Gå til innhold
Arkivverket

Foreldrene til Andreas Hansen f. ca 1810


Helena Neegaard
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

jeg vet at min 3xtippoldefar het Andreas Hansen, pga innføring av foreldre ved min 2xtipp Ingeborg Andreasdtr dåp i 1847. Han skal være født omkring 1810 i Vardal, Oppland.

 

I flere år har jeg trodd at Andreas' foreldre var Hans Hansen Rambek og Ingeborg Johansdtr Rambek, og har følgelig forsket denne grenen ganske langt tilbake. Deres sønn Andreas ble født i 1810 i Vardal, så det har jo stemt bra. Inntil nå kanskje...

 

Av en eller annen grunn har jeg aldri funnet fram til Andreas og hans kone Helene Marias Kristiansdtrs vielse (jeg har et stort slektstre, så det har antagelig bare blitt oversett). Muligens fordi jeg har lett i Vardal. Når jeg nå oppdaget at jeg ikke hadde informasjon om deres vielse, så lette jeg først i Vardal igjen (fant ingenting), og så tok jeg for meg kirkeboka for Land (for det er der Helene Maria er fra) - og der fant jeg Andreas Hansen og Helene Maria Kristiansdtr. Det bør vel helst være riktige personer med identiske navn, og alder og oppholdssted som stemmer. Men til min store forbauselse ser jeg at Andreas' far ikke heter Hans Hansen, men Hans Andersen... og da begynner det jo å rakne litt... Jeg ønsker selvsagt ikke å måtte slette en hel gren av treet og starte på nytt, men det er jo mye viktigere at det blir riktig.

 

Jeg har funnet Andreas og Helene Maria i de senere folketellingen og der er han født 1811-1812. Når jeg ser i kirkeboken for Vardal finner jeg en Andreas med far Hans Andersen (som da stemmer med farsnavn ved vielsen) og han er født i 1811 (som da stemmer med senere kilder).

 

Det er disse to alternativene som er aktuelle i kirkeboken for Vardal; enten Andreas f. 1810 med far Hans Hansen Rambek, eller Andreas f. 1811 med far Hans Andersen Aas (se vedlagt bilde av innføring i kirkeboken). Det finnes ingen flere Andreas'er i kb for Vardal med far Hans.

 

Fordi Andreas' kone Helene Maria sannsynligvis står med feil farsnavn ved vielsen (her har jeg nemlig havnet i samme dilemma, men her finnes det flere bevis for at kirkeboken ved vielsen er feil når det gjelder hennes oppgitte fars patronym, enn det finnes bevis for det motsatte (at jeg har funnet feil foreldre for Helene Maria også). Men på grunn av dette er jeg nå veldig i tvil om jeg bare vil godta at jeg har funnet feil foreldre for Andreas.

 

Dette vet jeg sikkert om dem: Da datteren Ingeborg (min 2xtipp) ble konfirmert og ved FT 1865 bor Andreas og Helene Maria på gården Top i Ytre Hunndalen, Hunds Annex sogn, Vardal, Oppland. I 1865 bor alle barna utenom Ingeborg på gården. Andreas er da husmann med jord. I 1875 bor Andreas og Helene Marie også på gården Top, og Andreas er fortsatt husmann. Sønnen Johan bor der også, og hjelper foreldrene.

 

Er det noen som kan hjelpe meg, og argumentere for enten den ene eller andre faren? Da ville jeg blitt veldig takknemlig!

 

mvh

Helena

post-1187-0-22450000-1404197836_thumb.jpg

Endret av Helena Neegaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpere vil gjerne se det som er funnet, så jeg legger inn FT 1865:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038067003477

 

001 01 Andreas Hansen 54 Vardals Prgj. Husf g Husmd med Jord

002 01 Helene Maria Christiansdatter 45 Lands Prgj. hans Kone g

003 01 Hans Andreassen 10 Vardals Prgj. deres Søn ug

004 01 Anthon Andreassen 7 Vardals Prgj. deres Søn ug

005 01 Karine Andreasdatter 14 Vardals Prgj. deres Datter ug

 

Vielsen i 1846, nr. 75. Andreas sin far heter Hans Andersen. (Bosted Andreas er Aaslund, Vardal.)

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Land, Klokkerbok nr. 2 (1833-1849), Ekteviede 1847, side 197.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8979&idx_id=8979&uid=ny&idx_side=-199

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070206650261.jpg

 

Utgangspunktet må være at det som er innført i kirkeboken, er riktig.

Er det flere like navn, kan det være greit å sjekke barnas faddere - det var ofte slekt.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari,

 

takk for svar. Ja, det er informasjonen du referer til som jeg også har funnet.

 

Kunne jeg kanskje da i samme slengen høre om noen finner at dét som står i kirkeboken er riktig når det gjelder Helene Marias far?

 

Jeg har nemlig trodd at foreldrene hennes var Christian Madsen Nærbyeie og Anna Hansdtr Aadnes. Jeg finner nemlig bare én Helene (og alle varianter av navnet, og denne ene heter attpå til Helene Maria) i kirkebøkene for Land, født omkring 1820 (som hun skal være), med far Christian. Det er nevnte Christian Madsen. Men ifølge kirkeboken ved Helene Maria og Andreas' vielse, så skal hennes far hete Christian Nilsen. Jeg har sjekket alle Helene'ne (og lignende) i KB for Land, men ingen har far Christian Nilsen. Jeg forsøkte også å søke andre veien, etter fedre ved navn Christian (alle varianter av navnet) som heter Nilsen (el lign) og som har fått en datter som heter Helene (alle varianter), men finner ingen. Derfor holder jeg foreløbig fast ved at jeg har riktige foreldre og at KB er feil. Det hender jo...

 

Men kan noen finne Helene Maria Kristiansdtr f. ca 1820 på Land med far Christian Nilsen så gir jeg meg selvfølgelig :) Som sagt, korrektheten er viktigst.

 

Kirkeboken jeg har søkt i er Ministerialbok for Land prestegjeld 1814-1830 fødte/døpte. Denne er også transkribert.

Og det er denne Helene Maria jeg har trodd har vært riktig: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000007196729

 

mvh

Helena

Endret av Helena Neegaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.