mine tipptippoldeforeldre i 1900-tellingen... eller gjør de det?


Helena Neegaard
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har veldig mye informasjon om mine tipptippoldeforeldre, og å finne noen i FT 1900 pleier jo å være en smal sak. Men denne familien klarer jeg altså ikke å finne for alt i verden... har forsøkt alle navnekombinasjoner for mann, kone og alle barn, yrke, hele eller deler av årstall. Alt jeg kan komme på. Har lett i flere omganger over lengre tid.

Jeg trodde jeg hadde fått et gjennombrudd når jeg nå endelig fant de siste barna (som er født på 1890-tallet og 1900) i kirkeboken for dissentere (der hadde jeg tydeligvis ikke lett før), og der fant jeg ut hvilken adresse Ole og Anne hadde i 1900. Bingo! Tenkte jeg... men den gang ei... Jeg finner dem fortsatt ikke. Og da har jeg også lett på deler av navn i Oslo, på yrkestittel, på adressene... Det jeg kan komme på av kombinasjoner. De skal ha bodd i Thorvald Meyersgate 87 da deres tvillinger ble født i 1900, og i Torvgade 21 da den ene tvillingen Solveig døde året etter, 1901. I tillegg har de da bodd i Oslo siden i hvertfall 1891/2. Så de burde finnes i Oslo. Men jeg har også søkt i hele landet flere ganger. Intet resultat.

Er FT 1900 mangelfull? Har det noe med å gjøre med at de er dissentere? Eller er det rett og slett jeg som overser noe her? De emigrerte til USA og videre til Canada i 1907.

 

Hvis noen kunne hjelpe meg å finne dem, ville jeg blitt veldig glad (litt flau, men glad).

 

mvh

Helena

 

Her er det jeg vet om dem (en god del):

 

Navn: Formann Ole Sivertsen Mauseth og Anne Olsdtr Hovde - mine tipptippoldeforeldre

 

Ole ble født 27. november 1857 i Surnadal i Møre og Romsdal, og ble døpt 20. desember 1857 på Rånes i Surnadal. Foreldrene hans var Sivert Larsen Mauseth og Gurine Pedersdtr Svean. Ole ble konfirmert i Surnadal 13. oktober 1872.

 

Anne ble født 15. mai 1861 på Hovde på Rabben i Måndalen i Møre og Romsdal, og døpt 23. juni 1861 i Voll Kirke i Måndalen. Foreldrene hennes var husmann Ole Olsen Øverhovde og husmannskone Brit Ellingsdtr Bruaset. Anne var av Raumadalsfolket. Hun ble konfirmert 18. oktober 1876.

 

Ole og Anne giftet seg i oktober 1881 i Kristiansund i Møre og Romsdal, og sammen fikk de barna

 

Gudrun Mauseth Mauseth f. 30.11.1881, dp. 18.12.1881 Kristiansund, Møre og Romsdal

Sigvard Olaf Mauseth Mauseth f. 1883 Nesodden, Akershus. Dro til Canada.

Betzy Mauseth f. 1885 Nesodden, Akershus. Dro til Canada.

Ole Mauseth f. 1887 Norge. Dro til Canada.

Elise Alvhilde Mauseth Løvlie f. 1889 Bodø, Nordland

Johannes (John) Mauseth f. 1891 Oslo. Dro til Canada.

Albert Mauseth f. 04.04.1893, dp. 18.06.1893 i Første Metodistkirke, Oslo. Dro til Canada.

Lilly Marie Mauseth f. 10.09.1895, dp. 10.10.1895 i Første Metodistkirke, Oslo. Dro til Canada.

Esther Elfrida Mauseth f. 1899 Oslo. Dro til Canada.

Eugene Ole Mauseth (tvilling) f. 18.03.1900 Oslo, dp. 22.04.1900 i Første Metodistkirke, Oslo. Dro til Canada.

Solveig Mauseth (tvilling) f. 18.03.1900 Oslo, dp. 22.04.1900 i Første Metodistkirke, Oslo, d. 01.02.1901, begravet 08.02.1901 Oslo

 

I 1865 bodde Anne på gården Hovde øvre, Måndalen, Vold, Grytten, Møre og Romsdal sammen med foreldrene og søsknene. I 1875 bodde Ole i Tordenskjolds gade 4 i Trondheim og han er Musketer. Han bodde blant andre sammen med 16 andre musketerer og 3 korporaler. Da datteren Gudrun ble døpt i 1881 var Ole arbeidsmann ved et brennevinsanlegg. Da sønnen Sigvart Olaf ble døpt i 26.08.1883 var Ole arbeidsmann ved Konditor Eriksens Fabrik, og de bodde i Ø.Ilen 32 b, Jfr. Ansnes Gd. Han og kona Anna oppholdt seg i Bodø da datteren Elise ble født. I kirkeboken står det da at han hadde yrke som brusfabrikantarbeider. Da sønnen Albert ble født i 1893 bodde de i Thorvald Meyersgate 54. Ole var da "Chokoladearbeider". Da datteren Lilly Marie ble født i 1895 bodde de i Markveien 41, Grünerløkka, Oslo. Da var Ole brusarbeider. Da tvillingene Solveig og Eugen ble født i 1900 bodde de i Thorvald Meyersgate 87 på Grünerløkka i Oslo. Ole var da formann. Solveig døde bare året etter, og da var Ole oppgitt å være "Bryggeriarbeider Mauseth" boende i Torvgade 21 i Oslo.

Ole, Anne og barna Albert, Lilly, Esther, Eugene emigrerte til USA, og 15. juni 1907 reiste de fra Oslo ombord skipet Montebello (Rasch), og 19. juni 1907 seilte de fra Liverpool og 30. juni 1907 kom de til Philadelphia, Pennsylvania, USA på skipet Friesland (Red Star 1889-1910). De var da på vei til Elm Creek, Manitoba, Canada. Når de seilte fra Oslo var Ole brusarbeider og de bodde i Storgata 22 III (spro). Han hadde med seg 150 kr, og hadde betalt 785 kr i frakt. Formålet med reisen var å reise til sine barn. Videre fra manifestet til skipet Friesland står det at alle kan lese og skrive bortsett fra Eugene, som da var 6 år. Det var Ole selv som betalte for reisen for seg selv, kona og barna. Han hadde $ 40 med seg når han kom til USA, og verken han, kona eller barna hadde vært i USA før. Men de flyttet til sønnen Ole på 20 år som bodde i Elm Creek. Ole var 180 cm høy (5 feet 11 inches), var ved god helse, med lys hudtone, brunt hår og grå øyne.

13. mars 1909 reiste Ole fra Oslo til Canada ombord på skipet Montebello (Bennett) sammen med datteren Esther og den kommende svigerdatteren Margit Johanne Lund. Det er oppgitt at både Ole og Esther egentlig er bosatt i Amerika, og at Ole er bonde. Han hadde betalt 265 kr i frakt, og hadde med seg ytterligere 200 kr. Den kommende svigerdatteren Margit har oppgitt at hun skal dra til Canada for å gifte seg, med Ole og Annes sønn Ole f. 1887. Hun er tjenestepike fra Nesodden født 04.02.1889.

4. desember 1919 kom Ole og Anne fra Montréal, Québec, Canada til Liverpool, England med skipet Canada. Da er det oppgitt at deres siste bostedsland var England, og manifestet de er oppført på er for britiske passasjerer.

I 1927 seilte Ole, Anna og barnebarnet Annie Marie Thompson (datter av Lilly Marie Mauseth og Gus Thompson) fra Oslo til Canada via Bergen og England. Han er da formann på fabrikk og hjemsted er oppgitt som Karl 12. gate 9. Ole har med seg 3000 kr på reisen, og har betalt 1787 kr i frakt. 11. november 1927 reiste Ole og kona Anne fra Liverpool, England til Canada med skipet SS Melita på tredje klasse som ekstra passasjerer. Da var Ole 70 år og Anne 68 år. Det står at de har vært i Erinview, Elm Creek, Manitoba, Canada mellom 1906-1919. Både Ole og Anne er oppført å snakke både norsk og engelsk, og det er Ole som har betalt reisen for segselv og kona. Ole var bonde i Norge og er bonde i Canada. De har oppgitt at de skal besøke sønnen Eugene i Erinview, og at nærmeste slektning i Norge er datteren Elise Karlson, altså min tippoldemor Elise Mauseth. Ole fikk utstedt pass i Oslo 3. november 1927, og han hadde med seg $ 250 inn i Canada.

 

I følge en artikkel i den canadiske avisen Winnipeg Free Press døde Ole i en trafikkulykke 82 år gammel. Han ble påkjørt av en lastebil sent på kvelden 10. oktober 1939. Sønnen Eugene var vitne. Lastebilsjåføren ble frikjent på bakgrunn av at det var en uunngåelig ulykke da det nylig hadde regnet og sikten var dårlig.

 

"Death By Accident, Is Jury's Verdict

A coroner's jury probing the death of Olie P. Mauseth, 82, 301 Laura street, who was fatally injured Tuesday (October 10, 1939) night when struck by a truck driven by Julius Molnar, of Vivian, Man., returned a verdict of accidental death and cleared the driver of all blame. The inquiry was held in police headquarters Thursday (October 12) evening, with Dr. H.M. Speechly, coroner, presiding. According to evidence of the driver, the aged man was crossing Logan avenue, near Ellen street, when struck. Owing to recent rain, the visibility was poor, and nothing could have prevented the accident. Witnesses included J. Lakner, Eugene Mauseth and Julius Molnar."

 

På dødsattesten hans står det at han hadde bodd 30 år i Canada og var Canadisk statsborger, men at han var opprinnelig norsk. Han var bonde, men pensjonert siden 1928, altså de siste 19 årene han levde. Han døde kl. 10.14 (22.14) den 10. oktober 1939 i Elmcreek i Monitoba i Winnipeg i Canada. Da var han 81 år, 10 mnd og 13 dager gammel. Det var sønnen, Eugene Mauseth, som signerte attesten. Han ble begravet samme sted 13. oktober 1939.

 

I følge Annes dødsattest døde hun kl. 14.45 den 20. november 1938 77 år, 6 mnd og 3 dager gammel. Hun hadde da vært i Canada i 30 år. Hennes sønn Eugene Mauseth som bodde i Brunkild, Mantoba, Canada signerte på attesten. Hun ble begravet i Elmcreek 22. november 1938.

 

Kilder

DA, Surnadal, 1852-1863, s. 68, nr. 127

DA: forlovererklæringer, Kristiansund 1875-1881, s. 137, øverst på venstre side

DA: Minesterialbok, Kristiansund i Kristiansund 1880-1905, s. 10, nr. 54 (øverst på siden)

DA: Minesterialbok for Trondheim prestegjeld, Ila sokn 1879-1895

DA: Minesterialbok, Surnadal 1863-1873, s. 164, nr. 24

DA: FT 1875 Trondheim

Ancestry: Philadelphia Passenger Lists, 1800-1945

Ancestry: Canadian Passenger Lists, 1865-1935

Ancestry: UK, Outward Passenger Lists, 1890-1960

Ancestry: Ancestry: UK Incoming Passenger Lists, 1878-1960

DA: Minesterialbok, Kristiansund 1880-1888, s. 40, nr. 12

DA: Emigranter over Kristiania 1871-1930 ny, nr. 178177-178181

DA: Emigranter over Kristiania 1871-1930 ny, nr. 188994-188996

DA: Emigranter over Kristiania 1871-1930 ny, nr. 276862-276864

DA: Emigranter over Kristiania 1871-1930: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000584448 (Ole 1907)

DA: Emigranter over Kristiania 1871-1930: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000584449 (Anne 1907)

DA: Emigranter over Kristiania 1871-1930: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000631520 (Ole 1927)

DA: Emigranter over Kristiania 1871-1930: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000631521 (Anne 1927)

Avisen Winnipeg Free Press (Canada), 29. oktober 1996, obituaries (barnebarnet Elsie (Mauseth) Rathert død)

Avisen Winnipeg Free Press (Canada), 13. oktober 1939, Artikkel: "Death By Accident, Is Jury´s Verdict" (Ole død i trafikkulykke)

Avisen Winnipeg Free Press (Canada), 5. august 1982, Classified, Deaths and Funerals (sønnen John død)

Avisen Winnipeg Free Press (Canada), 20. november 1953, Births (oldebarnet Susanna Lynns fødsel)

DA: FT 1865 Eid og Vold prestegjeld, Møre og Romsdal: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038292001601 (Anne 1865)

DA: Minesterialbok Kristiansund i Kristiansund 1880-1888, s. 40, nr. 12 (Gudrun døpt 1881)

DA: Dissentersamfunn / Første Metodistkirke 1892-1927, Dissenterprotokoll , s. 103, nr. 106 (Solveig født 1900)

DA: Dissentersamfunn / Første Metodistkirke 1892-1927, Dissenterprotokoll , s. 104, nr. 112 (Eugen født 1900)

DA: Dissentersamfunn / Første Metodistkirke 1892-1927, Dissenterprotokoll , s. 98, nr. 47 (Lilly Marie født 1895)

DA: Dissentersamfunn / Første Metodistkirke 1892-1927, Dissenterprotokoll , s. 96, nr. 22 (Albert født 1893)

DA: Dissentersamfunn / Første Metodistkirke 1892-1927, Dissenterprotokoll , s. 163, nr. 61 (Solveig død 1901)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo være glemt av telleren, men jeg har ett forslag :

 

Statsarkivet i Oslo har de originale tellingslistene, kan det ha vært både en liste a og en liste b....,

og kun den ene har blitt scannet/transkribert ?

 

(Dette var bare en tanke da jeg har opplevd det samme selv med FT 1885)

 

 

Ellers ser jeg Ole Mauseth fikk støtte fra Kristiania fattigvesen i 2001,her er det henvist

til ett inl.no. kan det stå noe mere i det skrivet,det kan sikkert Oslo byarkiv svare på

linje tre nedenfra

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Fattigvesenet (Kristiania), Hjemstavnsregister, stykke 21 (OB/A-20045/F/Fb/L0021), 1901-1901, oppb: Oslo Byarkiv.

Merknader: Hjemstavnsregister

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/59775/135/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-od20120202616621.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene, Solveig, de skal jeg følge opp! :)

 

Det å finne dem i FT 1900 vil jo sannsynligvis ikke gi meg opplysninger jeg ikke allerede har, men nå har det mer blitt irriterende at jeg ikke finner dem, og en prinsippsak om at det skal dokumenteres. De skal jo være der - i teorien... 

 

 

Helena :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvor de befant seg ved 1900-tellinga, men kan bidra med et par innførsler fra Nesodden som du kanskje ikke har fra før?

 

Sverre, 1903:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden i Nesodden, Ministerialbok nr. Fa 0009 (1880-1915), Fødte barn av dissentere 1892-1911, side 160.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=540&idx_id=540&uid=ny&idx_side=-112

 

Dødfødsel 1904:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden i Nesodden, Ministerialbok nr. Fa 0009 (1880-1915), Dødfødte 1880-1904, side 163.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=540&idx_id=540&uid=ny&idx_side=-115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigvard Olaf Mauseth Mauseth f. 1883 Nesodden, Akershus. Dro til Canada.

Betzy Mauseth f. 1885 Nesodden, Akershus. Dro til Canada.

 

 

Her må du vel ha skrevet feil da Sigvard Olaf ble døpt i Ila Trondheim. Betzy vet jeg ingenting om, men hun er ikke døpt i Nesodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen, og tusen takk for svar! :)

 

Nei, disse hadde jeg ikke (og jeg har lett litt etter dem). Hele lista med barn fikk jeg i utgangspunktet fra en eldre slektning som hadde forsket litt på slekten. Så det var mitt utgangspunkt. Fra der har jeg så lett etter kildene for disse opplysningene og funnet de fleste, men ikke Sigvard (fordi jeg har lett på Nesodden - jeg hadde jo ingen grunn til å tro noe annet). Betzy har jeg heller aldri funnet noe om, så jeg har hatt mine tvil om hun tilhørte søskenflokken. Men jeg har heller ikke hatt noe annet grunnlag for å si at hun ikke gjorde, annet enn at jeg selv ikke har funnet henne, så jeg har latt henne stå. Jeg har også nemlig sett en Betzy Mauseth i et annet slektstre, og mistenker at det kanskje er der hun hører til, men at hun har blitt puttet inn i søskenflokken her. Jeg finner heller ikke Esther Elfrida som skal være født i Oslo i 1899, men hun eksisterer jo faktisk, for hun står som barn av Ole og Anne når de emigrerer. Det er jo litt rart om hun skulle være født et helt annet sted også, siden søsknene både før og etter henne er født i Oslo... men alt er jo mulig selvfølgelig. 

 

Helena :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4/5 | Sverre | Formand Ole Mauseth og h. Anna | Grønvold | 1857 | 1861 | ægte | Opgivet i skriv.[else] fra Kr.a magistrat 3de afd af 23de April 1904.

 

2/6 | ægte | Brusformd. Ole Mauseth og h. Anna | 1858 | 1861 | Anm. 6/6 af Jormor fru Klaveness Sendte anm. 7/6 til distriktslægen.

 

Grønvold er en eiendom på Spro, Nesodden. De bodde vel også delvis på Spro når du skriver: Når de seilte fra Oslo var Ole brusarbeider og de bodde i Storgata 22 III (spro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Fra der har jeg så lett etter kildene for disse opplysningene og funnet de fleste, men ikke Sigvard (fordi jeg har lett på Nesodden - jeg hadde jo ingen grunn til å tro noe annet).

 

 

Sigvard Olaf

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Ila i Trondheim, Ministerialbok nr. 603A01 (1879-1895), Fødte og døpte 1883, side 64.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2345&idx_id=2345&uid=ny&idx_side=-70

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigvard Olaf

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Ila i Trondheim, Ministerialbok nr. 603A01 (1879-1895), Fødte og døpte 1883, side 64.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2345&idx_id=2345&uid=ny&idx_side=-70

 

Jepp, fant Sigvard i de transkriberte kirkebøkene også :) Og takk for tydingen, var bare kommentarene som ble litt grøtete.

 

Er det dét Spro er ja... Jeg antok at det var en forkortelse for et eller annet. Men ser nå ved søk på kartet at det jo er et stedsnavn på Nesodden. Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, fant også Betsy faktisk... i FT 1885 i Vardø(!). Født i "Romsdalen". 

 

Da de var metodister begynner jeg å lure jeg på om de drev med misjonsarbeide, for nå omfatter bostedene deres Surnadal, Kristiansund, Trondheim, Vardø, Bodø, Oslo, Nesodden, USA, Canada og muligens England. Det er vel litt flere bosteder enn folk flest på den tiden... eller nå til dags for den saks skyld...

Endret av Helena Neegaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser først nå at Ole og Annas svigerdatter het Margit Johanne Lund. Hun kom fra en eiendom Lund som er i samme nabolag som Grønvold på Spro.

 

Margit Johannes bror Arnt Henry og søster Henriette Kristine og deres mor Henriette som ble enke i 1913 emigrerte i 1914. Deres reisemål var Minnesota.

 

Spro var opprinnelig en enslig husmannsplass, på 1800-tallet kom det til flere plasser i området og det ble bygget en del isdammer og iseksport ble en stor næring. Frem mot 1900 var det også skogdrift, gruvedrift og steinindustri og det ble utparsellert en mengde nye eiendommer og generelt stor aktivitet og gjennomstrømming av folk.

 

Jeg vet ikke hva Ole Mauseth egentlig gjorde på Spro – han arbeidet jo i byen og syntes kanskje det var bedre å ha familien på landet. Den gang gikk det dampbåt innom Spro brygge hver dag til og fra byen og det var mange som pendlet frem og tilbake hver dag eller helg. Du nevner misjonsvirksomhet – dissentermenigheter kan jeg ikke så mye om, men det var en del dissentere på Nesodden. Det eneste om det temaet som gjelder Spro som jeg vet om er at det i 1878 ble holdt oppbyggelige møter med misjonsinnsamlig, en av talerne var en Askland fra Spro og en møbelhandler Fredriksen fra Kristiania. Jeg vet ingen ting ellers om de personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen biter som faller på plass med det du sier altså...

 

Blant annet om det at det at det ble drevet iseksport. Min tippoldefar Johan som var gift med Elise (datteren til Ole og Anne) var isarbeider. Han var riktignok ikke isarbeider på Spro, men det kan jo ha vært en medvirkende årsak til hvordan de møttes kanskje? Hvem vet...

 

Og angående Margit Johanne, så kan man jo da skjønne hvordan hun og hennes kommende ektemann møttes, når de bodde så nær hverandre.

 

I tillegg setter jeg veldig stor pris på det du forteller om hvordan det var på Spro og Nesodden historisk. Det er jo "kjøtt på bena" og slikt som er interessant. Ikke bare navn og årstall. Så tusen takk for det! :)

Endret av Helena Neegaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, selv om du nå vet det fra før har du kanskje interesse av noe som står i denne boka:

 

Reisen mot vest : emigrasjonshistorie fra Nesodden 1850-1915

 

Se s. 70, 80 (Lund) og 83. Det er enten feiltolkning eller trykkfeil på s. 83 hvor Grønvold har blitt til Grimsvold (Betzy og Johannes Maurseth).

 

I denne boka er det egne avsnitt om isdriften på s. 240 og isarbeidet på s. 338:

 

Nesoddens historie. B.2 : Fra 1800 til 1930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.