Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn K Nilssen

Rot i Folketelling 1891?

Recommended Posts

Bjørn K Nilssen

Jeg har lett og lett etter data i folketellinga for 1891, men det ser ut til at det må være en god del feil i innholdsfortegnelsene?

 

Jeg er f.eks ute etter noen gårder i Bjelland og Grindheim herred i Vest-Agder: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52900/

Der står det  at Byremo og Sveindal er i tellingskrets 2b.

Og i hovedlistene står det riktig nok på rette sted, dvs side 12 og 13.

Der er jeg spesielt ute etter husene med nr 42-46.

Men her butter det imot. 

Det dukker ikke opp noen av disse på hverken s 1076 eller s 1128, som det skulle, i flg registeret.

Derimot dukker det opp personsedler på side 558, som altså viser 2b/42 og utover. : http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52900/558/

Sidene før tilhører tellingskrets 2a husnr 41, så det virker som om det har skjedd en del omkalfatring her?

Man må vel gå ut fra at hus 12b tilhører samme gård som 12, dvs Breilid? Det står to bruk(?) på husliste 12, så det er vel a og b da, selv om det ikke står i hovedlistene? Andre bruk har da fått sitt eget nummer , så nr 12b var kanskje bare en liten husmannsplass (selv om det står at han er selveier, og eier halve garden - og bor der med sin søster)?

Kanskje de rett og slett bare glemte den ?

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52900/255/

 

Forøvrig dukker et også opp en enslig (?) slenger fra samme gård på side 383, på  http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52900/383/

Han var hjemløs (?) fattiglem, og var i 1885 bosatt på sindsygeasylet Eg i Kristiansand, iflg folketellinga der.

Men han er riktignok oppført som tilhørende på liste 2a og husliste 12b (som ikke er i lista?) , så han flakket vel rundt da? Hans nærmeste nålevende slekt ante ikke hvor han hadde blitt av..

 

 

Det hadde vært veldig nyttig om registrene kunne oppdateres, og/eller sider flyttes slik at de stemmer med de oppgitte registrene.

 

Samtidig hadde det vært veldig nyttig om gårdsnavnet sto der også, sammen med husnr. Mange navn er bare oppgitt med patronym.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Jeg har lett og lett etter data i folketellinga for 1891, men det ser ut til at det må være en god del feil i innholdsfortegnelsene?

 

Jeg er f.eks ute etter noen gårder i Bjelland og Grindheim herred i Vest-Agder: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52900/

Der står det  at Byremo og Sveindal er i tellingskrets 2b.

Og i hovedlistene står det riktig nok på rette sted, dvs side 12 og 13.

Der er jeg spesielt ute etter husene med nr 42-46.

Men her butter det imot. 

Det dukker ikke opp noen av disse på hverken s 1076 eller s 1128, som det skulle, i flg registeret.

Derimot dukker det opp personsedler på side 558, som altså viser 2b/42 og utover. : http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52900/558/

Sidene før tilhører tellingskrets 2a husnr 41, så det virker som om det har skjedd en del omkalfatring her?

Man må vel gå ut fra at hus 12b tilhører samme gård som 12, dvs Breilid? Det står to bruk(?) på husliste 12, så det er vel a og b da, selv om det ikke står i hovedlistene? Andre bruk har da fått sitt eget nummer , så nr 12b var kanskje bare en liten husmannsplass (selv om det står at han er selveier, og eier halve garden - og bor der med sin søster)?

Kanskje de rett og slett bare glemte den ?

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52900/255/

 

Forøvrig dukker et også opp en enslig (?) slenger fra samme gård på side 383, på  http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52900/383/

Han var hjemløs (?) fattiglem, og var i 1885 bosatt på sindsygeasylet Eg i Kristiansand, iflg folketellinga der.

Men han er riktignok oppført som tilhørende på liste 2a og husliste 12b (som ikke er i lista?) , så han flakket vel rundt da? Hans nærmeste nålevende slekt ante ikke hvor han hadde blitt av..

 

 

Det hadde vært veldig nyttig om registrene kunne oppdateres, og/eller sider flyttes slik at de stemmer med de oppgitte registrene.

 

Samtidig hadde det vært veldig nyttig om gårdsnavnet sto der også, sammen med husnr. Mange navn er bare oppgitt med patronym.

 

Takk for melding. Jeg må bruke litt tid på å se nærmere på hva som kan gjøres her.

 

FT1891 ble ordnet omkring 1950. De over to millioner sedlene ble da sortert i riktig rekkefølge og bundet inn i blokker. At det skjedde enkelte feil i et så stort materiale var vel neppe til å unngå, og under skanning har vi ikke hatt kapasitet til å kvalitetssikre sorteringa.

 

Hovedlistene er en del av kildematerialet og ikke noe vi kan gjøre endringer i, selv om det ville være nyttig om gårdsnavnene alltid var påført. Men jevnt over er gårds- og bruksnummer ført i kolonne nummer to fra venstre, hvilket burde være til god hjelp, særlig hvis man sammenholder med den nesten samtidige 1886-matrikkelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Jeg har lagt inn en del kildereferanser med URL'er til disse "feilplasserte" sidene. 

Det var kanskje dumt det?

Eller kan jeg håpe på at kun registeret blir rettet opp (fikset på)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Jeg har lagt inn en del kildereferanser med URL'er til disse "feilplasserte" sidene. 

Det var kanskje dumt det?

Eller kan jeg håpe på at kun registeret blir rettet opp (fikset på)?

 

Dette viste seg å være en smule komplisert, men løsningen er heldigvis enkel og innebærer ingen endringer i URLene.

 

Tellingskrets 2a og tellingskrets 2b har begge en form for underdeling, som framgår av forsidene på hovedlistene. Tellingskrets 2a er delt i 2aa Rydlende (Rudlende) og 2ab Foss, mens tellingskrets 2b er delt i 2ba Byremo og 2bb Sveindal. De huslistene og personsedlene i tellingskrets 2a som sorterer under 2ab Foss, har påført tellingskrets 2b, men har i etterkant fått påført en a med blåblyant (eksempel). På samme måte har de huslistene og personsedlene i tellingskrets 2b som sorterer under 2ba Byremo, påført tellingskrets 2a, men de har i etterkant fått påført en b med blåblyant (eksempel).

 

Dette har villedet oss ved indeksering, men de eneste endringene vi trenger å gjøre for å få dette riktig, er å rette bilde 243-712 til tellingskrets 2b og bilde 1076-1404 til tellingskrets 2a. Dette vil skje neste gang webserveren blir oppdatert, vanligvis onsdag formiddag.

 

Når det gjelder husliste "12b", må det være en feil. Det skal være husliste 12, og b-en er strøket ut her og her. Personseddelen til Knud Olav Smedsland er riktig plassert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Flott :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×