Gå til innhold
Arkivverket
André Sunde Didriksen

Amborg Leonsdatter og Garver Niels Kristen Olsen

Recommended Posts

André Sunde Didriksen

Hei!

Er det noen som vil/ kan hjelpe meg med å finne ut noe om når disse to døde?

Begge er de født i Dybvaag (AustAgder) Han i år 1800 eller 1803 og hun i år 1812, tror jeg.

Lurte på når de døde og av hva?

Takk for tips!

Mvh: André S.D.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Disse opplysningene har du vel fra folketellingen i 1865: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038161000488

 

(Hvorfor poster du ikke slike 'lete'-spørsmål i brukernes forum isteden? Når en stiller spørsmål til arkivene, er det vanligvis om oppslag på bestemte datoer i kilder som ikke er tilgjengelig på nett. Jeg tror jeg har sagt dette til deg ved en tidligere anledning også?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
André Sunde Didriksen

Det jeg lurte på var bare om når de døde , ikke noe annet.

Jeg beklager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg har lett etter konfirmasjonen til den yngste datteren som er oppført i tellingen, Nicoline f. ca. 1853 uten å finne den.

 

Denne Nicoline Andrea med far Niels Kristen Olsen, gifter seg i Barbu: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N7BT-R1P

Kanskje foreldrene også har flyttet dit?

.

Vielsen i kirkeboka. Det var dem og hun skal være konfirmert på Tromøy 1868:

Aust-Agder fylke, Barbu, Ministerialbok nr. A 3 (1883-1898), Ekteviede 1887, side 22.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5087&idx_id=5087&uid=ny&idx_side=-23

(nr. 9)

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Ingeborg Nilsdatter f. 9/7-1850 konfirmeres 23. april 1865:
Aust-Agder fylke, Tromøy, Ministerialbok nr. A 7 (1864-1869), Konfirmerte 1865, side 221.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=829&idx_id=829&uid=ny&idx_side=-221
(nr. 24 - øverst)

 

Jeg synes ikke det står Leonsdatter på moren, men Liulfsdatter og det samme ved Nicolines konfirmasjon.

Nicoline Andrea Nilsdatter f. 7/7-1853 konfirmeres 19/4-1868:
Aust-Agder fylke, Tromøy, Klokkerbok nr. B 3 (1859-1868), Konfirmerte 1868, side 176.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=833&idx_id=833&uid=ny&idx_side=-184
(nr. 44) 

 

Da er de altså på Svinodden i 1868.
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Nicoline og Henrik Gabrielsen i Arendal i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036543005614

.
Amborg lever i 1900 - hun bor som enke sammen med datteren Nicoline (feilskrevet som Nilsine) og svigersønnen Henrik Gabrielsen og barnebarn: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037215001473

Her står det at hun er født på Borøen, Nedenes i 1812.
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Du abonnerer ikke på temaene du starter, Andrè. For å få epostvarsel om nye innlegg må du endre innstillingene i brukerprofilens kontrollpanel - se hvordan: http://forum.arkivverket.no/topic/179082-tips-om-ulike-funksjoner-og-redigeringsmuligheter-i-forumene-paa-digitalarkivet/#entry1525505

 

.

Jeg ønsker tilbakemelding også i et annen tema du har: http://forum.arkivverket.no/topic/191149-hvem-var-foreldrene/#entry1619018

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
André Sunde Didriksen

Hei!

Dette var flotte greier altså, mange tusen takk for svarene dine Anne-Lise:-)

Mvh:

André S.D.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
André Sunde Didriksen

Hei Anne-Lise!

Da har jeg funnet ut når Amborg døde takket være dine tips!

Mange takk nok en gang!

André.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Ja, jeg også, akkurat nå.. :)  Hun dør 11.10.1901.

 

Fra dødsfallprotokollen:

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri, Dødsfallsprotokoll 3 (SAK/1221-0006/H/Ha/L0003), 1890-1914, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/35243/145/

(Øverst)

 

 

Jeg legger inn lenke til kirkeboken jeg antar du fant, hvor dødsfallet er skrevet inn:

Aust-Agder fylke, Barbu, Ministerialbok nr. A 5 (1899-1909), Døde og begravede 1901, side 274.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=978&idx_id=978&uid=ny&idx_side=-264

(nr. 52 - nederst)

 

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Nå fant jeg garver Nils Chr. Olsen død 28. april 1879, gravlagt 4. mai 1879: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW2T-CZ4

 

Fra kirkeboken:

Aust-Agder fylke, Barbu, Ministerialbok nr. A 1 /1 (1878-1883), Døde og begravede 1879, side 398.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6138&idx_id=6138&uid=ny&idx_side=-237

(nr. 21)

.

Dødsfallsprotokollen: 'Gift Mann Nils Christen Olsen af Varmekrogen i Barboe'

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri, Dødsfallsprotokoll 2 (SAK/1221-0006/H/Ha/L0002), 1863-1889, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/35242/152/

(nr. 28)

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
André Sunde Didriksen

Kjempe greier!

Takk!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
André Sunde Didriksen

Er det mulig at matros Karl Andreas Nilsen har død (kanskje på havet), og uten at det er blitt anmeldt eller ført inn i kirkebøkene / dødsprotokollene?

Jeg bare lurer, finner han jo ingen steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
André Sunde Didriksen

Hei Anne-Lise!

Hvis det står at Amborg har navnet Liulfsdatter som etternavn og ikke Leonsdatter, hva tror du da hennes far het?

Og klarer du å tyde navnet til hennes mor?

Lurer også på hjelp til å tyde navnet til foreldrene til Niels Kristen Olsen?

På forhånd mange takk for hjelpen!

Mvh:

André S.D.

Hei Anne-Lise!

Hvis det står at Amborg har navnet Liulfsdatter som etternavn og ikke Leonsdatter, hva tror du da hennes far het?

Og klarer du å tyde navnet til hennes mor?

Lurer også på hjelp til å tyde navnet til foreldrene til Niels Kristen Olsen?

På forhånd mange takk for hjelpen!

Mvh:

André S.D.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Er det mulig at matros Karl Andreas Nilsen har død (kanskje på havet), og uten at det er blitt anmeldt eller ført inn i kirkebøkene / dødsprotokollene?

Jeg bare lurer, finner han jo ingen steder.

 

Det er neimen ikke godt å si. Vi får se om han gjemmer seg i dødsfallprotokollen for Nedenes for perioden 3.12.1900 til kona hans ble enke. Herfra:

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri, Dødsfallsprotokoll 3 (SAK/1221-0006/H/Ha/L0003), 1890-1914, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/35243/137/

 

Her er forresten dåpen hans fra FS:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N75Z-2YH

 

1900-tellingen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037215001140

 

 

(...)

Hei Anne-Lise!

Hvis det står at Amborg har navnet Liulfsdatter som etternavn og ikke Leonsdatter, hva tror du da hennes far het?

Og klarer du å tyde navnet til hennes mor?

Lurer også på hjelp til å tyde navnet til foreldrene til Niels Kristen Olsen?

På forhånd mange takk for hjelpen!

Mvh:

André S.D.

Har du funnet begges dåper? Legger du inn lenke eller i allfall sted og dato?

Er dette Amborgs dåp?

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW53-XXX

Jo, det stemmer at hun er født på Borøen:

Aust-Agder fylke, Dypvåg, Klokkerbok nr. B 8 (1811-1813), Fødte og døpte 1812, side 10-11.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6153&idx_id=6153&uid=ny&idx_side=-7

(nr. 25)

 

Foreldre er Leiul Andersen og Kiersten Hansdatter Borøen.

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Niels Christen Olsen døpt 10. juli 1801: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NHCX-C3F  (det er tolket til 11. juli, men jeg mener det står 10. juli i kirkeboka.)

 

Aust-Agder fylke, Flosta i Holt, Ministerialbok nr. A 1 /4 (1721-1812), Fødte og døpte 1801, side 66.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16919&idx_id=16919&uid=ny&idx_side=-5

(nr. 5)

 

Foreldre: Niels Christensen Dahl og Ingeborg Nielsdatter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Vi finner ikke Amborg Leiulfsdatters eller Niels Christen Olsens foreldre i 1801-tellingen, for listene er gått tapt:

 

"Tellingen er bevart for hele landet, bortsett fra Holt prestegjeld med sognene Holt, Dypvåg og Flosta og gårdene i Maridalen i Aker."

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Riksarkivet/Norges-dokumentarv-Riksarkivet/Folketellingen-1801

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
André Sunde Didriksen

Det er neimen ikke godt å si. Vi får se om han gjemmer seg i dødsfallprotokollen for Nedenes for perioden 3.12.1900 til kona hans ble enke. Herfra:

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri, Dødsfallsprotokoll 3 (SAK/1221-0006/H/Ha/L0003), 1890-1914, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/35243/137/

 

Her er forresten dåpen hans fra FS:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N75Z-2YH

 

1900-tellingen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037215001140

 

 

 

Har du funnet begges dåper? Legger du inn lenke eller i allfall sted og dato?

 

Er dette Amborgs dåp?

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW53-XXX

 

Jo, det stemmer at hun er født på Borøen:

Aust-Agder fylke, Dypvåg, Klokkerbok nr. B 8 (1811-1813), Fødte og døpte 1812, side 10-11.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6153&idx_id=6153&uid=ny&idx_side=-7

(nr. 25)

 

Foreldre er Leiul Andersen og Kiersten Hansdatter Borøen.

Hei!

Ja dette stemmer! Takk!!!

Hei!

Ja dette stemmer! Takk!!!

Niels Christen Olsen døpt 10. juli 1801: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NHCX-C3F (det er tolket til 11. juli, men jeg mener det står 10. juli i kirkeboka.)

 

Aust-Agder fylke, Flosta i Holt, Ministerialbok nr. A 1 /4 (1721-1812), Fødte og døpte 1801, side 66.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16919&idx_id=16919&uid=ny&idx_side=-5

(nr. 5)

 

Foreldre: Niels Christensen Dahl og Ingeborg Nielsdatter.

Hei!

Ja dette stemmer! Takk!!!

Hei!

Ja dette stemmer! Takk!!!

Hei!

Ja dette stemmer! Takk!!!

Hei!

Ja dette stemmer! Takk!!!

 

 

post-5872-0-55523000-1403375625_thumb.jpg dette er hva jeg har funnet, er det riktig tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
André Sunde Didriksen

Prøvd å se igjennom dødsprotokollene du viser til , uten hell med å finne han her.

Men takk for svar når det gjelder hans besteforeldre.

Leiul er ikke så vanlig navn? Finner ikke noen jeg, riktig som du sier. Sidene er borte kanskje.

Endret av André Sunde Didriksen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Nei, det er ikke 'din' Niels Christen. Se lenke til dåpen i innlegg #16.

 

Her er en oppskrift på hvordan en legger permanente lenker til kirkebøker: http://forum.arkivverket.no/topic/183464-hvordan-lage-en-fungerende-lenke-fra-en-kirkebokside-en-kort-veiledning/#entry1557019 

 

Oppskriften er 'klistret' øverst i Forum for tyding av skannede kilder om du trenger den om igjen.

 


Nå skjer det mye rart med editoren... :blink:

Her er det også mange tips: http://forum.arkivverket.no/topic/179082-tips-om-ulike-funksjoner-og-redigeringsmuligheter-i-forumene-paa-digitalarkivet/#entry1525301

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Niels Christen Olsen Dahl konfirmert 28. mars 1819:
Aust-Agder fylke, Flosta i Dypvåg, Klokkerbok nr. B 1 (1816-1850), Konfirmerte 1819-1820, side 236.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9437&idx_id=9437&uid=ny&idx_side=-160
(nr. 2)

.
Ved Amborgs konfirmasjon 30. september 1827 er det enda en variant av farens fornavn - Leiuld:
Aust-Agder fylke, Dypvåg, Ministerialbok nr. A 4 (1824-1840), Konfirmerte 1827, side 180.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=787&idx_id=787&uid=ny&idx_side=-134
(nr. 8)
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Her ser du hvordan Amborgs patronym er tolket på FS ved barnas dåper:

 

Carl f. 13. juli, døpt 22. august 1841: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N75Z-V9R
Carl Andreas f. 27. oktober, døpt 17. november 1844: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NHPX-6PJ
Kirsten f. 23. oktober, døpt 28. november 1847: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NHPX-3CM
Ingeborg f. 9. juli, døpt 1. september 1850: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NHP6-BSC

Nicoline Andrea f.  7. juli, døpt 28. august 1853: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NHPX-47S
 


Ved vielsen 7. august 1840 ser vi at Niels Christen har vært gift før og er enkemann ved vielsen til Amborg:

 

Aust-Agder fylke, Dypvåg, Ministerialbok nr. A 4 (1824-1840), Ekteviede 1840, side 254.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=787&idx_id=787&uid=ny&idx_side=-216

(nr. 10 - øverst)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Niels Christen Olsen Dahls første ekteskap med Karen Andersdatter Krogsvaag 14. oktober 1831:

Aust-Agder fylke, Dypvåg, Ministerialbok nr. A 4 (1824-1840), Ekteviede 1830-1831, side 242.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=787&idx_id=787&uid=ny&idx_side=-203

(nr. 6 - nederst)


Jeg fant i farten bare to barn av paret:

 

Oline døpt 11. november 1832: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NH8C-132
Andrea Methea døpt 1. januar 1834: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NH84-18C
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
André Sunde Didriksen

Hei Anne-Lise

Som jeg forstår er det jeg fant ikke riktig , men det som du fant og du har skrevet/ funnet i innlegg 16 riktig?

Mvh:

André S.D.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.