Gå til innhold
Arkivverket

Arkivet for landssviksaker


Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter mer stoff i en landssviksak.

 

Har fått tilsendt en mappe fra RA i Oslo der det bl.a er vedlagt om en person: div attester, div avhør i saken, søknad om medlemsskap i NS, avslag om medlemskap. Div avhør av siktede. Informasjon om påtaleundlatelse etter paragraf 85 i 1945. Utskrift av strafferegisteret, Røykken og Hurum fhr 27/5-31. Vedkommende sonet dom i botsfengselet 4/6-9/10-1931.

 

Han ble etterforsket ved landssvikavdelingen, Drammen politikammer og jeg har saksnummeret der.

 

Det jeg lurer på er 2 ting:

 

1.  Det skal på et senere tidspunkt ha kommet et brev med beklagelse og en muntlig oppreisning til vedkommende. Da dette ikke dreide seg om noe landssvik i det hele tatt. Hvem kan ha sendt ut dette brevet, og kan det ligge noe sted i dag ?

 

2. Kan det finnes noe mer materiale i saken eller er det trolig at det ligger i mappen fra RA ?

 

Er det noe hensikt for meg å reise til SA Kongsberg og lete etter mer ? Vil jeg i såfall få innsyn ?

 

Håper dere kan gi noe signaler om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anne Lene Hagen

 

Landssvikarkivet i Riksarkivet er en samling av rettsdokumentene fra alle landets politikamre i forbindelse med politietterforskningen og rettsforfølgelsen. Statsarkivet i Kongsberg har først og fremst dommer etter landssviksaker i vårt distrikt, og det er mest sannsynlig at allerede du har fått det som finnes i denne saken.  

 

Vi har ikke mulighet til å vite hvem som sendte brev om beklagelse, og for å kunne undersøke videre må vi vite hvem avsender var.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Vi vet ikke hvem som sendte brevet om beklagelse desverre. Jeg håpet at det kunne ligge i saken om det fantes mer papirer. Jeg har jo tenkt at det må være de som etterforsket han, men det bør det jo kanskje ikke være.

 

Vi hadde lurt på å ta en tur til SA Kongsberg og se litt selv og det var jo derfor mitt spørsmål. Men, da tolker jeg det vel slik at det er liten sannsynlighet for at det finnes noe mer om akkurat den saken enn det vi allerede har.

 

Tusen takk for hjelpen og at dere tok tid til å svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.