Gå til innhold
Arkivverket
Even Stormoen

Skifte etter Ole Pedersen Kaland, Bergen 1796.

Recommended Posts

Even Stormoen
Et lite nødsskrik: Jeg er ikke vant til å ferdes så mye i skifteprotokoller. Har gjort et forsøk her, da det til alt hell viste seg at akkurat "mitt" skifte, muligens var digitalt søkbart, - og det var det.

Skifteakter for Bergen 1782-1796

Her skal opplysninger finnes i protokoll for 1796, side 47.

Går da til Skannet Skiftemateriale, finner Skifteprotokoll C 7a 1796-1826

Og slår opp på side 47:

Åherrejemeni!

Ménte selv jeg etterhvert var blitt en kløpper på å fravriste prester og klokkere deres dulgte hemmeligheter, men dette . . !

Selv med 150% på skjermen, mine heftigste briller, den aller beste velvilje og djerveste fantasi - - Jeg kan ikke finne antydning til Ole Pedersen Kaland.

Ikke antydning til så meget annet heller, for den saks skyld . .

Er det noen som kan finne ham for meg, og muligens opplyse meg om hva der eventuellt måtte stå?

Jeg begriper ikke at de eller den som har digitalisert dette - gjort det søkbart - har fått det til. Jeg er ettertrykkelig imponert.

ELLER - har jeg lett på feil sted?. (Siste setning skulle egentlig vært satt med bitteliten font, for å antyde skrekkslagen hvisking,  - Men da hadde det vel blitt uleselig  -  dét også . . ;-)

Mvh

Even S.

Endret av Even Stormoen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Hei, jeg tror sidehenvisningen kan dreie seg om en database som nå midlertidig er blitt utilgjengelig ved en oppgradering. Det er visstnok en god del databaser som enda ikke er på plass.

Hvis det stemmer så dreier det seg ikke om s. 47 i de ordinære skannede skifteprotkollene, men om databasen over skifteakter fra Bergen byfogd og byskriver.

Informasjon om denne basen da den kom som en julegave i 2007:

Lars Maersk Hansen, debattant i Brukarforumet i Digitalarkivet, har sørget for at Statsarkivet i Bergen sender sin database over skifteakter fra Bergen for perioden 1782-1796.

Skifteprotokollene for Bergen mangler i perioden 1782-1796. Opplysningene om skifter i Bergen i denne perioden er å finne i skifteaktene (Bergen byfogd og byskriver: E.a. Skifteakter 34-60).

http://da2.uib.no/jul2007/009kule.htm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Even Stormoen

Hei, jeg tror sidehenvisningen kan dreie seg om en database som nå midlertidig er blitt utilgjengelig ved en oppgradering. Det er visstnok en god del databaser som enda ikke er på plass.

Hvis det stemmer så dreier det seg ikke om s. 47 i de ordinære skannede skifteprotkollene, men om databasen over skifteakter fra Bergen byfogd og byskriver.

Informasjon om denne basen da den kom som en julegave i 2007:

Lars Maersk Hansen, debattant i Brukarforumet i Digitalarkivet, har sørget for at Statsarkivet i Bergen sender sin database over skifteakter fra Bergen for perioden 1782-1796.

Skifteprotokollene for Bergen mangler i perioden 1782-1796. Opplysningene om skifter i Bergen i denne perioden er å finne i skifteaktene (Bergen byfogd og byskriver: E.a. Skifteakter 34-60).

http://da2.uib.no/jul2007/009kule.htm

Da var den skrekkslagne hviskingen reell ;-)

Hjertelig takk for oppklaring!

Får bare ta frem tålmodightes-salven, og håpe at fancy-pancy nye digitalarkivet kan bli i det minste halvparten så brukervennlig og intuitivt praktisk som det gamle var.

Geriatrisk Avdeling hilser 

Ved

Even S.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive