Gå til innhold
Arkivverket

Edvard Torstensen, utvandret for å unnslippe militæretjeneste?


Bjørnar Tuftin
 Del

Recommended Posts

Edvard Torstensen Langbråten (Edward Thuftin) ble født 17.11.1882 og konfirmert 7.6.1897. Dåp og konfirmasjon i Begnadalen sogn, Sør-Aurdal. Han utvandrer i 1904, men registreringen ut av landet (Oslo 30.9.1904) og inn i USA er i den yngre broren Torvald Torstensen Langbråtens navn. Diverse andre opplysninger gir et godt grunnlag for å si at det faktisk er Edvard som emigrerer, og ikke Torvald: http://www.tuftin.net/genealogy/e497.htm

 

I følge Edvards sønn snakket faren om å ha vært i militæret i Norge, og det er en mulig forklaring på hvorfor han brukte feil navn, men jeg har ikke funnet en kilde som bekrefter dette. Jeg har lest gjennom militære ruller for distriktet, men disse ser ut til å være ført senere, så selv om de inkluderer aktiviteter fra den aktuelle perioden så vil kanskje ikke noen som har forsvunnet tidlig fra tjeneste befinne seg der. Finnes det andre kilder fra Sør-Aurdal/Oppland der jeg kan lete etter f.eks. etterlysning av manglende soldater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi finner Edvard Torstensen Langbråten i loddtrekningslisten for Sør-Aurdal fra 1904, arkivert i eske 1184 i arkivet etter Fylkesmannen i Oppland. Listen er ført i forbindelse med sesjonen 25. og 26.8.1904, og i følge denne er han funnet stridsdyktig. Det er derfor mulig at det kan finnes opplysninger om han i årsklasserullene fra Valdres bataljon i arkivet etter Infanteriregiment 6, som oppbevares i Statsarkivet i Oslo. Vi har gått gjennom forelegg og resolusjoner for den aktuelle perioden i arkivet etter Valdres fogderi, men kan ikke se at Edvard Torstensen har blitt bøtelagt for å ha forsvunnet fra tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flott! Det bekrefter mine antagelser om at Edvard pyntet litt på historien til sine etterkommere i USA. Jeg hadde gått gjennom rullene ved Statsarkivet uten å finne noen relevant opplysninger før denne meldingen. Og om han var til sesjon sent i august og faktisk utvandret sent i september er det jo naturlig at det ikke er noe å finne i rullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.