Gå til innhold
Arkivverket
Even Stormoen

Etterlysning: Ole Pedersen Kaland, født 1746, Fana/Bergen.

Recommended Posts

Even Stormoen

Har et problem (minst;-), som jeg håper noen der ute kan hjelpe meg med: 


 


Foreldre: Ole Pedersen Kaland og Anne Marie Pedersdatter Frick. Datter: Anna Sophie døpt i Domkirken, Bergen 6 mai 1774.


Lenke: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp12011668&gardpostnr=26411&personpostnr=77479&merk=77479#ovre


 


Er faren denne Ole Pedersen Kaland fra Kaland i Fana, født 1746?


Lenke: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=1568&merk=1568#ovre


 


Kunne passe med dette dødsfallet


Lenke: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=134&filnamn=bedo1668&gardpostnr=24403&merk=24403#ovre


 


Paret har i hvert fall fire barn, alle døpt i Bergen, og hvor faren oppgies å være møllersvend, møller, bordarbeidsmann. Boende sannsynligvis først i Årstad, dernest på Korskirkealmenningen og i Lille Øvregate.


 


Har etterhvert trålet alle andre Kalander og Kallander i "rimelig" avstand: Kaland i Lindås, Kaland i Ullensvang, Kalland i Vaksdal, Kalland i Naustdal (Sogn) Kall(e)land i Torvastad (utenfor Haugesund). Men ingen passende kandidater.


I bygdebok for Fana påståes det nemlig at min første kandidat, nevnt ovenfor, flyttet med sin far Peder Nielsen fra Kaland tilbake til Indre Hamre (hvor far Peder kom fra), ble bruker der, og har en stor etterslekt i området. 


 


Ved nærmere detektivarbeid viste det seg derimot at bygdeboken kan ha gått litt i surr ;-) - En bruker på Indre Hamre i 1801 er riktignok Ole Pedersen


Lenke: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f18011249&gardpostnr=35&personpostnr=668&merk=668#ovre


 


Men han sies å være 43 år, og stemmer da ganske greit med denne Olen's dåp:


Lenke: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=2286&merk=2286#ovre


 


Hans far er ganske riktig Peder Nilsen, men moren er ikke Brithe OLSdatter, men Nielsdatter.


Og joda, Peder og Brithe N. gifter seg i 1754. 


Lenke: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=61&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=767&merk=767#ovre


 


En hake her er da at Peder oppgies å være ungkar. Han kan da ikke være samme Pederen som er far til "min" Ole. Denne Pederen måtte nødvendigvis være enkemann i og med ekteskapet med "min" Oles mor i 1738. 


Lenke: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=62&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=508&merk=508#ovre


 


To Pedere fødes med tre års mellomrom.


Nr.1


Lenke: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=102&merk=102#ovre


 


Og Nr 2.


Lenke: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=347&merk=347#ovre


 


Og en Peder dør i 1799.


Lenke: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=FANA1712&gardpostnr=3454&merk=3454#ovre


 


Hvem er hvem?


 


Uansett så ser brukeren Ole Pedersen på Indre Hamre ut til å være en ganske annen enn han jeg er på jakt etter.


Ole Pedersen f. 1746 fra Kaland, kan da virke som en fortsatt "het" kandidat til mølleren og bordarbeidsmannen i Bergen - far til Anna Sophie og gift med Anne Marie Pedersdatter Frich(Frick)


 


Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?


 


Mvh


 


Even S.


 


(OBS! Dette innlegget har jeg også postet på DIS slektsforum)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen
Ottar Eliassen

Dåpen til Anne S. Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 3 (1758-1789), Fødte og døpte 1774, side 174-175.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8635&idx_id=8635&uid=ny&idx_side=-88

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070306650454.jpg

 

Her dør en http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=134&filnamn=bedo1668&gardpostnr=24403&merk=24403#ovre

Endret av O. Eliassen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddvar Søreide

I bygdebok for Fana står det kun at Peder Nilsen f. I. Hamre g. Brita Olsdatter Kaland flytta vekk fra Kaland, men ikke hvor de flyttet. Peder Nilsen er sønn til Nils Pedersen Hordnes, bosatt på I. Hamre.

 

Ole Pedersen I. Hamre i 1801 er sønn til Peder Nilsen g. Britha Nilsdatter Skage, han er altså en annen Ole Pedersen enn han som er gift med Anne Marie.

 

Det du har funnet om Ole med hans dåp på Kaland og da han døde, ser ut til å stemme. Du mangler da å finne ut hvor hans foreldre Peder Nilsen og Brita Olsdatter flyttet. Det døde en Peder Nilsen ytre Hamre i Fana 1789, som jeg ikke finner nevnt i bygdeboka, hans alder stemmer bra.  

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddvar Søreide

Peder N. Kaland nevnt som død i 1803 i Bergen - 92 år gammel. Alderen hans avviker men dette kan være Ole sin far.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Even Stormoen

I bygdebok for Fana står det kun at Peder Nilsen f. I. Hamre g. Brita Olsdatter Kaland flytta vekk fra Kaland, men ikke hvor de flyttet. Peder Nilsen er sønn til Nils Pedersen Hordnes, bosatt på I. Hamre.

 

Ole Pedersen I. Hamre i 1801 er sønn til Peder Nilsen g. Britha Nilsdatter Skage, han er altså en annen Ole Pedersen enn han som er gift med Anne Marie.

 

Det du har funnet om Ole med hans dåp på Kaland og da han døde, ser ut til å stemme. Du mangler da å finne ut hvor hans foreldre Peder Nilsen og Brita Olsdatter flyttet. Det døde en Peder Nilsen ytre Hamre i Fana 1789, som jeg ikke finner nevnt i bygdeboka, hans alder stemmer bra.  

 

Takk for svar!

 

Dette var dette som forledet meg til å være sikker på at jeg hadde bommet ettertrykkelig på Kaland i Fana som "min" Ole Pedersens opphavssted:

 

Hermod Hjellestad: Fana, band 2, side 527. (J.D.Beyer A.S.Boktrykkeri, Bergen 1933)

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/d61760ae3612ef3884736e6b9411c17a.nbdigital;jsessionid=9E53E76E64482511960E092523ACE6F1.nbdigital3?lang=no#527

 

Brukere på Kaland, bruk 2:

 . . . 

"Peder Nilsson Indre Hamre, 1740-54 - G.1738 m Brita Olsdtr., syster til Kristi - Born: Marta, Nils b.p. Austevoll, Ola, Ola b.p. Hamre, Ingeborg. - Ifrå 1754 budde Peder på Indre Hamre, s. der."

 

Og fra brukere Indre Hamre, bruk 2:

 

Side 554:

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/d61760ae3612ef3884736e6b9411c17a.nbdigital;jsessionid=9E53E76E64482511960E092523ACE6F1.nbdigital3?lang=no#555

 

. . . .

"Peder Nilsson s.t.f.., 1745-99. Han hadde før budt på Kaland, sjå der. D 1799, 79 år gml. - G. 2. 1754 m Brita Nielsdtr. Skage, d. 1798, 79 år gml. - Born: Nils, Eli, Anna, Berta b.p. Skage, Sigri, Kari, Nils, Kari.

 

Ola Pederson, s.t.f. i fyrste ekte, 1799-1830. - G. 1801 m Anna Johannesdtr. Sele. - Born: Berta s.n. . . . " 

 

Klart at dette er en eldre kilde, men trodde kanskje at den derfor var mer etterettelig . . Dårlig trodd. Men heldigvis, da ser det ut som om jeg er på rett spor.

 

(Den "yngre" bygdeboken <Larsen 84/02> - som du formodentlig har dine data fra? - var det dessverre så lenge siden jeg lette løselig i at hans opplysning om Ole og foreldrenes forflyttning til ukjent plass, må ha gått meg hus forbi. ) 

 

 

Når det gjelder Peder N.Ytre Hamre død 1789, så er det kanskje ham  Hjellestad nevner her under bruk 3? (Peder Nilsson Sele):

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/d61760ae3612ef3884736e6b9411c17a.nbdigital;jsessionid=9E53E76E64482511960E092523ACE6F1.nbdigital3?lang=no#561

 

Ingen sønn Ole nevnt her.

 

MEN:

 

Uansett, og nok en gang - hjertelig takk for hjelpen.

 

Mvh

 

Even S.

Dåpen til Anne S. Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 3 (1758-1789), Fødte og døpte 1774, side 174-175.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8635&idx_id=8635&uid=ny&idx_side=-88

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070306650454.jpg

 

Her dør en http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=134&filnamn=bedo1668&gardpostnr=24403&merk=24403#ovre

 

Å! - Beklager hvis jeg nå har sendt deg ut på jakt, Anne Sophie har jeg noenlunde sikre data på.

Var vel noe uklar på hva jeg egentlig var ute etter: Hennes fars opphav. (Og mors - tenkte å ta dét i en egen tråd) 

Og Ole P´s dødsfall har jeg allerede ( Jfr mitt første innlegg)

 

Dog: Hjertelig takk for tidsbruk og bryderi.

 

Mvh

 

Even S.

 

Takk skal du ha, - har vært i gjennom de fleste Kal(l)andene - ville vente litt med Romsdalsgården, siden den var lengst unna. Ser forøvrig ut som at jeg ikke trenger dét, i.o.m. at min gamle Fanabygdebokreferanse absolutt ser ut til å være akkurat det: Gammel. (Noe som ellers pleier å være et slags kvalitetsstempel for kilder ang. hobbyen vår . . ;-)

 

Se svar til #4 nedenfor.

 

Når det gjelder "Frøken Frich", så skriver jeg på et nytt innlegg om henne. - håper å legge det ut snart.

 

Mvh

 

Even S.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Even Stormoen

HVORFOR kommer alle svar fra meg i én bolk, istedet for pent ordnet som svar til hver enkelt?

 

Ok - meget sjeldent inne her, og sist gang var vel - når jeg tenker meg om - i det gamle Forumet . .  så . . "Kløne på nye sidene-mann" er vel kanskje riktig betegnelse og godt nok svar på mitt eget spørsmål . . ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Even Stormoen

Peder N. Kaland nevnt som død i 1803 i Bergen - 92 år gammel. Alderen hans avviker men dette kan være Ole sin far.

 

Dette dødsfallet hadde jeg ikke sett (Note to self: Alvorlig skjerping nødvendig) Tusen takk, - her må det grubles og graves en smule . . ;-) 

 

Mvh

 

Even S.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddvar Søreide

Det er den nye Fanaboken jeg refererer til og der er ikke Peder Nilsen g. Britha Nilsdatter linket til Kaland. Peder Nilsen Indre Hamre er nok identisk med Peder Nilsen Indre Hamre som døde i 1799. Men det nevnes en Peder Nilsen Ytre Hamre som døde i 1789 og han finner jeg ikke nevnt i bygdeboka. Så har vi siste Peder N. Kaland som døde i Bergen, som det er mest nærliggende å tru er far til Ole P. Kaland. Ser det er en skifteakt 1796 etter Ole Pedersen Kaland, kan hende står det noe der. Fant ikke denne skifteakt liggende på nett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.